Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kund bestrider faktura?
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
3 december, 2018 kl. 14:38 #104877JoloDeltagare
Hej, tacksam för råd.
Kund har beställt en vara för 20000 kr, en beställningsvara utan ångerätt.
Kunden får hem varan efter tillverkningstiden på 12 veckor.
Kunden kontaktar nu oss och säger att hon avbeställt varan ett par veckor efter beställning.
Vi har inte fått någon information om detta och kunden har inget sparat underlag på avbeställningen.Hur går man vidare, inkasso, kronofogden eller tingsrätten.
Är inte intresserad av att chansa på att förlora ytterligare pengar om något av ovanstående allternativ kan innebära detta.Andra förslag?
Någon med erfarenhet av liknande?Tacksam för snabba input.
3 december, 2018 kl. 14:53 #185866EkraftDeltagareAtt skicka ett inkassokrav kan man göra själv. Lämna det till Kronofogden för att de skall utfärda ett betalningsföreläggande kostar några hundralappar, men det får kunden betala i slutänden. Bestrider de och tingsrätten skall avgöra det hela är beloppet så litet att dina möjligheter att få ersättning för rättegångskostnader är begränsade, men motsatt gäller också.
Som du beskriver det bör du ha goda möjligheter att vinna detta.
3 december, 2018 kl. 15:05 #185867JoloDeltagareTack för svar!
Vad jag läst på andra trådar här verkar det vara delade meningar.
Om kunden bestrider fakturan så är detenligt dessa trådar ingen ide att använda inkasso eller kronofogden då kunden antagligen kommer bestrida dessa också.
..och man bör istället gå direkt till TingsrättenPå något ställe läste jag att det inte kostar så mycket att gå till Tingsrätten med ett fall men hur får man redan på denna kostnad, önskar ingen överaskning..
3 december, 2018 kl. 16:16 #185869Mr JonasDeltagare@Jolo 92997 wrote:
Hej, tacksam för råd.
Kund har beställt en vara för 20000 kr, en beställningsvara utan ångerätt.
Kunden får hem varan efter tillverkningstiden på 12 veckor.
Kunden kontaktar nu oss och säger att hon avbeställt varan ett par veckor efter beställning.
Vi har inte fått någon information om detta och kunden har inget sparat underlag på avbeställningen.Hur går man vidare, inkasso, kronofogden eller tingsrätten.
Är inte intresserad av att chansa på att förlora ytterligare pengar om något av ovanstående allternativ kan innebära detta.Andra förslag?
Någon med erfarenhet av liknande?Tacksam för snabba input.
Om det är en kundspecifik vara/produkt som kunden har godkänt, så är kunden bunden enligt avtal från samma tidpunkt som kund har godkänt avtalet (dvs sagt ”OK”).
Kund kan bryta avtal genom att kontakta säljare. Kund ansvarar för att kunna bevisa detta.
Säljare har då rätt att kräva ersättning för nerlagt arbete till den tidpunkten. (Vilket skall vara rimligt med tanke på produkten.) Ett visitkort med kundens namn är ersättning 100%. En special byggd soffa som faktiskt går att sälja till annan kund har ett lägre ersättningsvärde men lägst produktions kostnaden.Mitt råd. Tala med inkassobolag. Tala i klartext med inkassobolag och fråga uttryckligen hur dom vill lösa ”om” kund bestrider fakturan, men utgå inte ifrån att kund kommer att bestrida. Den typen av kund som inte sparar bevis på att han har brutit avtal, är inte heller den som bråkar med inkassobolag. Om dom stora inkassobolagen inte vill dra i det, så kolla in dom små specialisterna. (Som tyvärr tar 50%).
Dessutom – Detta kommer att ta tid och kosta dig pengar, men går du inte på,,,, så kommer problemet att växa.Mvh
Jonas3 december, 2018 kl. 16:51 #185871JoloDeltagareStort tack för svar!
Någon som kan tipsa om ett bra inkassobolag?
Någon som haft ett liknande fall i tingsrätten och kan förklara tågordningen samt vilka kostnader och tidsåtgång detta kan innebära?
3 december, 2018 kl. 20:44 #185872GregerADeltagareInkassobolag finns det många. Vi använder Visma Collectors, och de har hjälpt oss med ett ärende som gick till tingsrätten.
Vi valde att dra det dit även om det väl inte var särskilt lönsamt, utan mer av princip. Jag minns inte exakt kostnad, men det handlade om några tusenlappar för att deras jurist skulle skriva stämningsansökan och handlägga ärendet mot domstolen.
Vi vann – och kunden betalade vad vi krävt.Att tänka på är att om kunden redan bestridit fakturan får du, enligt god inkassosed, inte vidtaga några inkassoåtgärder. Du kan skicka påminnelser, troligen också ett inkassobrev (hot om inkasso), men du bör avhålla dig från att skicka ärendet till Kronofogden tills dess att det finns ett avgörande i tingsrätten.
Vi skickar en påminnelse själv. Därefter lämnas ärendet över till Visma Collectors, som skickar inkassobrev och alltså kan hjälpa till att ta det vidare vid behov.
De flesta inkassobolag jobbar nog på samma sätt.
3 december, 2018 kl. 23:36 #185873JoloDeltagareTack för svar GregerA!
De kostnader ni fick till tingsrätten, borde inte kunden stå för dem om ni vann?
Jag funderar på vad som händer om kunden vinner, åker man då på både de egna kostnaderna för tingsrätten och kundens kostnader?
Får man reda på kostnaden innan man bestämmer sig för att gå vidare med tingsrätten?
4 december, 2018 kl. 10:14 #185875GregerADeltagareEnkla mål, under 0.5 basbelopp (22750:-), bygger på principen att var part tar sina egna kostnader, oavsett om man vinner eller förlorar, så rätten kommer i normalfallet inte att besluta något annat.
Det beror på vad man skrivit i sina försäljningsvillkor. Har du varit förutseende och skrivit att kunden skall stå för samtliga kostnader så kan du eventuellt kräva in även de kostnaderna. Men sånt måste ju ha skrivits innan kunden lagt sin order. Annars får du nöja dig med kapitalbelopp, upplupen ränta samt påminnelse- och inkassoavgiften.
Du kan nog få en uppskattning av vad det kommer att kosta från ”din” jurist, men de jobbar ju med timtaxa, så det är naturligtvis svårt att veta exakt.
Jag föreslår att du kontaktar ett inkassobolag för vidare rådgivning.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.