Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Kvarstår sökmotoroptimeringen vid domänbyte
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 9 månader sedan av DavidWigg.
-
FörfattareInlägg
-
23 mars, 2014 kl. 09:26 #101576ElverssonDeltagare
Sitter och funderar lite över framtiden när det gäller min nuvarande e-butik och funderar på lite olika säljargument vid en eventuell försäljning. Kom då att tänka på sökmotoroptimeringen som är gjord till butiken. Om jag säljer min verksamhet till någon annan fysisk butik som vill utöka verksamheten med e-handel, kommer då min sökmotoroptimering kvarstå efter ägarbytet när butiken fått ett nytt domännamn? Så att dom redan vid domänbytet och övertagandet av butiken rankar högt på google mm.
Det troliga är väl att dom nya ägarna isåfall skulle behålla mitt domännamn och bara peka om sidan till sin nya. Så även länkkataloger mm. borde väl fortsätta gälla?
23 mars, 2014 kl. 11:26 #173749DavidWiggDeltagareOm man byter domännamn så ska man göra en 301 redirect (permanent flytt).
Länkkraften som förut gick till din butiks domän skickas nu vidare till nya ägarens domän.
Det diskuteras om hur många % av länkkraften som behålls. Men de nya ägarna kommer definitivt att få en hel del av dig länkkraft.
Men när dindomän.se pekar till nyaägarensdomän.se så ska man dirigera om dina gamla interna länkar så att de passar kategorier och produkter i nya butiken.
Om du hade en kategori med url /abborredrag, men nya ägaren har /drag-for-abborre. Då ska man också dirigera om /abborredrag -> /drag-for-abborre
Det bästa är dock att försöka fixa till så att sidor länkar direkt till den nya butiken, men det kan bli ganska mycket arbete om det handlar om tusentals länkar.
Ta reda på din nuvarande länkprofil. Använd verktyg som Majestic SEO och Ahrefs. Då ser du hur man länkar in till din sida.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.