Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kunder som prutar?
- Detta ämne har 21 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av Seke.
-
FörfattareInlägg
-
17 november, 2011 kl. 10:10 #96827andreaswedbergDeltagare
Tänkte mest kolla med er ”vanliga” e-handlare, förekommer det att kunder mailar Er och frågar efter lägre priser?
Vi stöter nämligen på detta då och då. Man tar det pris som räknas fram på vår webbsida och mailar och frågar om de inte kan få ett lägre pris.
17 november, 2011 kl. 10:26 #130426ParvelitoDeltagareJag förstår att dina kunder gör det, eftersom det är lite svårt att få grepp om vad som kostar.
Räknade lite snabbt på ett nytt räcke till vår lilla balkong. Genom att göra sektionerna färre än det rekommenderade, och byta material på överliggaren så sjönk priset 35%. När man räknat fram och tillbaka några gånger så är nog det man är ute efter att du skall föreslå en billigare konstruktion åt dem och visa på var skillnaderna ligger.
17 november, 2011 kl. 10:28 #130427fotofyndetDeltagareHos oss är det några som frågar om man kan få fri frakt, eller ”Hur många ska jag köpa för att du ska bjuda på frakten?”, men inte direkt prutning om priset.
17 november, 2011 kl. 10:37 #130428andreaswedbergDeltagare@Parvelito 28075 wrote:
Jag förstår att dina kunder gör det, eftersom det är lite svårt att få grepp om vad som kostar.
Räknade lite snabbt på ett nytt räcke till vår lilla balkong. Genom att göra sektionerna färre än det rekommenderade, och byta material på överliggaren så sjönk priset 35%. När man räknat fram och tillbaka några gånger så är nog det man är ute efter att du skall föreslå en billigare konstruktion åt dem och visa på var skillnaderna ligger.
Så kan det klart vara i vissa fall, men många gånger frågar man bara efter ett lägre pris. Det kan vara relativt små ordrar också så storleken är inte avgörande.
Jag har liksom svårt att förstå hur man resonerar då, att vi skulle ha ett högre pris på webbsidan än vad vi egentligen kan erbjuda…
Sedan vad gäller rekommenderat antal sektioner så har det att göra med att det, om man väljer glas, är ganska otympligt att hantera vid montering om glasskivorna är för stora/tunga, vilket blir följden om man minskar antalet sektioner.
17 november, 2011 kl. 10:41 #130429PlastskivorDeltagareJag har många intressanta prisdiskussioner med kunder.
Men jag brukar oftast styra undan dessa till att jag istället föreslår olika konstruktionslösningar i olika prisklasser för kundens projekt.De mest ivriga prutarna är ofta de som också vill ha extra service i någon form. T.ex. att jag ska fixa snedkapningar åt dom. Då är det lätt att stå emot. Jag har varit inne på byggvaruhus och kollat vad de tar extra för motsv tjänster så då vet jag att mitt erbjudande är mycket bra.
Ibland kan man vara frestad att ge med sig bara för att man tycker att kunden är jobbig men det tycker jag inte man ska göra. Man vet ju tusan inte vad de kan begära av en nästa gång då utan att de vill betala vad det verkligen bör kosta.
17 november, 2011 kl. 11:04 #130432Katrin LundgrenDeltagarenej inte vad det gäller kunder i mina butiker, de brukar inte pruta. däremot klaga högljutt när de tycker något är dyrt
17 november, 2011 kl. 11:21 #130433Jimmy OstromDeltagareSamma här, sällan numera men det händer såklart och till 99,9% är den produkten redan låg i pris så då informerar vi kunden om detta och då köper 99,9% den ändå……
17 november, 2011 kl. 11:54 #130435QarillionDeltagareVi får en hel del frågor om offerter/priser och det kan variera på storlek och ibland vara en simpel fråga som ”Vad är ditt bästa pris om jag köper denna maskinen”
Enstaka maskiner ger vi självklart inte rabatt på och även på 2-3 maskiner gör vi oftast inga bättre priser. Det är först om man kommer upp i lite mängd som vi brukar kunna göra lite mer.
Däremot så säljer vi ju prylar som kostar lite pengar också så det blir snabbt en större peng om du skall ha lite olika produkter så jag kan förstå kunderna som frågar.
Det är som man säger, den som inte frågar får inget veta
17 november, 2011 kl. 12:13 #130436Per NilssonDeltagare@Qarillion 28085 wrote:
Vi får en hel del frågor om offerter/priser och det kan variera på storlek och ibland vara en simpel fråga som ”Vad är ditt bästa pris om jag köper denna maskinen”
Enstaka maskiner ger vi självklart inte rabatt på och även på 2-3 maskiner gör vi oftast inga bättre priser. Det är först om man kommer upp i lite mängd som vi brukar kunna göra lite mer.
Däremot så säljer vi ju prylar som kostar lite pengar också så det blir snabbt en större peng om du skall ha lite olika produkter så jag kan förstå kunderna som frågar.
Det är som man säger, den som inte frågar får inget veta
Jag hittade ett fel på din sida:
Observera att Toolab Verktyg AB endast är vefrksamt inom Sveriges gränser och för tillfället endast skickar varor inom Sveriges gränser.
Får jag en present nu?
17 november, 2011 kl. 12:18 #130437danielanderssonDeltagareFolk mailer och säger ”jag har hittat X för Y kr hos Z, kan ni matcha?”
.. och jag förstår aldrig varför de gör så.
Varför inte bara köpa den hos Z? Om dom uppskattar att vi har bättre service, mer på lager, större sortiment, köp från oss, annars köp hos Z.
Vi ger aldrig rabatt på mindre ordrar, prutare är inte vår målgrupp.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.