Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Kund skrivit fel postnummer
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 3 månader sedan av Stefan72.
-
FörfattareInlägg
-
21 juli, 2015 kl. 18:42 #102868RickardPDeltagare
Vi har valt att tillåta leveranssättet brev där vi skickar grejerna med vadderat kuvert och frimärken men vi har skrivit så här om fraktsättet: ”OBS! Väljer man brev står du själv för risken, vi garanterar ingenting när man kör detta fraktsätt.”
Nu hörde en kund av sig som beställt ett minneskort värt 427 kronor och har valt brev som leveranssätt för 17 kronor och har skrivit fel postnummer.
Men vi har redan skickat kuvertet och tyvärr har vi inte skrivit någon returadress vilket beror på att ingen av oss tänkt på det.
Under dem 10 månader vi varit igång så är detta första fallet vi råkat ut för fel adress när vi skickat grejerna.
Men vad säger ni och vad säger lagen om detta, måste jag kreditera köpet?
21 juli, 2015 kl. 19:18 #179023DavidWiggDeltagareNi har ansvaret fram tills att brevet kommer fram till kunden. Ni kan inte avtala bort det med egna villkor. Skicka en ny eller ge pengarna tillbaka. Ni har brustit i hanteringen och kan inte få paketet tillbaka och det ska inte kunden klandras för, även om denne har angett fel nummer.
Kallas för ”lärpengar”
Edit: 6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning https://lagen.nu/1990:932#P6S1
Edit 2: Om ni hade angett returadress så hade det kanske sett annorlunda ut. Då skulle ni kunna skicka ut ett ny vara och få tillbaka den som kom fel.
21 juli, 2015 kl. 20:21 #179024RickardPDeltagareTack, jag borde googlat innan jag skrev här men jag tycker ändå at tman borde få friskriva sig men men.
@DavidWigg 83494 wrote:
Ni har ansvaret fram tills att brevet kommer fram till kunden. Ni kan inte avtala bort det med egna villkor. Skicka en ny eller ge pengarna tillbaka. Ni har brustit i hanteringen och kan inte få paketet tillbaka och det ska inte kunden klandras för, även om denne har angett fel nummer.
Kallas för ”lärpengar”
Edit: 6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning https://lagen.nu/1990:932#P6S1
Edit 2: Om ni hade angett returadress så hade det kanske sett annorlunda ut. Då skulle ni kunna skicka ut ett ny vara och få tillbaka den som kom fel.
22 juli, 2015 kl. 06:58 #179026MajsanDeltagareHar du tur så går det fram till kund ändå då posten, tro det eller ej, faktiskt kan rätta såna små fel
22 juli, 2015 kl. 07:12 #179027Stefan72Deltagareom inte annat så går det ju till deras avdelning som spårar avsändaren genom att öppna det. Du kanske lagt nån följesedel i det ? Då får du tillbaks det iallafall, dock med en avgift tror jag?
22 juli, 2015 kl. 07:59 #179029RickardPDeltagareJa, vi har följesedel i alla kuvert så vi får väl se, som DavidWigg skrev lärpengar.
Rätt intressant hur mycket saker det finnas man alldrig kunde tänka på från början man lär sig på vägen i en e-handel.
22 juli, 2015 kl. 08:55 #179031Stefan72Deltagaremen det ska som sagt till väldigt grava fel för att det ska vara omöjligt att dela ut. Då ska det typ finnas flera med samma namn på en likadan adress i övrigt.
Det kan dock ta nån dag extra om det sorteras manuellt.22 juli, 2015 kl. 09:27 #179033GregerADeltagareOm köparen är konsument så ansvarar du för att det når kunden.
Om köparen är näringsidkare så står köparen normalt risken för transporten såvida man inte avtalat annat.Har kunden skrivit en felaktig adress som gör att försändelsen inte kan levereras så är det inget säljaren kan lastas för, utan säljaren har rätt till kompensation för de merkostnader som uppstår.
Ofta hittar ett brev rätt trots fel postnummer, det tar bara några dagar extra. Det är värre med paket eftersom det ofta hamnar hos fel ombud om postnumret är fel.
Man skall naturligtvis alltid ange avsändare, så att försändelser som inte kan levereras enkelt kan returneras.
I det här fallet verkar det vara lite av varje som inträffat s.a.s – så jag hade nog bara skickat ut en ny försändelse, och hoppats att den ursprungliga kommer i retur såsmåningom.
22 juli, 2015 kl. 11:13 #179036RickardPDeltagareKunden hörde av sig igen och sa att hela adresen är fel förutom ort och hennes namn.
Aja, har redan beställt ny produkt till kunden och skickar det, tack för alla inlägg.
25 september, 2017 kl. 20:11 #184161SimonJDeltagare@GregerA 83504 wrote:
Har kunden skrivit en felaktig adress som gör att försändelsen inte kan levereras så är det inget säljaren kan lastas för, utan säljaren har rätt till kompensation för de merkostnader som uppstår.
Vi har det här problemet ibland. Kund stavar fel på sitt namn, adress eller anger totalt fel postnummer eller ort. Försändelsen når inte kunden (enligt kunden) och returneras inte heller till oss. Kunden bestrider hos Klarna och vinner i stort sett alltid eftersom vi skickar som varubrev.
Men har vi alltså något lagstöd för att kräva kunden på full betalning ändå?
Enligt våra köpvillkor så kräver vi kunden på betalning vid en sådan här situation, men Klarna ställer sig på kundens sida. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.