Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Kund ger oss inte orderinfo vid retur!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102190
    elefant
    Deltagare

    Har ett returärende där vi mottager nedan info ang. att kunden önskar returnera varor:

    fredag 05:37
    Ämne: Ångerrätt
    Hej!
    Fick några glas av er igår och trodde att det var samma som jag hade hemma men det var det tyvärr inte. Skickar tillbaka dom idag.
    Mvh

    Vårt första svar fredag 05:53

    Hej
    Kan inte hitta er order hos oss!
    Vänligen mail oss ert beställnings eller kundnummer?

    MVH
    Ulf

    Fick inget svar på fedagen och skickade nytt mail lördag:

    Hej igen
    OBS Skicka inte tillbaka något till oss innan vi har mottagit kompletterande info ang. beställningsnummer alt. kundnummer.
    Innan dess kan vi inte behandla detta ärende!

    MVH
    Ulf

    Kunden svara söndag 07.34
    Hej!
    Jag har redan skickat tillbaka allt med vändande post. I paketet så ser du den informationen som du söker.
    Mvh

    Vi svarar Söndag 07.59

    Hej igen
    Vi kan inte godkänna en retur utan att veta dessa uppgifter som vi frågar efter, då vi måste veta om tiden för ångerrätt gäller o.s.v.

    Vi kommer inte att ta emot er retur utan att veta detta i förhand!
    Så vänligen maila oss dessa uppgifter! I annat fall kommer försändelsen att gå i retur till er.

    MVH
    Ulf

    Kunden svarar idag 12.34

    Hej!
    Man har öppetköp/ångerrätt och det är ju konstigt att ni inte har några uppgifter på mig eftersom ni har skickar varorna till mig. Alla uppgifter finns i kartongen som ni borde ha fått i fredags.

    Samt idag 12.41
    Hej igen!
    Jag har enligt Konsumentverket 14 dagars ångerrätt när jag handlar på nätet from den dagen jag tog emot varan vilket var den 22/10 och jag skickade tillbaka den 23/10 vilket är ca 24 timmar.

    Vårt svar idag

    Hej igen Marie

    Men det är ju inte att du önskar returnera varor som är problemet i detta fallet!!

    Vill endast ha nedanstående information!
    Vi önskar endast få beställningsnummer eller kundnummer eller namnet på den som har gjort och beställt den order ni önskar ångra!
    Vi har ju inte fått någon information om beställningsnummer osv. därför kan vi ej heller ta emot er retur!!!

    Vänligen maila oss information vi önskar, annars går försändelsen i retur när fraktbolaget kommer med leveransen!

    MVH
    Ulf

    Summering
    Vi har ingen beställning från någon med detta namn och ej heller från den e-postadress kunden mailar från. Har försökt få beställningsnummer eller namn på den som förväntas ha gjort ordern av kund enl. ovan, men kunden vill av någon anledning inte ge denna info till oss.

    Fråga: Bör vi ta emot en retur utan att veta detta i förhand?
    Misstänker att kunden mailt oss men har handlat i en annan e-butik, skickat varorna till den korrekta butiken men mailat oss av misstag/slarv….

    Någon som har några tankar/råd hur vi bör agera?
    Skulle kännas konstigt om vi fick problem med en retur som vi inte ens har levererat alt. har levererat men ej finner i vårt system på grund av saknade uppgifter …

    Notera: Vi har ej mottagit någon retur i fredag eller idag!

    MVH
    Ulf

    #176665

    Vi har vart med om liknade att vi blandas samman med en annan butik. Då har det handlat om allt från returer till att man inte fått sina produkter. Detta har lärt oss att aldrig svara på frågor om inte e-post adressen finns med i vårt kundregister. Då ber vi kunden ringa och det är 100 gånger lättare att lösa det över tel med kund.

    #176667
    elefant
    Deltagare

    Hej Norkus

    Tack för ert svar :)

    I efterhand så kan vi se att ert råd hade varit att föredra. Kan nu endast hoppas att kunden återkommer med beställningsnummer som faktiskt kommer från vårt system eller annan info som löser detta! Som det ser ut nu så är det blixterbålltyst från den förväntade kunden :( Att inte ge oss information som vi frågar efter ger en konstig känsla! Vill ju inte heller ta emot en retur som inte ska till oss, och sedan ta kontakt med en ”kund” som redan tidigare är svår att kommunicera med …

    #176668
    Runns.se
    Deltagare

    Vi har flera gånger fått tillbaka varor som är köpta på tradera eller fyndiq (vi säljer inte på tradera eller fyndiq). Har en låda på lagret vi lägger saker i som inte ska till oss där kunden inte går att få tag på. Tömmer den när den är full, vilket blir någon gång per år. Min erfarenhet är att kunder är dåliga på att komma ihåg var de handlar och många verkar inte spara ordernummer m.m.

    #176670
    elefant
    Deltagare

    Hej Runns.se

    Just detta med att spara och delge sig av beställningsinfo bör ju i en perfekt värld vara självklart, men just nu känns det som att hoppas på för mycket … Tungt just nu här på dårskap.se (som revisorn kallar det :)

    #176671
    Runns.se
    Deltagare

    @elefant 79798 wrote:

    Hej Runns.se

    Just detta med att spara och delge sig av beställningsinfo bör ju i en perfekt värld vara självklart, men just nu känns det som att hoppas på för mycket … Tungt just nu här på dårskap.se (som revisorn kallar det :)

    Låt varorna komma tillbaka bara och ligger en lapp i med info så är ju allt löst (om det inte gått för lång tid).

    #176673

    @Runns.se 79799 wrote:

    Låt varorna komma tillbaka bara och ligger en lapp i med info så är ju allt löst (om det inte gått för lång tid).

    Vad gör man då om det inte är ens egna saker vem fakturerar man då för att man skickar iväg det igen? och till vem skickar man?

    #176674
    elefant
    Deltagare

    @Norkus 79801 wrote:

    Vad gör man då om det inte är ens egna saker vem fakturerar man då för att man skickar iväg det igen? och till vem skickar man?

    Just dessa frågor som vi brottas med, känns som det ska bli spännande att förhoppningsvis lösa detta på ett bra sätt.

    #176675
    Runns.se
    Deltagare

    @Norkus 79801 wrote:

    Vad gör man då om det inte är ens egna saker vem fakturerar man då för att man skickar iväg det igen? och till vem skickar man?

    Man väntar tills kunden hör av sig och hör ingen av sig så slänger man det.

    #176680
    bslask
    Deltagare

    Om jag inte är helt fel ute så behöver faktiskt en kund INTE meddela företaget innan man skickar en retur(pga öppet köp), däremot är det ju upp till kunden att märka upp returen på ett sådant sätt så ni kan härleda den till ett köp.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.