Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Kunden har alltid rätt.. eller?

Visar 6 inlägg - 11 till 16 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #131056
    Solsken
    Deltagare

    Håller med flera innan om uthyrning av lamporna istället. Det var det första jag tänkte på när jag läste ditt inlägg. Tänker mig ett paketpris för frakt t kunden, tiden de hyr, och sen en adresslapp som är med från början för en smidig retur tillbaka till dig. Många är säkert villiga att betala för detta då de slipper risken att få sin retur nekad, och en massa krångel med att kanske mail innan de skickar returen osv, vid uthyrning är det ju redan bestämt att lampan ska tillbaka.

    #131060
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror inte att uthyrning av lampor är något som fungerar. Dels binder man en väldig massa kapital i lampor som skall hyras ut, dels får man en massa jobb med att packa upp returer, kontrollera, ev putsa lite och ställa på lager innan de skall ut igen. För att inte tala om problemen då de varit på en röjarskiva där saker har gått sönder. Jag är inte alls säker på att särskilt många är beredda att betala de 25-30% av nypriset som man behöver ta ut för att nå lönsamhet någon gång vid 6:e – 7:e uthyrningen.

    #131151
    Anders
    Deltagare

    @Parvelito 28699 wrote:

    Lite kort: Kunden har alltid rätt, tills man kan bevisa att de ljuger.

    Meget enig med Parvelito.

    Der er nogle kunder som snyder og lyver, og dem synes jeg man skal jagte, så der er ikke altid ”kunden har ret”. Jeg forstår det er dyre pakker på uttagget, men mener ikke det gør nogen forskel. Procentvis har du sikkert ca. samme retur % som alle andre E-handlere så selv om det gør ondt at tabe 10.000kr, så er det en del af din business.

    Og hvis du har en lampe til 10.000kr som er kommet retur, så lav en ”REA” sektion hvor du sælger den 50% off.

    #131161
    Richie72
    Deltagare

    Jag håller med Anders att det är en del av businessen. Men frågan är var man ska dra gränsen, svaret är självklart där man når optimal nytta (för sina kunder, sig själv och för företaget).

    Men var är den gränsen?
    Hur stor roll spelar 2 dåliga kundrecenssioner av 100 jämfört med 1 dålig kundrecenssion av 100.

    Om man beställer hem lampor för 10.000 till en visning och tror sig kunna returnera allt på måndagen så kommer man nog bli redigt förbannad när man upptäcker att man inte får returnera om plomberingen är bruten. Speciellt om man inte riktigt har råd med lampor för så mycket pengar.

    #131162
    danielandersson
    Deltagare

    @Richie72 28891 wrote:

    Om man beställer hem lampor för 10.000 till en visning och tror sig kunna returnera allt på måndagen så kommer man nog bli redigt förbannad när man upptäcker att man inte får returnera om plomberingen är bruten. Speciellt om man inte riktigt har råd med lampor för så mycket pengar.

    Det kallas väl ”livets hårda skola”, om jag inte missminner mig.

    #131164
    GregerA
    Deltagare

    Jag vet inte om jag skrivit det tidigare i något inlägg – men på Holländska heter kund ”Klant” … :p

    Kundens rätt att ”undersöka varan” ger ju utrymme för en hel del tolkningar, men tanken är nog inte att man skall få göra mer med varan än vad man hade fått göra i en fysisk butik. Rätten har, vad jag förstår, tillkommit för att man lite grann köper grisen i säcken på nätet om man inte sett varan IRL innan.

    Sen är det nog så att ganska många visningsex i en fysisk butik också pillas sönder av klåfingriga kunder.

Visar 6 inlägg - 11 till 16 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.