Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kunder som prutar?
- Detta ämne har 21 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Seke.
-
FörfattareInlägg
-
17 november, 2011 kl. 12:20 #130438Per NilssonDeltagare
Jag ger rabatt/fraktfritt om det är något som har strulat hos kunden tidigare eller om de kan motivera varför de ska ha rabatt eller fraktfritt.
Det är helt okej att försöka pruta hos oss.
17 november, 2011 kl. 12:20 #130439Richie72DeltagareIbland kan man vara frestad att ge med sig bara för att man tycker att kunden är jobbig men det tycker jag inte man ska göra. Man vet ju tusan inte vad de kan begära av en nästa gång då utan att de vill betala vad det verkligen bör kosta.
Håller med, de som är jobbiga innan köp är oftast de som är jobbiga efter köp.
17 november, 2011 kl. 12:22 #130440Per NilssonDeltagareHelt OT men för att knyta an till en annan tråd: http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/2959-dold-forumsdel.html
Så är det ju precis sådana här diskussioner som skulle vara guld värt att ha en dold forumsdel till.
17 november, 2011 kl. 12:36 #130441Katrin LundgrenDeltagareDet har jag råkat ut för någon gång, och då svarar jag så här: Men det var väl jättekul att du hittat X billigare, då kan du handla den hos Y så är prisfrågan löst. Oftast vill de då handla av oss för att saken X inte finns hemma hos Y alls…..
17 november, 2011 kl. 12:53 #130442SandblomDeltagare@Plastskivor 28078 wrote:
Jag har många intressanta prisdiskussioner med kunder.
Men jag brukar oftast styra undan dessa till att jag istället föreslår olika konstruktionslösningar i olika prisklasser för kundens projekt.De mest ivriga prutarna är ofta de som också vill ha extra service i någon form. T.ex. att jag ska fixa snedkapningar åt dom. Då är det lätt att stå emot. Jag har varit inne på byggvaruhus och kollat vad de tar extra för motsv tjänster så då vet jag att mitt erbjudande är mycket bra.
Ibland kan man vara frestad att ge med sig bara för att man tycker att kunden är jobbig men det tycker jag inte man ska göra. Man vet ju tusan inte vad de kan begära av en nästa gång då utan att de vill betala vad det verkligen bör kosta.
Går ot nu men du behöver fixxa till http://www.stocksundet.se/plexiglas-akrylplast/11
”Provbitar såsom dessa i glasklart eller frostat Plexiglas kan ni beställa för några tior fraktfritt.”
”ni” försvinner utanför ramen och man kan bara skymta n’et
17 november, 2011 kl. 13:35 #130444TianDeltagareIngen prutar hos mig.
Jo, EN har frågat, men jag förklarade varför vår prissättning var som den är.17 november, 2011 kl. 13:38 #130445Knivbutik.seDeltagareDet handlar nog inte om mer än 1 av 1000 som försöker att pruta och då handlar det oftast om återkommande kunder som tänker köpa ett större antal produkter vid ett och samma tillfälle.
17 november, 2011 kl. 13:58 #130447najjieDeltagareKör med fasta mängdrabatter och slipper det mesta sånt.
Har kunder ibland som prutar, oftast i formen ”du kan väl bjuda på frakten?”. Svarar bara att det är det jag betalar för den och då släpper de det. Tror kunder inte förstår den biten riktigt.
De enda kunderna som får rabatt hos mig är de snälla kunderna som aldrig bett om det! De där som handlar mycket, aldrig gnäller och man bara blir så glad när de ringer.
17 november, 2011 kl. 21:22 #130483AndreasDeltagareDet verkar som jag har får ta emot prutarna. Har rätt många av dem och fått höra samma argument som ni har räknat upp.
Dock vill jag ej säga exakt hur dem hanteras i denna öppna tråd och hurdan ”prutnings” policy jag kör med.
Tycker man kan omformulära Dans visdomsord ”Lagd order ligger” till ”Lagt pris ligger”
17 november, 2011 kl. 22:54 #130499Ehandelslosningar.seDeltagareJag älskar prutare, det slutar alltid med en Win-Win deal
Du vill ha rabatt, vist köp 3st sådana så bjuder jag på en sådan. Nemasproblemas.
Idag tjäna jag 3990kr extra på en prutare i Stället för att köpa 2st så sålda jag 20st för halva priset, man tackar. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.