Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kund försöker blåsa mig – tips!!
Etiketter: bedragare, bedrägeri, problem kund
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 10 månader sedan av Fru Bad.
-
FörfattareInlägg
-
27 februari, 2014 kl. 12:39 #101328evaprivatDeltagare
Jag har en liten e-handel som säljer prylar för barn. En kund handlade tre saker för totalt ca 1500 kr. Eftersom detta är ett litet enmansföretag var det jag som packade paketet och jag kommer mycket väl ihåg det, dvs jag vet vilken kartong jag använde, hur jag lade ner varorna etc.
Efter några dagar ringde hon och talade in ett meddelande på min telefonsvarare och ”undrar när de övriga 2 produkterna kommer”. Hon påstår alltså att hon bara fått EN av tre varor. Jag kände redan då att tjejen var skum så jag ringde inte upp henne (ville ha allt på pränt) utan skickade bara ett kort mail och skrev att alla varor är packade i samma kartong. Hon svarade då att hon bara hade fått EN vara (men skrev ingenting om att kartongen var skadad eller dylikt). Jag sa då att jag behövde få ett kort som visade hur varan låg packad. Hon skickade då ett foto till mig… På fotot är det en kartong som INTE är min. Den är betydligt mindre och plattare. Min adresslapp sitter i en plastficka på kartongen på fotot, men jag kan se att plastfickan inte är min. Mina plastfickor har nämligen inget tryck alls, på fotots plastficka finns en liten svart ”miljösymbol” (eller vad det nu är) tryckt. Men adresslappen är min. Hon har alltså plockat ut den och stoppat i en plastficka på ett annat paket.
Jag har kollat vad jag skrev för vikt när jag bokade paketet med DHL: Jag skrev 2,1 kg (har ingen proffsvåg, bara en liten brevvåg och brukar därför avrunda lite uppåt). Jag ringde DHL som hade 2 invägningar och mätningar av paketet, båda med vikten 2,0 kg och med måtten 45x34x25 (vilket stämmer med min låda). Alltså – det är ganska uppenbart att tjejen försöker blåsa mig. Om det inte står nån skum person på DHLs utlämningsställe och snor varor och byter kartonger
Men hur går jag vidare? Vad gör jag? Tjejen vill ju inte betala (mer än för varan som hon påstår att hon har fått). Hon har handlat med Klarna faktura.
TIPS MOTTAGES TACKSAMT, detta har aldrig drabbat mig tidigare.27 februari, 2014 kl. 13:20 #173243KockenDeltagareBorde vara Klarnas problem om du kan visa till dem att du skickat rätt saker och spårbart.
27 februari, 2014 kl. 13:44 #173245flennstromDeltagareHej Evaprivat!
Du kan skicka ett mail till fredrik.lennstrom@klarna.com så ska du få kontaktuppgifter för att gå vidare.27 februari, 2014 kl. 16:19 #173249evaprivatDeltagareÅh, tack! På momangen!
28 februari, 2014 kl. 07:47 #173261Runns.seDeltagareFy vilken bedragare, vad ledsen man blir när man läser sånt här
Återkom gärna med rapport om hur det löser sig. Kan inte Klarna spärra folk som gör så här från att handla…28 februari, 2014 kl. 08:33 #173262Fru BadDeltagareDu har min sympati!
Jag har just nu tre ärenden på folk som bara låter bli betala. (en person har 29 ärenden hos Kronofogden, fick jag veta! De/den som bor på personens adress säger h*n inte bor där längre så då kan inte kronofogden göra något…) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.