Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kunden har alltid rätt.. eller?
- Detta ämne har 15 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 12 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
26 november, 2011 kl. 19:35 #131056SolskenDeltagare
Håller med flera innan om uthyrning av lamporna istället. Det var det första jag tänkte på när jag läste ditt inlägg. Tänker mig ett paketpris för frakt t kunden, tiden de hyr, och sen en adresslapp som är med från början för en smidig retur tillbaka till dig. Många är säkert villiga att betala för detta då de slipper risken att få sin retur nekad, och en massa krångel med att kanske mail innan de skickar returen osv, vid uthyrning är det ju redan bestämt att lampan ska tillbaka.
26 november, 2011 kl. 21:25 #131060ParvelitoDeltagareJag tror inte att uthyrning av lampor är något som fungerar. Dels binder man en väldig massa kapital i lampor som skall hyras ut, dels får man en massa jobb med att packa upp returer, kontrollera, ev putsa lite och ställa på lager innan de skall ut igen. För att inte tala om problemen då de varit på en röjarskiva där saker har gått sönder. Jag är inte alls säker på att särskilt många är beredda att betala de 25-30% av nypriset som man behöver ta ut för att nå lönsamhet någon gång vid 6:e – 7:e uthyrningen.
28 november, 2011 kl. 12:02 #131151AndersDeltagare@Parvelito 28699 wrote:
Lite kort: Kunden har alltid rätt, tills man kan bevisa att de ljuger.
Meget enig med Parvelito.
Der er nogle kunder som snyder og lyver, og dem synes jeg man skal jagte, så der er ikke altid ”kunden har ret”. Jeg forstår det er dyre pakker på uttagget, men mener ikke det gør nogen forskel. Procentvis har du sikkert ca. samme retur % som alle andre E-handlere så selv om det gør ondt at tabe 10.000kr, så er det en del af din business.
Og hvis du har en lampe til 10.000kr som er kommet retur, så lav en ”REA” sektion hvor du sælger den 50% off.
28 november, 2011 kl. 13:19 #131161Richie72DeltagareJag håller med Anders att det är en del av businessen. Men frågan är var man ska dra gränsen, svaret är självklart där man når optimal nytta (för sina kunder, sig själv och för företaget).
Men var är den gränsen?
Hur stor roll spelar 2 dåliga kundrecenssioner av 100 jämfört med 1 dålig kundrecenssion av 100.Om man beställer hem lampor för 10.000 till en visning och tror sig kunna returnera allt på måndagen så kommer man nog bli redigt förbannad när man upptäcker att man inte får returnera om plomberingen är bruten. Speciellt om man inte riktigt har råd med lampor för så mycket pengar.
28 november, 2011 kl. 13:21 #131162danielanderssonDeltagare@Richie72 28891 wrote:
Om man beställer hem lampor för 10.000 till en visning och tror sig kunna returnera allt på måndagen så kommer man nog bli redigt förbannad när man upptäcker att man inte får returnera om plomberingen är bruten. Speciellt om man inte riktigt har råd med lampor för så mycket pengar.
Det kallas väl ”livets hårda skola”, om jag inte missminner mig.
28 november, 2011 kl. 13:40 #131164GregerADeltagareJag vet inte om jag skrivit det tidigare i något inlägg – men på Holländska heter kund ”Klant” … :p
Kundens rätt att ”undersöka varan” ger ju utrymme för en hel del tolkningar, men tanken är nog inte att man skall få göra mer med varan än vad man hade fått göra i en fysisk butik. Rätten har, vad jag förstår, tillkommit för att man lite grann köper grisen i säcken på nätet om man inte sett varan IRL innan.
Sen är det nog så att ganska många visningsex i en fysisk butik också pillas sönder av klåfingriga kunder.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.