Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Kunder missuppfattar Payson?!
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av mephisto73.
-
FörfattareInlägg
-
20 november, 2012 kl. 17:23 #99177FractronicsDeltagare
Hej!
Jag har betalning (kort, direktbetalning, faktura) med payson på nesconnector.se
Nu har det hänt igen att en kund på något sätt missuppfattar vad fakturabetalning innebär. Kunden väljer faktura men betalar sedan ändå in beloppet direkt till vårat paysonkonto (dessutom med någon slags paysongaranti vilket innebär att kunden kan kräva tillbaka pengarna) det innebär att jag måste makulera fakturan om inte kunden ska behöva ligga ute med dubbla betalningar. Samtidigt står helt plötsligt jag för en extra risk med paysongaranti.
Det här med att kunder på eget bevåg sätter in pengar på vårat paysonkonto händer minst en gång i månaden.
Är det någon annan som använder payson som råkar ut för samma sak?
Kan det vara kunder som använt payson på tradera som missuppfattar?
Det hade varit bra om man kunnde blockera insättningar som inte är kopplade till en order.20 november, 2012 kl. 18:52 #155817Knivbutik.seDeltagareJa det händer då och då. Jag brukar då kreditera deras felaktiga inbetalning och sedan skicka dem ett mail med en förklaring samt fakturan bifogad.
20 november, 2012 kl. 19:06 #155819FractronicsDeltagareHur gör du för att kreditera inbetalningen? Jag hittar ingen sådan ”knapp”. Betalningen går dock tillbaka till kunden om jag inte fyller i att jag skickat varan men det tar 30 dagar.
20 november, 2012 kl. 19:40 #155820pyhobbyDeltagareLogga in på ditt Payson-konto. I transaktionslistan klickar du på detaljer för den aktuella betalningen, där finns en knapp ”Kreditera till kort/bank”.
20 november, 2012 kl. 22:29 #155828FractronicsDeltagare@pyhobby 56137 wrote:
Logga in på ditt Payson-konto. I transaktionslistan klickar du på detaljer för den aktuella betalningen, där finns en knapp ”Kreditera till kort/bank”.
Nej tyvärr på andra transaktioner finns den knappen på denna finns endast ”skicka vara”. Beror nog på att han har valt någon slags paysongaranti. Får kontakta payson.
20 november, 2012 kl. 22:42 #155829prylsjukDeltagareDetta har hänt mig en gång och den kunden var förtvivlad och uppgiven då han inte förstod vad han hade gjort. Men då han hade mailat om detta så tog vi ett telefonsamtal och jag la då en beställning åt honom mot faktura och lovade att ordna tillbaka pengarna till hans Paysonkonto. Han blev kalasnöjd!
Så inte riktigt samma sak, men med denna lilla ”story” så vill jag bara påpeka att det förmodligen, tror jag, har att göra med att man gör som på Tradera.
28 november, 2012 kl. 13:30 #156324pietrostavrosDeltagareJag har till och med haft kunder som valt Payson Faktura men betalt in pengar direkt på mitt konto.
Tyvärr är det många som handlar men inte läser all text som står angående deras köp.
Jag förstår dom dock eftersom jag uppträder på liknande sätt själv, inte ids man läsa allt det finstilta varje gång man handlar på nätet. Det brukar lösa sig ändå men just i det här fallet kunde man önska att läsnoggrannheten var lite högre.
29 november, 2012 kl. 10:14 #156415mephisto73Deltagare@pietrostavros 56702 wrote:
Jag har till och med haft kunder som valt Payson Faktura men betalt in pengar direkt på mitt konto.
Tyvärr är det många som handlar men inte läser all text som står angående deras köp.
Just detta ser vi en hel del av, tyvärr, och det skapar ju merarbete som man gärna är utan.
Någon som har tips på hur man kan minimera rinsken för denna typ av missförstånd får gärna dela med sig.. .
Överhuvudtaget är det vanligt med vissa problem med Payson Faktura, och allra vanligast är att kunden inte fått, eller missat, mailet med fakturan.
Vidare förstår många inte varför de måste betala fakturan även om de vill returnera – instinktivt tycker de att det borde gå att helt enkelt riva fakturan, men det gör det ju inte.
29 november, 2012 kl. 12:12 #156419pietrostavrosDeltagareDet stora problemet är att många kunder inte läser avtalet över huvudtaget och därför inte förstår vad dom valt.
30 november, 2012 kl. 14:18 #156486mephisto73DeltagareJo, men det är ju alltid en debatt om det är fel på systemet eller om det är fel på användaren. Oavsett så är det enda man kan göra att försöka anpassa systemet till användaren.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.