Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Lager
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Kvarnby Hem.
-
FörfattareInlägg
-
2 oktober, 2010 kl. 06:34 #94978Kvarnby HemDeltagare
Hej,
Jag undrar hur ni gör med lager av era varor? Jag är verkligen helt i början av att starta en webb-butik och behöver all info jag kan få. Just nu undrar jag hur man gör med alla produkter man har på sin butik, återförsäljning osv. Någon som har bra svar på detta?
Tusen tack för svar,
Kvarnby Hem2 oktober, 2010 kl. 07:26 #114740sailorcapDeltagareDu får nog utforma frågan lite bättre. Vad vill du veta?
2 oktober, 2010 kl. 07:43 #114741Kvarnby HemDeltagare@sailorcap 10525 wrote:
Du får nog utforma frågan lite bättre. Vad vill du veta?
Jo, när man då ska börja skapa sitt sortiment så kan jag ju inte ha allt hemma. Hur är det brukligt att man gör? Får man sina ordrar och beställer sen i sin tur av produktförsäljaren, alltså beställningsvaror. Vissa saker kan man ju ha hemma men inte allt…? Hoppas jag gav en mer tydlig fråga nu:)
2 oktober, 2010 kl. 07:49 #114738ParvelitoDeltagareAtt ha saker hemma är ofta ett bra försäljningsargument, och det är få kunder som finner sig i att vänta särskilt länge. Mina kunder brukar bli rätt irriterade om de inte har fått vad de har beställt inom 3 vardagar.
Så klarar dina leverantörer att leverera till dig på ett dygn så kan du ha lagret hos dem, men räkna med en rätt så pressad situation varje gång det inte fungerar och en massa fraktkostnader eftersom du lär få beställa flera gånger i veckan.
2 oktober, 2010 kl. 07:52 #114739Katrin LundgrenDeltagareDet finns nog lika många sätt som det finns e-handlare.
En del har allt hemma packar och skickar själva,
en del hyr en liten lokal och lagerför allt och packar och skickar själva,
en del har lite varor hemma och tar resten som beställningsvaror som skickas från leverantör
en del tar allt som beställningsvaror och skickar direkt från leverantören s.k. drop shipping
en del tar hjälp av trejdepartslogistikföretag som mot betalning sköter lager och logistikdelen.Med andra ord, det är något du måste fundera ut vad som passar just dig och din verksamhet. I vissa branscher erbjuder återförsäljarna drop shipping medan i andra gör man det inte. Vissa återförsäljare kräver att du ska lagerföra en stor del av deras sortiment medan andra inte har sådana krav. Hur mycket plats man har brukar avgöra om man kan ha allt hemma eller måste hyra lokal eller ta hjälp av tredjepartslogistik.
2 oktober, 2010 kl. 08:10 #114743sailorcapDeltagare@Kvarnby Hem 10526 wrote:
Jo, när man då ska börja skapa sitt sortiment så kan jag ju inte ha allt hemma. Hur är det brukligt att man gör? Får man sina ordrar och beställer sen i sin tur av produktförsäljaren, alltså beställningsvaror. Vissa saker kan man ju ha hemma men inte allt…? Hoppas jag gav en mer tydlig fråga nu:)
Inget satsat, inget vunnet. Dock börjar vi alla i olika skala. En del ha mer kapital och är benägna att satsa lite mer. T.ex lagerlokal, stora lagerinköp, aggressiv marknadsföring etc. Det finns många som börjar med sina lager i hemmet/garaget. Precis som Kodmyran säger så beror det ju även på vilken bransch du ska in i. I en del branscher är det kutym att få vänta lite längre på varan men i de flesta branscher inom e-handel så är lagerhållning oerhört viktigt. Droppshipping är ju ett alternativ men det svåra är att hitta leverantörer inom en specifik bransch som erbjuder detta.
2 oktober, 2010 kl. 22:24 #114763Thomas LundquistDeltagareOm du knappt har något hemma, så dina kunder får vänta på leveranser, utan att de blivit förvarnade innan de beställer, så lär du få många missnöjda kunder.
Normalt bör man inte sälja något, som normalt inte är lagervara/drop shiping, om det inte framgår tydligt vilka som är beställningsvaror.Beror på branch, men kan du inte börja med ett mindre sortiment, som du normalt har hemma, och sedan utöka sortimentet senare?
3 oktober, 2010 kl. 07:33 #114770Kvarnby HemDeltagareTackar alla för era svar! Nu ska jag fortsätta mina planer på drömmen om min e-butik..och det kommer snart fler frågor:) Tex om ekonomiska analyser som man måste göra först och kundanalyser..
3 oktober, 2010 kl. 09:20 #114774MonyDeltagareVälkommen Kvarnby!
Ett tips är att använda sökfunktionen i forumet. MYCKET bra måste jag säga
Inte bara för att få svar på dina frågor utan även få svar på frågor du inte visste du skulle ställa!
3 oktober, 2010 kl. 11:08 #114777Kvarnby HemDeltagareTack för tips! Det ska jag göra:)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.