Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Kvitto på order för bokförng
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
28 maj, 2011 kl. 10:35 #96077prylsjukDeltagare
Jag öppnar snart webbutik och har en kort fråga till er som driver webbutiker. Hur bokför ni alla köp som era kunder gör?
Skriver ni ut ”Kvitton” för varje order och sparar för bokföring eller låter ni allt detta vara i filer på datorn som underlag för om skatteverket skulle vilja ta sig en titt och har ett utskrivet papper som visar en dagförsäljning/veckoförsäljning, som underlag för bokföringen? Eller hur gör ni? tacksam för svar så jag kan komma fram till vad som är smartast.
28 maj, 2011 kl. 13:17 #123235GregerADeltagareFrågan har varit uppe ett antal gånger, så sökfuntionen hade nog gett dig en del svar …
För egen del så skapar vi en faktura i vårt affärssystem, och f.n arkiveras den på papper (~15000 st/år). Bokföringen sker automatiskt i affärssystemet, men inbetalningen måste naturligtvis bokföras sedan.
Det är tillåtet att ha verifikat i elektronisk form, men du måste då vara säker på att de kan läsas i 10 år framåt. Att bara ha dem i webshopen är kanske inte det bästa. Du kan ju fundera på om du kan skriva ut dem som PDF och arkivera PDFerna istället. Det är ganska troligt att de går att läsa om 10 år också. (spara nån version av Acrobat Reader i mellantiden)
Det är också ok att i huvudboken ta in en dagsjournal från reskontran, dvs inte nödvändigt att bokföra varje enskild faktura i huvudboken.
28 maj, 2011 kl. 13:30 #123238prylsjukDeltagareHehe, typiskt mig att vara snabb med att skapa en ny fråga istället för att söka. Ska lägga det på minnet!
Oj, det blir en hel del. Jo, jag hade för mig att det var OK att spara verifikationerna i elektronisk form, vilket jag gärna gör. Bra att du påpekar det, hade jag garanterat inte tänkt på annars. Olyckligt om det inte går att läsa filerna 6 år senare och Skatteverket vill ta sig en titt.
Tack för svaret!
29 maj, 2011 kl. 07:16 #123257MajsanDeltagare@GregerA 20122 wrote:
Det är tillåtet att ha verifikat i elektronisk form, men du måste då vara säker på att de kan läsas i 10 år framåt. Att bara ha dem i webshopen är kanske inte det bästa. Du kan ju fundera på om du kan skriva ut dem som PDF och arkivera PDFerna istället. Det är ganska troligt att de går att läsa om 10 år också.
10 år gäller inte längre.
Nytt är att Räkenskapsinformationen måste sparas i 7 år efter det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. Det innebär för ett företag med räkenskapsår 1/7-30/6 att räkenskapsinformationen måste sparas i 7 år och 6 månader.
Det går också att läsa frågor och svar på BFN:s hemsida där man tar upp bl.a. elektronisk lagring
29 maj, 2011 kl. 07:17 #123258MajsanDeltagareDet går också att läsa frågor och svar på BFN:s hemsida där man tar upp bl.a. elektronisk lagring
29 maj, 2011 kl. 14:47 #123267PrixDeltagare7 år eller 10 år, filerna ska kunna läsas ändå så poängen kvarstår men visst har du rätt
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.