Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kreditor och enskilda firmor
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 8 månader sedan av
Seke.
-
FörfattareInlägg
-
6 augusti, 2009 kl. 16:08 #106659
GregerA
DeltagareFinns det inte något referensfält eller annat fält där du kan stoppa in firmanamnet. På så sätt står det i alla fall på fakturan och skattemässigt borde det vara ok.
6 augusti, 2009 kl. 17:22 #106663Bjorn
DeltagareOm det är en enskild firma är det väl inga större konstigheter att ta det i firman trots att den är ställd till personen. Man är ju företaget?
6 augusti, 2009 kl. 18:49 #106664Seke
DeltagareJag vet inte hur det är med det, har aldrig haft enskild firma, bara handelsbolag och aktiebolag. Men det finns säkert gott om enskilda näringsidkare här… Är det alltså så att man i en enskild firma kan ha verifikat där man som privatperson står som köpare? I så fall är det ju inget problem.
Det var en kund som hörde av sig och som inte gillade att han fick fakturan som privatperson fast han registrerat sig som företagskund i butiken. När jag försökte rätta upp det hela snubblade jag över ”det kända problemet” med Kreditors hantering av enskilda firmor. Storm i ett vattenglas..?
7 augusti, 2009 kl. 06:59 #106674PatrikS
DeltagareStämmer, som enskild firma så kan ju fakturan stå i ditt namn.
7 augusti, 2009 kl. 07:33 #106676Parvelito
DeltagareJag kan tänka mig att om man köper saker för att brygga öl, och vill dra av det i firman (håller knappast vid en utförlig revision) så vill man definitivt att firmanamnet står där istället för ens privata. Det minskar risken för en utförlig granskning ganska mycket.
7 augusti, 2009 kl. 14:13 #106683Seke
DeltagareParvelito: Det håller nog om man använder våra varor i sin rörelse, t ex om man är ett bryggeri… De flesta av de nya småbryggerierna är kunder hos oss. Butiken ser kanske ut som att vi vänder oss mest till privatpersoner, men omsättningsmässigt är det ungefär fifty-fifty mellan privat- och företagskunder.
7 augusti, 2009 kl. 21:06 #106685Parvelito
DeltagareOj, nu fick jag kvitto på mina ständigt förutfattade meningar
Du har lyckats bra med att attrahera professionella företagare med en sajt som jag kände var riktad till mig som privatperson.
8 augusti, 2009 kl. 12:00 #106687Seke
DeltagareTack för berömmet, men den här butiken har bara funnits ett par veckor, så det är inte den som har attraherat proffsbryggare. Vi har haft såväl hobbybryggare som professionella företagare som kunder i många år. Huvuddelen av försäljningen mot proffsbryggarna går inte via butiken utan via mail mm, men en del går via webben och vi funderar på att bygga en specialbutik för dem för att öka den andelen.
De senaste åtta åren har vi haft ett väldigt basalt Perl-CGI-skript som varukorgslösning. Det funkade också… Före 2001 hade vi bara statiska html-sidor med produktsortimentet och ett webbformulär för beställningar.
Jag antar att vad jag försöker säga är att även om vi tekniskt sett har hållit på med ehandel sedan cirka 1996 så har vi inte vår huvudkompetens inom ehandelsaspekterna utan i den specifika branschen (ölbryggning) .
Sedan tror jag att förutsättningarna är ganska olika i branscher där snart sagt alla är potentiella kunder (kläder, heminredning, hemelektronik…) och mer nischade branscher som vår där det är en liten minoritet specialintresserade som utgör målgruppen. Kan tänka mig att ehandelsaspekter som design, SEO mm är viktigare i breda branscher medan specialistkunskaper om branschen är viktigare på nischmarknader.
Vad vi håller på med nu är en satsning på att modernisera logistikflödet, affärssystemet och gränssnittet mot kund så att vi ska klara av ökade volymer utan att jobba ihjäl oss.
Dessutom är ehandel kul och jag gillar den här sajten. Bra jobbat, Dan!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.