Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Lagereffektivisering
- Detta ämne har 91 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av Lina.Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
3 november, 2011 kl. 07:11 #129687nmnDeltagare
@Lina.Nilsson 27213 wrote:
Det ultimata vore för oss vore att hitta ett system som går att koppla ihop med Nordisk E-handels lösningar.
Enda ”begränsningen” i Nordisk e-handel är att artnr får vara max 128 tecken, om du däremot tänker använda Visa Administration så har den en maxlängd på 16 tecken vilket inte är speciellt långt. Vi har tillverkare som har artikelnummer på uppåt 20 tecken och det är inte kul.
3 november, 2011 kl. 07:30 #129688DanDeltagareOkej nu är jag lite tråkig här va… men på mina 8 år som e-handlare har jag aldrig haft någon användning för artikelnummer (beror såklart på produkten). Fram tills för någon månad sedan kunde man inte ens söka på det i mitt eget system.
Som nystartad skulle jag säga att det är helt fel sak att lägga energi och resurser på. Fokus bör vara på att sälja, sen om det går så bra att du inte hittar dina prylar när du ska plocka så är det ett i-landsproblem.
Ska du göra något såhär genomtänkt borde du köra streckkoder på alla produkter direkt istället och använda dem för att plocka med läsare. Men det hade varit overkill2000 och slöseri med tid
3 november, 2011 kl. 07:38 #129691JoelDeltagare@Dan 27246 wrote:
Okej nu är jag lite tråkig här va… men på mina 8 år som e-handlare har jag aldrig haft någon användning för artikelnummer (beror såklart på produkten). Fram tills för någon månad sedan kunde man inte ens söka på det i mitt eget system.
Som nystartad skulle jag säga att det är helt fel sak att lägga energi och resurser på. Fokus bör vara på att sälja, sen om det går så bra att du inte hittar dina prylar när du ska plocka så är det ett i-landsproblem.
Ska du göra något såhär genomtänkt borde du köra streckkoder på alla produkter direkt istället och använda dem för att plocka med läsare. Men det hade varit overkill2000 och slöseri med tid
Samma här! Vi använder aldrig våra interna artikelnummer utan de finns endast där för att det måste fungera i databasen. Det är ett enkelt löpnummer där den första produkten fick 1001, och nästa 1002 osv.
Jag vet att många (t.ex Lastbryggan) märker upp alla sina produkter innan de hamnar på hyllan med art.nr. På så sätt är det lätt att kontrollera när man plockar en vara att rätt art.nr står på den. Men det innebär också mycket mer jobb med märkning, och vem säger att man inte kan råka märka fel?
3 november, 2011 kl. 08:45 #129695Jimmy OstromDeltagareVi använder alltid leverantörens artikelnummer numera.
Skulle jag börjat om idag från noll, då skulle jag kört på leverantörernas artiklenummer så långt det bara går.
3 november, 2011 kl. 08:53 #129696ParvelitoDeltagareNu tänker jag opponera mig lite.
Rätt använt är artikelnummer bra, eftersom det minskar riskerna för felplock och gör redovisningen oändligt mycket lättare.
Jag började min yrkesbana som lagerarbetare på Systembolagets butik i Oxelösund. Deras system då var mycket enkelt med 1-4 siffror följt av ett streck och sedan en siffra som angav förpackning. Olika produktområden hade olika intervaller så att man utifrån ett artikelnummer något så när kunde avgöra vad det var för något. Idag, 25 år senare, har man ökat på så att det kan vara upp till fem siffror, men det räcker alltså för att managera ett så stort sortiment och omsättning som Systembolaget.
Nu är måhända Systembolaget lite speciellt med en massa märkliga namn på viner, likörer och spritsorter på gud vet vilka språk som på etiketterna blandas med slottsnamn, tillverkare, druvsorter, distrikt och vilka utmärkelser man fått. På den här tiden var det dessutom ingen självbetjäning i butikerna, utan allt skulle förklaras för expediten som skulle förstå och försvinna in bland hyllorna och hämta. Vinsten är kanske inte så stor i att säga 2757 istället för Parador, men att säga 94780 istället för Château Pedesclaux så att man slipper riskera att få 92234 Château Poujeaux är en fördel.
Även om man nu inte är Systembolaget så får man förr eller senare artiklar som liknar varandra. Kanske handlar det om fem olika varianter av sjuksköterskeuniform, 10 olika blå nyanser av en glaspärla eller 8 olika varianter av Legoaskar.
Slutsats: Artikelnummer är bra, man gör sig en stor otjänst genom att inte ha dem. Men gör dem inte långa och krångliga, det tar bara plats, blir onödigt svårt att lära sig och förr eller senare måste man spräcka logiken i alla fall.
3 november, 2011 kl. 09:11 #129698KockenDeltagareVi använder leverantörens artikelnummer, vilket ofta är tillverkarens artikelnummer. Så det är oftast inga problem när en produkt finns hos två olika leverantörer.
Jag fattar inte hur man skulle kunna beställa utan leverantörens artikelnummer.
Vi har som många andra webbutiker leverantörer som inte är svenska, så vi ändrar namn på produkten från engelska, holländska, tyska, franska ja vad det nu kan vara för språk till svenska. Hade vi inte artikelnummer att beställa med hade livet varit jobbigt. Många av våra leverantörer har 10000 + artiklar i sortimentet, så det är svårt att hitta rätt artikel i deras webbutiker utan artikelnumret.3 november, 2011 kl. 09:30 #129699DanDeltagareEtt smart lager lägger inte liknande produkter nära varandra… Alla varianter och liknande artiklar separeras alltid hos oss till olika plockplatser.
Vi använder artikelnummer i vårt system också för beställning men inte för plock. I och för sig har vi nog några av de lättaste produkterna att plocka så jag kanske ska vara tyst i tråden
3 november, 2011 kl. 09:57 #129700JimmysDeltagareSka man använda sig av artikelnummer så är det inte fel att hitta någon form av logik i uppbyggnaden, men det måste vara lätt att förstå när man lägger upp nya artiklar.
Vi började med endast löpnummer, men ändrade sen till 7 siffriga, där de 3 första är varumärke, nästa 2 är kategori och de sista 2 ett löpnummer.Har man EAN-koder på alla sina artiklar kan man göra som P&G och ha de 6 sista i streckkoden som sitt artikelnummer, eller så har man som VAG med 14 tecken så man kunde se på artikelnumret till vilken bilmodell och var på bilen delen skulle…
3 november, 2011 kl. 14:39 #129712Lina.NilssonDeltagare@nmn 27245 wrote:
Enda ”begränsningen” i Nordisk e-handel är att artnr får vara max 128 tecken, om du däremot tänker använda Visa Administration så har den en maxlängd på 16 tecken vilket inte är speciellt långt. Vi har tillverkare som har artikelnummer på uppåt 20 tecken och det är inte kul.
Du menade Visma Administration? Om jag inte har fel så ska väl alla artikelnummer matas in i Visma? Vi kommer att använda Visma Administration 2000.
@Dan 27246 wrote:
Ska du göra något såhär genomtänkt borde du köra streckkoder på alla produkter direkt istället och använda dem för att plocka med läsare. Men det hade varit overkill2000 och slöseri med tid
Är det verkligen så overkill2000 att från början integrera ett streckkodssystem? Jag menar det kan ju inte vara en överdrivet stor investering. Och färdiga lagerlösningar måste ju finnas som man enkelt kan börja använda. Jag är mest nyfiken
@ Joel och Jimmy. Tack för era svar. Det känns skönt och lärorikt att ni vill dela med er av era kunskapar.
3 november, 2011 kl. 14:58 #129713Lina.NilssonDeltagare@Parvelito 27255 wrote:
Även om man nu inte är Systembolaget så får man förr eller senare artiklar som liknar varandra. Kanske handlar det om fem olika varianter av sjuksköterskeuniform, 10 olika blå nyanser av en glaspärla eller 8 olika varianter av Legoaskar.
Slutsats: Artikelnummer är bra, man gör sig en stor otjänst genom att inte ha dem. Men gör dem inte långa och krångliga, det tar bara plats, blir onödigt svårt att lära sig och förr eller senare måste man spräcka logiken i alla fall.
Det är lite så här jag tänker också. Vi kommer att ha samma produkt i upp till 40 – 50 olika färgkombinationer. Därför är jag ute efter ett enkelt system där man lätt kan kontrollera att man plockat rätt. Namnen på produkterna kommer ju även att vara snarlika. Men kanske det räcker med att separera produkterna till olika hyllor och förlita sig på att det räcker med hyllnummer?
@Kocken 27257 wrote:
Vi använder leverantörens artikelnummer, vilket ofta är tillverkarens artikelnummer. Så det är oftast inga problem när en produkt finns hos två olika leverantörer.
När ni använder era leverantörens artikelnummer har ni det då i anslutning till etiketten på hyllan eller hur fungerar de?
@escola 27260 wrote:
Ska man använda sig av artikelnummer så är det inte fel att hitta någon form av logik i uppbyggnaden, men det måste vara lätt att förstå när man lägger upp nya artiklar.
Vi började med endast löpnummer, men ändrade sen till 7 siffriga, där de 3 första är varumärke, nästa 2 är kategori och de sista 2 ett löpnummer.
Skulle du rekommendera oss att lägga krut direkt på att använda artikelnummer istället för löpnummer?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.