Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Lagershop?
- Detta ämne har 14 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av attitude.se.
-
FörfattareInlägg
-
23 oktober, 2010 kl. 22:15 #95092PlastskivorDeltagare
Hur många av er e-handlare kombinerar internetförsäljning med butik/lagershop ?
Jag har börjar sälja kapspill av akrylskivor (plexiglas, perspex) och polykarbonat (Lexan) från garaget och det är mycket uppskattat.
Överskott Plexiglas & polykarbonat-skivor av Stocksundet
Men när någon vill ha nån skiva skickad så kan frakten vara lika dyr som produkten så det kanske inte är lika köpvärt för folk utanför Stockholmsområdet (jag håller till i Danderyd) men det hjälper i alla fall till att dra trafik till sajten så att det exponerar mina andra skivmaterial som är mer lämpade för distanshandel.Således upplagt för mycket bra synergi mellan distanshandel och lagershop.
Hur gör ni för att tillvarata sådana möjligheter?24 oktober, 2010 kl. 04:45 #115570ParvelitoDeltagareJämfört med E-handel är det en för omständlig försäljningskanal, tycker jag.
Jag har umgåtts med tanken, men slagit den ur hågen eftersom det kräver någon form av ”öppettider” som man låser fast sig vid. Möjligen skulle man kunna skära ned öppettiderna till ”sista lördagen i månaden mellan 10-15” och då få det att fungera, och till och med ha en acceptabelt stor mängd kunder för att vika en dag till det, men det kräver då annonsering. Kanske går det lättare i Stockholm där befolkningsunderlaget är större än i Hälsinglands skogar.
Alternativet till öppettider är ”kom förbi och se om vi är hemma”, och då får man lägga ned tid på varje kund som plötsligt står på gårdsplanen. Man kan väl ge sig den på att det är när man har som mest att göra som de dyker upp, eller när man står och steker köttbullarna till middagen eller kanske hade tänkt sig en familjefrukost i sängen en lördagsmorgon.
24 oktober, 2010 kl. 06:19 #115571henrikDeltagareVi slår upp dörrarna på vår lagerbutik den 6 nov. Då vi precis har byggt färdigt vårt nya lager så anpassade vi det så att det gick att ha butik också. Eftersom vi har fasta arbetstider på personalen så känns inte öppettider som något problem. Hyran för lokalen är densamma butik eller inte. Och det blir ju inte sämre av att vår enda konkurrent med butik kommer att stänga butiken inom kort. Dessutom så stänger dem pga att de har för stora kostnader med sin lokal och inte för att det inte finns kundunderlag. Dyr lokal i centrala Malmö + personalkostnad enbart för att butiken skall kuna ha öppet.
24 oktober, 2010 kl. 08:07 #115572Katrin LundgrenDeltagarejag hade det ett tag med Swecat, och det var ett elände, dåligt med kunder, och de kunder som kom dök inte upp på öppettiderna utan när de kände att de passade dem. Jag slutade med det ganska snabbt
24 oktober, 2010 kl. 09:01 #115574GregerADeltagareJag har kört möjligheten att komma o hämta varor nästan hela tiden (sex år), först efter överenskommelse, sedan lite begränsade öppettider och nu när vi är flera anställda så har vi öppettider (10-16).
Att hantera en kund över disk tar betydligt mer tid än om han handlar på nätet, så det kan vara lite svårare att få lönsamhet i de kunderna. Men sedan är det naturligtvis också trevligt att träffa en del kunder öga mot öga. Det ger en del feedback och input om vad man bör ändra och förbättra i sortimentet.
En del kommer in med en print-screen av varukorgen … trots att det finns en funktion för att skicka in den via webshopen så att varorna är färdigplockade när kunden kommer. Är det 2-3 rader gör det väl inte så mycket, men det är lite stressande att behöva plocka längre order på 15-25 rader medan kunden står o stampar.
24 oktober, 2010 kl. 14:30 #115585PlastskivorDeltagareFör min del känns det inte som att man har nåt val. De överlägset vanligaste frågorna jag får är ”kan jag komma och hämta?”, ”När har ni öppet?”.
Som nyföretagare är det inte riktigt läge att tacka nej till affärer då. Man tar den business man får. Att det tar lite tid att serva de kunder som kommer uppvägs av:– inget jobb att packa.
– inget emballage går åt.
– bättre möjligheter till merförsäljning då man visar produkterna.Men det allra värdefullaste är nog att man lär sig marknaden och lär känna kundernas behov.
Eftersom jag är lokaliserad i ett område med mycket stark köpkraft lokalt så är det väl bara att se till att dra nytta av det. ”Gräv där du står” liksom. Detta kommer mina distanskunder också att dra nytta av eftersom det ger mej möjlighet att bredda sortimentet.
Steg 1 får bli att röja lite bråte i garaget och bygga ställ som exponerar grejerna bättre, samt att fixa nån kort-terminal.
24 oktober, 2010 kl. 15:57 #115588ParvelitoDeltagareJag kan tänka mig att det för skivor som kostar en hel del att skicka finns ett större sug att hämta, dels att det finns många fler kunder i storstad. Mina lokala kunder brukar annars få svaret att vi har bakluckan på bilen öppen 17:30 utanför Posten inne i stan. Det uppskattas av alla hittills, och är det kunder här i byn så brukar jag åka förbi med det.
27 oktober, 2010 kl. 07:05 #115626Thomas THLDeltagareJag har lagerbutik med öppettider som passar mig.
Just genom att kalla det ”lagerbutik” kan man (tycker jag) diktera sina öppettider som man vill.
Jag påstår att jag är ute och monterar men oftast handlar det om skjutsa grabben till hockeyträning, hockeyturnering eller kanske bara är ute på ärende.
”Öppettider
Måndag-torsdag – 08.00 – 17.00
Fredag – 08.00-15.00
Kontakta oss för övriga tider, vi är flexibla!
Kontakta oss på telefon 08-410 967 00 så hittar vi en tid som passar.
OBS! Ring alltid innan du tänker komma, är vi ute och jobbar är vår lagerbutik stängd!”Kommer de förbi utan att ringa innan så accepterar de flesta det om man inte är inne.
De övriga, som tror att de är universums mitt och tycker att jag borde anpassa mitt liv efter dem, vill jag verkligen ha dem som kund? Taskig inställning från början…I vissa fall kan jag åka ner och möta dem en lördag/söndag fm om inte barnen har någon aktivitet men det är alltid på mina villkor.
En kul grej som hände för ett par år sedan när jag var nystartad:
Jag hade en kund som hyrt takbox av mig 2 år i rad. Detta år hade jag inte hört något ifrån honom.
Han ringde på lördagen vid 17-tiden och var bedrövad. Takboxen han skulle låna av svärfar passade inte på hans bil och de skulle åka på söndag morgon till fjällen.
Jag sa som det va, jag sitter och dricker öl och kollar på hockey på tv så jag kan inte åka ner och möta er.
Då föreslog kunden att han kunde komma och hämta mig hemma….
Det slutade med att kunden kom och hämtade mig, vi åkte och monterade takboxen och sedan skjutsade han hem mig.Proffsigt? Nja…. Service? Japp! Kunden nöjd? Mer än nöjd!
/Thomas
27 oktober, 2010 kl. 16:17 #115643PlastskivorDeltagareVar det genom hockey-skjutsandet som du kom in på takboxbranschen?
28 oktober, 2010 kl. 08:42 #115652Thomas THLDeltagare@Plastskivor 11561 wrote:
Var det genom hockey-skjutsandet som du kom in på takboxbranschen?
Jag snubblade över det kan man lugnt säga…
Behövde hyra en takbox en sommar men hittade ingen som hyrde ut..
Såg att takbox.se var ledig så jag köpte den och erbjöd Thule & Packline domänen mot en bra takbox men de hörde inte av sig.Drog igång uthyrning till vintern efter, började sälja nåt år senare och på den vägen är det…..
Väldigt tacksam för okunnigheten hos Thule & Packline som inte bytte till sig domänen till ett värde av 6-7000 kr.
Ännu mer tacksam att det ÄNTLIGEN var en affärsidé som jag orkade driva hela vägen där jag är nu. Så många projekt som man startat upp… Jisses!
/Thomas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.