Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kund som förskottsbetalar fel belopp och sedan försvinner
- Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
12 februari, 2013 kl. 12:13 #99631FreddesixDeltagare
Sålde en sisådär tre veckor in i januari prylar till en kund som valde att förskottsbetala. Tar ett par dagar senare emot ett för mig främmande belopp men inser snart att kunden summerat värdet av sina varor exklusive frakt och sedan fört över dessa pengar. Med andra ord saknas stålar till frakten.
Började med att på studs skicka ett e-mail när jag upptäckte detta men utan svar. Ringde ett par dagar senare upp kunden som var på ett riktigt kalashumör och tackade innerligt för att jag påpekat hans misstag. Naturligtvis skulle detta åtgärdas snarast. En vecka senare hade pengar fortfarande inte inkommit och jag söker då kunden på nytt i ett par omgångar, dock utan resultat. Snart är det en månad sedan köpet och det saknas fortfarande pengar.
Nu lär det här säkert lösa sig på bästa sätt även om det dröjer, men hur gör ni i fall likt dessa? Jag sitter ändå på 700kr eller så av kundens pengar och har ställt hans varor åt sidan tills vidare men när rinner bägaren över? Gissar att det finns lagstadgat ganska tydligt vad som gäller samt att det är en hel massa år som jag är skyldig att sitta still i båten, samtidigt tar hans grejer en del plats på vårt mikroskopiskt stora lager samt att jag såklart gärna vill handla hem nya grejer för pengarna som satts in.
13 februari, 2013 kl. 03:19 #159690connywesthDeltagareDu har ju fått betalt för grejerna så det är bara att vänta. Jag skulle gärna vänta ett halvår innan jag vidtar några åtärder över huvud taget. Men om det bara gått en månad så tycker jag du ska fortsätta att ha is i magen.
Påminn kundne en gång i månaden med ett mejl.14 februari, 2013 kl. 09:06 #159745SignimportDeltagareJag håller med connywest du får nog ha is i magen och låta hans grejer stå kvar i hörnet. Sånt här skapar ju bara problem. Men skicka mail lite då & då och påminn kunden. Lycka till!
14 februari, 2013 kl. 09:16 #159747KockenDeltagareNär vi hade förskottsbetalning så hände det nu och då att kunder gjorde så. Oftast var det helt enkelt att de ville slippa betala frakt när det väl kom till kritan.
14 februari, 2013 kl. 09:42 #159749Katrin LundgrenDeltagareJag skulle skicka ett vänligt mail där jag talar om att han har en vecka på sig att betala det som saknas, annars återbetalas summan han betalat in och ordern makuleras och att han då får lägga en ny order när han är redo att betala hela summan.
14 februari, 2013 kl. 10:18 #159752ParvelitoDeltagareNu vet jag inte hur dyr frakt det handlar om, men ibland är det kanske bättre att helt sonika skicka iväg kundens prylar tillsammans med ett inbetalningskort på frakten och kanske ett litet kort där man förklarar att kunden tyvärr glömt betala in frakten och att du förutsätter att kunden betalar in det på en gång.
14 februari, 2013 kl. 11:22 #159753kontorsmagasinetDeltagareRäkna på det, vad har du för marginal på grejerna och vad kostar frakten? Om du går plus så skicka, gör som Parvelito skriver, betalar kunden så blir det ju lite bonus.
14 februari, 2013 kl. 12:27 #159760FreddesixDeltagareTack för input! Förbereder ett mail som får knalla iväg en gång i veckan med en ny påminnelse. Vore ju självaste … om detta inte går att driva i hamn på ett någorlunda smidigt sätt, har som sagt pratat med kunden tidigare och han var kalastrevlig. Misstänker att han helt enkelt bara har väldigt mycket att göra i egenskap av enskild näringsidkare.
@Parvelito 60587 wrote:
Nu vet jag inte hur dyr frakt det handlar om, men ibland är det kanske bättre att helt sonika skicka iväg kundens prylar tillsammans med ett inbetalningskort på frakten och kanske ett litet kort där man förklarar att kunden tyvärr glömt betala in frakten och att du förutsätter att kunden betalar in det på en gång.
Ingen dum idé! Att tappa hela affären känns inte aktuellt, min marginal är ungefär fyra gånger pengarna som inte betalats in och fem gånger den faktiska kostnaden för frakt.
@Kodmyran 60584 wrote:
Jag skulle skicka ett vänligt mail där jag talar om att han har en vecka på sig att betala det som saknas, annars återbetalas summan han betalat in och ordern makuleras och att han då får lägga en ny order när han är redo att betala hela summan.
Har jag möjlighet att stoppa tillbaka pengarna på kundens konto? Han har betalat via BG. Känns inte aktuellt i detta fall men man blir ju nyfiken
14 februari, 2013 kl. 15:47 #159776PrixDeltagare@Kodmyran 60584 wrote:
Jag skulle skicka ett vänligt mail där jag talar om att han har en vecka på sig att betala det som saknas, annars återbetalas summan han betalat in och ordern makuleras och att han då får lägga en ny order när han är redo att betala hela summan.
Betala tillbaka, hur då? Utan kundens kontonr är det väl svårt eller kan man på något sätt skicka tillbaka pengar från bankgirot till kontot de skickats från? Har nämligen efterfrågat sådan funktion!
14 februari, 2013 kl. 16:45 #159779Katrin LundgrenDeltagare@Freddesix 60595 wrote:
Har jag möjlighet att stoppa tillbaka pengarna på kundens konto? Han har betalat via BG. Känns inte aktuellt i detta fall men man blir ju nyfiken
Jag vet faktiskt inte, troligen inte, vi tar inte förskottsbetalningar längre så jag kan inte svara på det. Om det inte var aktuellt att tappa affären så kör då på Parvelitos förslag, skicka varorna och skicka med en faktura
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.