Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Kund bestrider köp
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 3 månader sedan av cande.
-
FörfattareInlägg
-
2 juni, 2014 kl. 10:38 #101806EmilDeltagare
Jag vill gärna ha lite synpunkter från er.
Jag har en kund som har bestridit köp hos kortföretaget (Diners) och kortföretaget kommer att kräva pengarna från oss. Kund säger att någon annan har använt kortet. Vi skickade som REK och kund har identifierat sig när denne har hämtat ut försändelsen. Vi har skickat kopia från posten som visar att ”kund” har skrivit under avi och ID skall ha tagits.
Kortföretaget anser dock att de har rätt att återdebitera säljföretaget oavsett om kortinnehavarens invändning är berättigad eller ej. Är det något mer vi kan göra? Klaga hos posten?2 juni, 2014 kl. 11:10 #174864p_blombergDeltagareVilken kortinlösare är det som gör så?
Kunden har förstås ångerrätt, men här låter det ju som att kunden inte anser sig ha fått något paket. Det borde väl gå att få fram personnummer från Posten, så att du kan visa att kunden hämtat paketet (enbart namn är ju inte unikt).
2 juni, 2014 kl. 11:17 #174865Runns.seDeltagareHur mycket pengar handlar det om?
2 juni, 2014 kl. 11:20 #174866danielanderssonDeltagareSluta acceptera Diners låter som ett bra förstasteg.
Vad jag läst är det många som har detta problem med PayPal, det ställer sig alldeles för lätt på kundens sida.
2 juni, 2014 kl. 11:22 #174867Runns.seDeltagare@danielandersson 77564 wrote:
Sluta acceptera Diners låter som ett bra förstasteg.
Vad jag läst är det många som har detta problem med PayPal, det ställer sig alldeles för lätt på kundens sida.
+1
Paypal har några gånger tagit tillbaka pengar från oss utan att vi egentligen har fått bestrida detta på vettigt sätt.2 juni, 2014 kl. 11:30 #174868EmilDeltagare@danielandersson 77564 wrote:
Sluta acceptera Diners låter som ett bra förstasteg.
Vad jag läst är det många som har detta problem med PayPal, det ställer sig alldeles för lätt på kundens sida.Tanken har så klart slagit mig. Min upplevelse är väl att det inte bara är paypal som alldeles för lätt ställer sig på kundens sida. Det är väl ganska genomgående för ehandel att det är ehandlaren som får ta smällen.
Tycker väl att kund borde göra en polisanmälan…och det som stör mig är så klart att det var skickat som REK. Jag skulle vilja se en förklaring till att det har hämtats ut. Vanligtvis så hämtas paketen inte ut om någon annan har använt kortet eftersom de inte kan identifiera sig.
2 juni, 2014 kl. 11:52 #174869TigernDeltagareOm det nu är så att kunden hänvisar till att någon handlat med hans uppgifter så är det väl inte mer än rätt att han får tillbaka pengarna.
Lika självklart är det att du kontaktar kunden och beklagar det som hänt och ber honom skicka tillbaka produkterna. Du betalar för frakten och ger ett presentkort eller nått som plåster på såren. Han har ju bevisligen (?) hämtat ut paketet, som han inte beställt, så det är väl bara att kräva tillbaka produkterna. Annars debiteras han på annat sätt av dig för det.2 juni, 2014 kl. 12:25 #174870EmilDeltagare@Tigern 77567 wrote:
Om det nu är så att kunden hänvisar till att någon handlat med hans uppgifter så är det väl inte mer än rätt att han får tillbaka pengarna.
Lika självklart är det att du kontaktar kunden och beklagar det som hänt och ber honom skicka tillbaka produkterna. Du betalar för frakten och ger ett presentkort eller nått som plåster på såren. Han har ju bevisligen (?) hämtat ut paketet, som han inte beställt, så det är väl bara att kräva tillbaka produkterna. Annars debiteras han på annat sätt av dig för det.Bra idé. och värt att prova, men jag har inga förhoppningar…. Jag var ganska inställd på:
A: Bedrägeri
B: Någon har även använt kundens ID för att hämta ut grejerna.Jag ska testa att få tag på kunden, men risken är att det inte är kundens epostadress.
Jag tycker mig ha sett mer av denna typ av ärenden den senaste tiden där vi blir kontaktade av kortföretag/betalleverantören istället för direkt av kund då kund bestrider köp eller säger att de inte har fått leverans. Normalt är att kund kontaktar oss och så löser vi det.
11 juni, 2014 kl. 17:34 #174954EmilDeltagareUppdatering:
Det är stulna kortuppgifter och mottagaren är inte samma person som kortinnehavaren. Får jag säga att jag har levererat till en adress i malmö. Diners gör ingen koll om namnet på den som beställer stämmer överens med namnet på kortet så det är ganska fritt fram att använda stulna uppgifter och leverera till en målvakt el. dylikt (borde kanske inte publicera detta på forumet…:cool:)
29 juli, 2014 kl. 10:32 #175617candeDeltagare@Emil 77560 wrote:
Jag vill gärna ha lite synpunkter från er.
Jag har en kund som har bestridit köp hos kortföretaget (Diners) och kortföretaget kommer att kräva pengarna från oss. Kund säger att någon annan har använt kortet. Vi skickade som REK och kund har identifierat sig när denne har hämtat ut försändelsen. Vi har skickat kopia från posten som visar att ”kund” har skrivit under avi och ID skall ha tagits.
Kortföretaget anser dock att de har rätt att återdebitera säljföretaget oavsett om kortinnehavarens invändning är berättigad eller ej. Är det något mer vi kan göra? Klaga hos posten?Det här med ”friendly frauds” är fruktansvärt, det blir allt mer vanligt även i vanliga butiker. Straffet för en friendly fraud är att kunden får betala varan, dvs, om du tar det till rättegång och vinner är allt du får pengarna för din vara. Alltså finns det inget att förlora för kunden att missbruka detta.
Vad jag vet är detta fortfarande ovanligt i Sverige och det sprider sig, så snart behöver du göra KYC på alla dina kunder för att vara trygg.
Med alternativa betallösningar slipper man detta, så som kontanter, bitcoin, banköverföringar och mobilbetalsystem som seamless och swish. Kortindustrins dagar är räknade, och detta är bara ett väldigt tydligt exempel.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.