Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Lageromsättningshastighet
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 7 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
7 maj, 2009 kl. 08:39 #93880DanDeltagare
Jag har ett problem, eller jag vet inte om det är ett problem än. Därför jag frågar.
I samband med att min verksamhet växer så växer även mitt lager. Anledningen till detta är att man buffrar mer för att få mindre försäljningsglapp osv när en vara tar slut. Jag köper även in större kvantiteter för att få bättre priser.
Så det jag undrar är om min verksamhet är hälsosam eller om jag har för stort lager.
I dagsläget är mitt lagervärde 360.000kr. Om man jämför så ”äter” min försäljning upp ett lagervärde på cirka 80-90.000kr i månaden. Vilket innebär att min lageromsättningshastighet är 4-5 månader.
Dock har jag stora problem med hyllvärmare, jag vet ju att en produkt jag tar in kommer sälja slut förr eller senare, men om det tar 12 månader kanske det inte är så jäkla lyckat. Hur hanterar ni produkters säljbarhet, hur mäter ni det och hur fasar ni ut dem?
7 maj, 2009 kl. 09:00 #105910MickeDeltagarehyllvärmarna beror ju lite på vad det är för marginaler du jobbar med, tjänar du mer pengar på att ränta pengarna på banken än på hyllvärmarna så gör det istället kan man ju tycka.
Vi har några hyllvärmare men när vi väl får sålt dom så har vi rejäla marginaler på dom.
Men visst det är skitjobbigt att binda pengar i lager när det känns som att det står still ibland, speciellt om man har en mindre buffert att arbeta med. Men att binda pengarna i lager tycker jag nog är en av dom bättre grejerna man kan göra om man har snurr på verksamheten. Om inte produkterna är väldigt trendkänsliga, då slutar det nog lätt med att man står med ett stort lager som ingen vill handla av.
Att ha ett litet lager är väldigt tidskrävande att märka om inleveranser, hålla koll på saker som håller på att ta slut, hinna få in dom innan dom är slut osv
7 maj, 2009 kl. 11:02 #105912ParvelitoDeltagareSå länge man har koll på varje artikel, och vågar agera, så har man ingenting att frukta.
Precis som Micke är inne på så anser jag att det är bra att ha ett lager. Produkter som finns hemma på lager och kan levereras snabbt är som regel det man tjänar mest på. Ingen har någonsin tjänat pengar på att inte kunna leverera.
Det finns två saker som sätter upp hinder. Det första är ekonomin. Man får inte äventyra likviditeten genom att binda allt kapital och alla krediter i ett lager.
Det andra är lagerutrymmet. Det skall ju funka att arbeta också.
Men, även om lager är bra, så lärde jag mig av en framgångsrik ICA-handlare att snabba utförsäljningar är nyttiga när det handlar om produkter som man vet håller på att ”dö”. Han reade ut julmusten för 5rk redan på annandagen, och påskmusten var nedsatt redan på Påskdagen. När någon produkt utgångsmarkerades från leverantören var han snabb med att rea bort befintligt lager, för att kunna fylla platsen med något nytt och fräscht som kunderna kunde tänkas uppskatta utöver att de gjort en bra affär på rean. Priset sattes ned ordentligt, minst 50%, och det låg som regel i en kundvagn på ett bra ställe där man inte kunde missa det.
Jag tror inte att man skall vara rädd för att sälja saker med förlust, bara för att bli av med något som annars skulle ligga på hyllorna LÄNGE. Kunderna uppskattar det, och man får plats för något nytt i sortimentet.
7 maj, 2009 kl. 13:16 #105916Katrin LundgrenDeltagareJa du, lager är alltid ett problem och en möjlighet med e-handel.
Enligt din fomel där så har jag en omsättnignshastighet på ca 2 månader på mitt lager.Men när jag funderar över det så känns det som att en del saker precis som för dig är rejäla hyllvärmare medan andra går rysligt snabbt att sälja.
Jag har valt att försöka ha ett liget lager, utan att för den skull inte kunna leverera. Det tar en del extra tid i beställningar, och att man behöver hålla intimare koll på sitt lager, på grund av det har jag byggt in en de funktioenr i butiken som håller koll på lagret och gör det enkelt att beställa från leverantörerna. Jag beställer varor ca 1 gång / vecka av någon av mian leverantörer. Vissa beställer jag av en gång / månad.Undantaget är vissa saker som jag importerar direkt från Kina eller USA, vilket gör att jag måste ha volym för att få ner priset. Då försöker jag köpa ungefär ett års försäljning varje gång.
Sedan så försöker jag rea ut hyllvärmarna till nästan underpris ibland. Men jag måste erkänna att ibland fungerar inte ens det…. då kör jag kampanjer få med på köpet, osv. Det fungerar bättre. Konstigt nog köper folk gärna andra saker för att få en produkt de egentligen inte vill köpa. Folk är tokiga ibland…
7 maj, 2009 kl. 13:21 #105917Katrin LundgrenDeltagareGlömde, vissa saker kan man ha som hyllvärmare ett tag. det är liksom produkter som ger ”status” att ha i lager. Ett exempel på detta för mig är treimfläktar för 10 000 kr. Jag brukar försöka ha en hemma. Jag säljer inte så många varje år, men när de väl säljs förväntar sig kunden leverans snabbare än ögat. Sedan ger det också gott rykte att ha ngot hemma i lager som kunderna får vänta 6-10 veckor på hos alla andra. Därav mitt beslut att ha en dyr trimfläkt som hyllvärmare. Du kanske också har sådana produkter, då kan det vara värt att ha hyllvärmare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.