Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Kunden bestrider faktura

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102761
    Mony
    Deltagare

    Jag har en kund som inte vill betala mitt utförda arbete. Nu har han efter flera påminnelser bestridit fakturan.

    Som jag förstått det kan man inte skicka flera påminnelser eller sälja till inkasso när kunden bestrider fakturan. Stämmer detta?

    Hur gör jag nu då? Kronofogden?

    #178654
    Stefan72
    Deltagare

    vill kunden inte kännas vid den alls eller vad?

    #178655
    Dan
    Deltagare

    Kronofogden är nästa steg oavsett. Där kan man också bara bestrida sen får du dra det till tingsrätten.

    #178656
    Ekraft
    Deltagare

    Innan man drar det till Kronofogden och rätten bör man gå igenom en gång till om kunden kanske har rätt i sitt bestridande, helt eller delvis. Vad är det som kunden opponerar sig emot, finns det avtal skrivna, har leveransen skett, finns det någon reklamation på leveransen etc. Inte för att man skall ge sig, utan mest för att det är tråkigt om man måste ge sig i ett senare skede när man satsat ännu mer tid och pengar i det hela.

    Nu är det ju tyvärr rätt så vanligt att en del företag sätter i system att bråka med mindre leverantörer som inte har resurser att försvara sin rätt. Måste man dra det till tinget är det rätt mycket dokumentation som skall fram, och är det mindre belopp (under ett halvt basbelopp) är ersättningen man kan kräva för arbetet synnerligen ringa.

    #178658
    GregerA
    Deltagare

    Enligt god inkassosed skall man inte vidtaga inkassoåtgärd om fordran är tvistig. Om kunden gjort invändningar, bör man gå direkt till Tingsrätten för att fastställa skulden, innan man går till Kronofogden.

    Går man till Kronofogden kommer det att synas på kundens (om det är ett företag) kreditupplysningar att det finns en ansökan om betalningsföreläggande, och man kan då i värsta fall bli skadeståndsskyldig.

    #178673
    Mony
    Deltagare

    Det är komplicerat..

    2013 gjorde jag (som egenföretagare) ett jobb åt en annan företagare. Jag byggde upp hans varumärke och lade många timmar under 9 månader på detta. Vi bestämde i slutet av vårt samarbete att han skulle anställa mig.

    Det muntliga avtalet var att vi skulle dela på (prel uträkning var 600 tusen kr) vinsten efter två år och då ta detta som en utdelning ur hans AB.

    När pengarna trillade in, ville han inte alls längre dela och ville ha allt själv Han ”mindes inte” vårt avtal.

    Han sade upp mig på grund av arbetsbrist. Enligt facket är jag rökt och nu kämpar jag på att iallafall få ut min pension. (en annan historia)

    MEN under 2013 var jag egenföretagare och har gjort ett jobb som han beställt. Han har betalt tre fakturor, men återstående faktura på dryga 400 tusen vill han inte betala. Jag har fått ett mail där han bara säger att han bestrider fakturan.

    Jag har erbjudit mig en förlikning på halva beloppet som han måste ta innan två veckor har gått. Nu är det tre dagar av de 14 dagarna och jag funderar på hur jag ska gå vidare.

    Hans argument var att jag gjorde jobbet för att jag tyckte det var roligt. Jobba 560 timmar utan betalning tror jag ingen gör för att det är roligt.

    Jag har dokumenterat allt och kan inte se hur han skulle kunna vinna i någon rättegång. Så nu blir det kronofogden! Någon god sed har jag inte alls lust att befatta mig med, hehe.

    #178680
    GregerA
    Deltagare

    Det är trist när man tror att man är överens, men ena parten helt plötsligt inte har en aaaaaning om att man varit överens om nånting. 😮

    Du kan naturligtvis skicka in en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden. Men mest troligt kommer vederbörande att bestrida det, och då gör inte Kronofogden mer. Du får ta ärendet till Tingsrätten, och när du har en dom som fastställer skulden så är du välkommen tillbaka. Då kan de börja driva in pengarna. Därför brukar man börja i Tingsrätten när motparten bestrider.

    I första posten undrade du om du kan skicka fler påminnelser om motparten bestridit. Ja, du kan alltid skicka fler påminnelser – och du måste skicka påminnelser lite då och då för att fordran inte skall bli preskriberad. Lämpligen skickar du en per år, med uppgift om ursprungligt belopp samt upplupen ränta. Du kan också anlita ett inkassobolag som hjälper dig med den vidare handläggningen. Men troligen kommer de inte att vilja ta det till Kronofogden om motparten bestrider.

    Hur du än gör hoppas jag att du lyckas få en acceptabel lösning på det.

    #178687
    Mony
    Deltagare

    Tack för förtydligandet, Greger.

    En fråga på påminnelserna: Första påminnelsen (faktura nr 2)var en snäll påminnelse, Faktura nr 3, lade jag på påminnelseavgift på 60kr. Det var nr 3 han bestred.

    Vad skriver jag på nr 4? Jag förmodar att de första 60kr ska vara kvar, eller ska jag lägga på ytterligare 60kr?

    Hur gör jag med räntan?
    Jag läste på nätet att ränta får man först lägga på efter 30 dagar från första fakturan. Stämmer det? På fakturan har jag skrivit (för många, många år sedan) Dröjsmålsränta 2%.
    Blir räntan således 400 000 *0,02/12 gånger de antal månader som förflyter från Faktura nr 1, sista betalningsdag + 30 dagar?
    (ex förfallodatum var 30/4 så tar jag ränta från 31/5?)

    #178689
    VATadviser
    Deltagare

    Hej du har kommit förbi fasen med påminnelser etc då han bestred faktura nr 3. Dessutom finns det väl ingen större mening med att skicka den? Din kund har ju gjort klart att han inte tänker betala. Om jag läser rätt i det du skriver så har Ni även talats vid om detta och han tänker inte betala.

    Då har du bara vägen via kronofogde och domstol kvar. Surt så klart men eftersom det gäller en hel del pengar så borde det löna sig att kolla med advokat också.

    #178690
    GregerA
    Deltagare

    Du kan bara ta ut en påminnelseavgift på 60:-, oavsett hur många påminnelser du skickar.

    Om du kallar det ”inkassobrev” och uppfyller viss formalia kan du istället ta ut 180:-. Även ett sådant kan man skicka själv. Men det gör honom antagligen inte mer sugen på att betala.

    Om inget annat avtalats löper ränta från 30 dagar efter fakturadatum. Så var fakturan på 10 dagar netto så kan du inte ta ut ränta förrän efter 30 dagar. Därför bör man alltid skriva i offerter och villkor att ränta utgår från förfallodagen.

    Räntesatsen 2% är väldigt låg. Räntelagen säger default referensräntan + 8%. Men har du skrivit 2% så är det det som gäller, och du kan räkna den per dag, dvs 400000:- x 0,02/365 x antal dagar.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.