Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kundens tidsfrist för reklamation?
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Flagstore.se.
-
FörfattareInlägg
-
10 april, 2012 kl. 12:59 #97854nobynatorDeltagare
Hur lång tid har kunden på sig att returnera en vara som den anser är felaktig från det datumet som den meddelar oss?
MVH
10 april, 2012 kl. 18:16 #141860Flagstore.seDeltagareÄr det verkligen fel på varan och det kan bevisas med tex kort via mail tycker jag man ska sträcka sig betydligt längre än vad lagen säger..goodwill
12 april, 2012 kl. 07:32 #142075nobynatorDeltagareJo men nu var det inte det jag frågade efter utan hur lång tid har kunden enligt lag på sig?
12 april, 2012 kl. 07:35 #142077Flagstore.seDeltagare12 april, 2012 kl. 07:49 #142079GregerADeltagareHan kan reklamera inom tre år från köpet. Av någon anledning finns det ingen uttalad tidsgräns för hur snabbt kunden måste returnera varan, men man får väl i alla fall säga som så att om kunden inte har bråttom att få saken fixad så … kan det ju inte vara något stort problem för honom.
På något sätt tycker jag att 3-4 veckor är rimligt. Går det längre tid så kan ju varan ha skadats på många andra sätt också, och det går inte att reda ut vad som egentligen hänger ihop med reklamationen.12 april, 2012 kl. 08:14 #142080nobynatorDeltagare@GregerA 40969 wrote:
Han kan reklamera inom tre år från köpet. Av någon anledning finns det ingen uttalad tidsgräns för hur snabbt kunden måste returnera varan, men man får väl i alla fall säga som så att om kunden inte har bråttom att få saken fixad så … kan det ju inte vara något stort problem för honom.
På något sätt tycker jag att 3-4 veckor är rimligt. Går det längre tid så kan ju varan ha skadats på många andra sätt också, och det går inte att reda ut vad som egentligen hänger ihop med reklamationen.Thanks Greger!
Varför jag ställer frågan är för att jag fått en reklamerad vara efter 4 månader från tidpunkten kunden gjorde en reklamation.
12 april, 2012 kl. 08:36 #142082iesusDeltagare@nobynator 40971 wrote:
Thanks Greger!
Varför jag ställer frågan är för att jag fått en reklamerad vara efter 4 månader från tidpunkten kunden gjorde en reklamation.
Vi ger kunderna en vecka (efter överenskommelse om att vi skall ta tillbaka den) på att skicka tillbaka en reklamation, och de får alltid en förbetald returettikett.
Inte för att vi kanske skulle neka en reklamation om den kom efter två tre veckor, men fyra månader?!
Dustin säger 14 dagar: Kundservice – Försäljningsinformation – Försäljningsvillkor | Dustin.se
12 april, 2012 kl. 11:48 #142121Cha1Deltagare@iesus 40973 wrote:
Vi ger kunderna en vecka (efter överenskommelse om att vi skall ta tillbaka den) på att skicka tillbaka en reklamation, och de får alltid en förbetald returettikett.
Inte för att vi kanske skulle neka en reklamation om den kom efter två tre veckor, men fyra månader?!
Dustin säger 14 dagar: Kundservice – Försäljningsinformation – Försäljningsvillkor | Dustin.se
Vi gör detsamma, vi kommer överens med kunden och inväntar varan. Det är lättast att få det gjort direkt. 4 månader är ju lite gränsfall? Eller?
14 april, 2012 kl. 09:24 #142323Flagstore.seDeltagare@Flagstore.se 40967 wrote:
14 dagar ->Om distans- och hemförsäljningslagen – Konsumentverket
Sorry..kanske inte helt relevant för ämnet :rolleyes:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.