Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kunders åsikter om prissättning?
Etiketter: brixit, kundrelationer, lego, pris
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 4 månader sedan av Mr Jonas.
-
FörfattareInlägg
-
2 augusti, 2013 kl. 10:03 #100446DanielLidenDeltagare
Puh, det är inte lätt att vara LEGO-handlare ibland. På samma dag har jag fått höra att jag är på tok för dyr OCH alldeles för billig. Har era kunder åsikter om prissättningen i er bransch och hur reagerar ni på det?
2 augusti, 2013 kl. 10:12 #166412ParvelitoDeltagareLego är väl en produkt som det är konstant prispress på, eftersom det är en exakt identisk produkt som säljs av flera olika återförsäljare, och som kunden känner till väl? Det brukar betyda att det är ett rätt så litet prisspann att hålla sig inom för att man skall få några kunder? Kan väl jämföras med bensin, mjölk eller en pocketbok.
Jag tror det är värre om man säljer unika produkter, gärna då med kvalitet också. Många kunder har fantastiskt svårt att förstå skillnaden på en handstickad pläd i ekologisk ylle som färgats med traditionella naturämnen, och en fleecefilt på IKEA. Och eftersom kunderna inte har några direkta referenser så kan en del tycka att 695kr är alldeles för dyrt, och någon annan att 995kr var riktigt billigt.
5 augusti, 2013 kl. 13:41 #166496Mr JonasDeltagareFår påhopp varje vecka åt båda hållen.
I min bransch så finns det en ”Stor Drake” som säljer mycket till privatpersoner.
Draken tar löjligt bra betalt för allt och lämnar inga rabatter, men lägger hur mycket pengar som helst på reklam.
(Dom syns varje vecka.)När ”privatpersonen” sedan skall handlar i sin yrkesroll och begär in offert från flera leverantörer, så är det ofta svårt att förklara varför 10st enheter blir billigare hos X eller Y än 4st från Draken.
Man får då lägga ner en stund med att förklara hur branschen ser ut och hur den fungerar, samt förklara skillnaderna mellan producent, återförsäljare mm. Sedan får man förklara skillnaderna i material och då blir det ännu svårare att förstå ekvationen.
(Folk vill inte inse att dom gjort en ganska dålig affär privat.)Sedan finns en kategori som alltid tycker att allting är för dyrt.
(Dom berättar gärna vad mjölken kostade när dom var små.)
Dessa går inte att förklara eller diskutera med.Det viktigaste är ändå att man försöker få ”kunden” – Go o Glad – då dom som lägger ner tid på att bråka om ett faktiskt pris, har en förmåga att även skriva av sig på FaceBook, Bloggar, rejta osv oavsett vad man gör.
.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.