Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Kund som betalat för mycket.
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2012 kl. 13:01 #97691HakanBrakanDeltagare
Hej
Har en kund som betalat för mycket till mitt BG. Har jagat honom på mail vilket är det enda jag har (utöver namn och adress) men han svarar inte. Nu har det gått 4 veckor och jag börjar tröttna på att jaga en som jag ska ge pengar till, så därför undrar jag hur jag ska bokföra ”gåva från kund” . rör sig bara om ca 100 kr. Vad han har gjort är att han bara vänt på två siffror 655 istället för 565.
/Håkan
20 mars, 2012 kl. 13:11 #139861ParvelitoDeltagareBokför det på konto 2420 (förskott från kund) och så kan du ju skicka ett mail om en månad eller så. Enligt lagen har kunden rätt att åtminstone upp till tre år göra anspråk på pengarna om denne kommer på att hen betalat för mycket.
20 mars, 2012 kl. 13:18 #139862HakanBrakanDeltagareOkej då gör vi så. Får väl ligga där och skramla till bokslut, borde räcka tycker jag. Om sedan kunden kommer om ett år eller två så får jag väl försöka minnas vad som hänt.
20 mars, 2012 kl. 15:13 #139877Richie72DeltagareVarför skickar du inte ett vanligt brev? Det gör vi när vi inte får tag i kunder som betalat för mycket eller två gånger.
20 mars, 2012 kl. 15:17 #139878BorjeDeltagareSkicka en check till honom.
20 mars, 2012 kl. 17:30 #139893GregerADeltagareDu har ingen skyldighet att lägga ner en massa tid och resurser på att försöka återbetala pengarna. Det ligger i kundens eget intresse att höra av sig.
Låt de stå på förskottskontot så länge att kunden med säkerhet hunnit göra ett bokslut, dvs 1-2 år. Upptäcks det inte då så upptäcks det förmodligen aldrig. Därefter kan du boka dem som övriga intäkter (3990).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.