Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Kund bestrider köp
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 3 månader sedan av cande.
-
FörfattareInlägg
-
29 juli, 2014 kl. 11:38 #175618Runns.seDeltagare
@cande 78485 wrote:
Det här med ”friendly frauds” är fruktansvärt, det blir allt mer vanligt även i vanliga butiker. Straffet för en friendly fraud är att kunden får betala varan, dvs, om du tar det till rättegång och vinner är allt du får pengarna för din vara. Alltså finns det inget att förlora för kunden att missbruka detta.
Vad jag vet är detta fortfarande ovanligt i Sverige och det sprider sig, så snart behöver du göra KYC på alla dina kunder för att vara trygg.
Med alternativa betallösningar slipper man detta, så som kontanter, bitcoin, banköverföringar och mobilbetalsystem som seamless och swish. Kortindustrins dagar är räknade, och detta är bara ett väldigt tydligt exempel.
Håller med.
29 juli, 2014 kl. 15:38 #175620PlastskivorDeltagarehade en annan typ av försök nyligen.
”kund” ringer och frågar:
– kan vi handla på faktura till företaget?
– Visst det går bra.
– Bra då kommer vi imorgon och hämtar…
– Jaha så ni vill hämta varor på vårt lager mot faktura. Då får ni maila era uppgifter i förväg så att jag kan göra en kreditbedömning. Om ni inte mailat era uppgifter i förväg så är det kortbetalning som gäller. Vi har kortläsare på lagret.Kommer inget mail.
Nästa dag dyker snubben upp och säger att det var hans ”brorsa” som ringde dagen innan, och han spelar lätt förvånad när jag påtalar att det inte kommit något mail med företagsuppgifter.Efter att då blivit nekad att få varorna mot faktura så kommer han tillbaka 5 minuter senare och föreslår att betalningen ska ske genom att ”brorsan” uppger sina kortuppgifter över telefon.
31 juli, 2014 kl. 07:10 #175648candeDeltagare@Plastskivor 78488 wrote:
hade en annan typ av försök nyligen.
”kund” ringer och frågar:
– kan vi handla på faktura till företaget?
– Visst det går bra.
– Bra då kommer vi imorgon och hämtar…
– Jaha så ni vill hämta varor på vårt lager mot faktura. Då får ni maila era uppgifter i förväg så att jag kan göra en kreditbedömning. Om ni inte mailat era uppgifter i förväg så är det kortbetalning som gäller. Vi har kortläsare på lagret.Kommer inget mail.
Nästa dag dyker snubben upp och säger att det var hans ”brorsa” som ringde dagen innan, och han spelar lätt förvånad när jag påtalar att det inte kommit något mail med företagsuppgifter.Efter att då blivit nekad att få varorna mot faktura så kommer han tillbaka 5 minuter senare och föreslår att betalningen ska ske genom att ”brorsan” uppger sina kortuppgifter över telefon.
det här är ju helt jävla sjukt, jag råkade ut för något liknande med en hantverkare, han ville ha 7000 kr i förskott, utan faktura, kvitto, utan han erbjöd sig att köra mig till en bankomat och ta pengarna på en gång. Jag svarade vänligen nej på detta exklusiva erbjudande, och sedan gick det tydligt att göra jobbet ändå.
wtf is going on with some people?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.