Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Lagereffektivisering
- Detta ämne har 91 svar, 27 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av Lina.Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
2 november, 2011 kl. 09:33 #129595JoelDeltagare
@Oddity 25068 wrote:
Tja Joel, det du skulle kunna göra är att du använder dig av printer_open i php, du kan alltså koppla upp till en skrivare och skriva ut en pdf direkt från php (utan att behöva få upp skrivarfönstret i windows där du måste godkänna utskriften). När du aktiverar en faktura hos klarna så får du en url till pdfen, då kan du genom php spara ner denna pdf på servern och anropa din skrivare för att skriva ut pdfen. Jag har för mig att det ska gå att anropa en skrivare via internet också och inte bara lokala skrivare.
Min tanke var att man har två tre nätverksskrivare lokalt, sen när man klickar på knappen ”SKRIV UT”, så aktiveras fakturan hos klarna och skrivs via php ut på en av skrivarna, sen gör du samma sak med allt annat du vill skriva ut. Till pacsoft kan du ju skaffa orderkoppling så sker det också automatiskt samtidigt som fakturan skrivs ut.
Jag har lösningen i huvudet tror jag, jag är själv ute efter EN knapp som gör att allt skrivs ut samtidigt på ett knapptryck. Tänkte jag skulle fixa detta under hösten om jag får lite tid över
Går det inte att skriva ut via internet (från servern till din lokala skrivare) så går det ju alltid att sätta upp en lokal phpserver som sköter det hela.
Här kan du läsa lite om printer_open
http://php.net/manual/en/function.printer-open.phpTjena Erik!
Vi löste det genom att installera en FTP-server på en dator här på lagret. Datorn är sedan kopplad till vår skrivare och sedan är det ett PDF Auto Print-program installerat som övervakar mappen på ftp-servern och printar ut alla PDF-dokument som placeras där.
Så fort vi klickar på ”Skriv ut” i admin så laddar PHP upp fakturan på vår FTP-server och 2 sekunder senare kommer den ut i skrivaren
Pacsoft kör vi orderkoppling till och printar ut först efter att paketen har packats vid en egen liten arbetsstation.
2 november, 2011 kl. 09:49 #129596YoghurtDeltagareOm ni vill kunna skriva ut från en webapp så kan jag rekommendera Google Cloud Print. De har ett bra API och många HP skrivare har stöd för tjänsten.
2 november, 2011 kl. 14:08 #129622Lina.NilssonDeltagare@Parvelito 27136 wrote:
Man skall inte göra det för komplicerat med artikelnummer. Tre bokstäver, följt av tre siffror ger dig en bit över 15 miljoner unika kombinationer. Lägger du till en bokstav på slutet till för färg eller storlek så får du runt 40 miljoner unika nummer. Det är så många att man kan använda de mest logiska bara.
Ett rum på 20m2 är inte så stort om man där dessutom skall ha kontor och packbord, plats att packa upp varor som kommer, plats att samla dagens försändelser, plats för sopor, skrivare, emballage etc. Visst, säljer man små smycken får det rum en del ändå, men det viktiga i en sådan lokal är att man tänker tredimensionell volym istället för yta. Det får inte vara mycket luft åt något håll runt produkterna om det skall rymmas något.
Så det behöver inte vara mer komplicerat än så alltså? Vissa av våra produkter kommer finnas i upp till 50 färgkombinationer. Så hur ska jag lägga upp artikelnumren tycker du? (du får ursäkta mina dumma frågor).
Vad det gäller utrymmet så är det endast avsett för hyllorna. Packbord och sopor kommer att finnas i rummet intill. Vi har redan idag ett hemkontor så den biten är också löst. Produkterna i fråga är kommer att rymmas i små plastbackar. Så vi funderar på att använda oss av backställ.
2 november, 2011 kl. 14:17 #129626ParvelitoDeltagareFörsök använda något artikelnummer som på något sätt associerar till artikelnumret hos er leverantör är väl det enklaste. Med så många färger kan man ju tänka sig att det är färgen som den viktiga, och har inte leverantören något användbart får ni skapa något som är logiskt för er. Era kunder kommer tycka att artikelnumret är oväsentligt, så det är ju mest för att ni skall kunna arbeta på lagret.
2 november, 2011 kl. 15:03 #129634Lina.NilssonDeltagare@Parvelito 27179 wrote:
Försök använda något artikelnummer som på något sätt associerar till artikelnumret hos er leverantör är väl det enklaste. Med så många färger kan man ju tänka sig att det är färgen som den viktiga, och har inte leverantören något användbart får ni skapa något som är logiskt för er. Era kunder kommer tycka att artikelnumret är oväsentligt, så det är ju mest för att ni skall kunna arbeta på lagret.
Jag har också haft den tanken. Färgen är som sagt det väsentliga i de flesta många fallen. Jag ska sätta mig och googla på ämnet och se om jag kan hitta något intressant. Tack
2 november, 2011 kl. 17:51 #129644Lina.NilssonDeltagareNu har jag skapat en prototyp för mitt artikelnummer. Nu undrar jag bara hur jag ska få till logistiken med att kunna organisera artikelnummren till hyllorna? Ska jag lägga till hylla samt hyllplan till artikelnumret eller hur löser jag detta?
2 november, 2011 kl. 19:23 #129654nmnDeltagareNågra tips:
Använd i första hand tillverkarens artikelnr, det står troligen på varan så då kan du och kunden enkelt se vad det är för något. Om det inte gör det så måste du märka allting med din artnr vid inlev och det är en massa extra arbete.
Att lägga in leverantören i artnr är korkat, vad händer den dag du hittar samma vara billigare hos någon annan leverantör, skall du byta artnr då eller?
Jag har sett massor med olika smarta system för att koda in artikelgrupper eller egenskaper i artikelnummren, det brukar alltid sluta med att man kör fast och får slut på nummer för några typer av varor.
Om du skall hitta på egna nr så gör det enkelt, ta bara fem eller sexställiga nummer ev med en avdelare för att visa färger/storlekar ex: 23697-01
Hur tänker du använda artikelnummren? Finns de bara för att hålla reda på artiklarna eller tänker du söka på varor utifrån artnr? Om du skall använda dem för sökning så kan det vara en ide att koda in namnet på varan i artnr ex. Grunkulator Pro 2000 heter GruP2000.
2 november, 2011 kl. 19:44 #129657Lina.NilssonDeltagare@nmn 27209 wrote:
Några tips:
Använd i första hand tillverkarens artikelnr, det står troligen på varan så då kan du och kunden enkelt se vad det är för något. Om det inte gör det så måste du märka allting med din artnr vid inlev och det är en massa extra arbete.
Att lägga in leverantören i artnr är korkat, vad händer den dag du hittar samma vara billigare hos någon annan leverantör, skall du byta artnr då eller?
Jag har sett massor med olika smarta system för att koda in artikelgrupper eller egenskaper i artikelnummren, det brukar alltid sluta med att man kör fast och får slut på nummer för några typer av varor.
Om du skall hitta på egna nr så gör det enkelt, ta bara fem eller sexställiga nummer ev med en avdelare för att visa färger/storlekar ex: 23697-01
Hur tänker du använda artikelnummren? Finns de bara för att hålla reda på artiklarna eller tänker du söka på varor utifrån artnr? Om du skall använda dem för sökning så kan det vara en ide att koda in namnet på varan i artnr ex. Grunkulator Pro 2000 heter GruP2000.
Tack för ditt svar. Tanken är väl att vi i första hand ska använda artikelnumren för att hålla reda på produkterna. Jag har googlat och försökt hitta något system för att organisera lagret med allt från artikelnummer till kopplingar. Men när jag söker får jag mest träffar på guider för bildredigeringsprogram.
Det ultimata vore för oss vore att hitta ett system som går att koppla ihop med Nordisk E-handels lösningar. Känner du till någon bok, skrift, hemsida eller liknande som handlar om hur man organiserar ett lager? Jag behöver fördjupa mig så mycket jag kan i detta.
2 november, 2011 kl. 20:16 #129663GregerADeltagareArtikelnummer är något som det lagts mycket tid och diskussioner på i de företag jag arbetat. När jag var ung o grön så ville jag också att man skulle kunna utläsa allt möjligt ur ett artikelnummer, men med tiden har jag insett att det inte går att skapa ett system som håller i längden.
Enklast är att använda ett löpnummer som artikelnummer. Artikelnumrets främsta syfte är att vara unikt för en viss produkt.
Baka inte in leverantör i artikelnumret. OM det finns någon mening med det så ange i så fall TILLVERKARE. Då kan du köpa samma vara av olika distributörer utan problem.
Om man vill göra ett system som bygger på tillverkarens nummer så kan man helt enkelt sätta ett tillverkarprefix framför deras eget nummer.
T.ex en Sony KVD40HX702 kan benämnas 123-KVD40HX702, där då 123 är ditt prefix för Sony. Då gör det inget om Philips också skulle komma ut med en KVD40HX702 eftersom du då kommer att kalla den 234-KVD40HX702, där 234 är din kod för Philips. Detta system tycker jag dock bara man skall använda om kunderna använder sig av modellbeteckningarna.Så länge man bara håller på med ehandel så finns det egentligen ingen anledning att ha nummer man lätt kan lära sig utantill, men om man även har butik och/eller telefonorder så kanske man vill att några siffror i art.nr skall vara för variant. T.ex en T-shirt får ett basnummer 12345 och sedan kan man lägga till en siffra för färg och två siffror för storlek, så att det t.ex blir 12345-2-52 för en sådan T-shirt röd i stl 52.
När man sedan kommer till hyllplatserna så är det vanliga att man delar in sitt lager i rad-hylla-fack/hyllplan. Tänk IKEAs tag-själv-lager där de väl kallar det gång-hylla-fack. I varje ”fack” kan man ställa produkterna i art.nr ordning om det ryms flera produkter i samma fack.
Man kan fundera över om man skall benämna hyllraden eller gången, så att gånegns udda hyllnummer är till vänster och jämna till höger – eller om rad A är till höger o rad B till vänster.
Man kan sortera sitt lager efter varugrupp mm, men förr eller senare så behöver någon grupp mer plats än man tänkt sig, och då blir det mycket att flytta om. Lyckligtvis har vi datorer idag och de använder vi för att para ihop artikelnummer med hyllplats, så att i artikelregistret står det att art. 12345 finns på lagerplats 12-A-3, t.ex.
Då kan man lägga vilken vara som helst på vilken hylla som helst. Det som då ofta blir styrande är hur mycket plats som behövs. Vissa hyllor används för småsaker, andra för större. Man får kanske 2, 3 eller 4 slags hyllplatser. När en vara inte längre får plats på sin hylla så får den flytta till en större, och skulle den sälja dåligt så kanske den får flytta till en mindre.Plocklistor skrivs sedan ut i hyll-ordning och man får då plockat produkterna i precis den ordning de ligger på lagret.
Hoppas du fick något tips
2 november, 2011 kl. 21:26 #129677Lina.NilssonDeltagare[QUOTE=GregerA;
[Wall of text] – (Det är såna här tillfällen jag saknar en spoilerfunktion på forumet).
Hoppas du fick något tips
Tack så mycket Greger! Du har bringat en hel del klarhet i hur vi ska organisera oss. Att saker inte är krångligare än vad som är nödvändigt känns skönt. Nu ska jag bara tvinga med gubben på ett studiebesök på IKEA. Vad glad han kommer att bli
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.