Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Kreditförluster – hur många procent?
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av
MonsterM.
-
FörfattareInlägg
-
28 september, 2009 kl. 19:12 #107224
Rikard
DeltagareHej!
Kul att du ska starta e-handel. Jag tror att kreditrisken beror på vilken typ av produkter du säljer. Att mer än var 20:e person skulle strunta i att betala helt tror jag inte att du behöver riskera. Teckna avtal med personnummerkontroll så undviker du rötäggen och jag kan inte tänka mig att du behöver ha mer än 2-3 procent i kreditförluster.
Ju färre kunder desto större risk tar du ju så det beror ju helt på hur riskbenägen du är om du ska sälja fakturorna.
Fråga till er som använder Kreditor: Tar de hela risken för obetalda fakturor?
28 september, 2009 kl. 19:13 #107225Rikard
DeltagareHej!
Kul att du ska starta e-handel. Jag tror att kreditrisken beror på vilken typ av produkter du säljer. Att mer än var 20:e person skulle strunta i att betala helt tror jag inte att du behöver riskera. Teckna avtal med personnummerkontroll så undviker du rötäggen och jag kan inte tänka mig att du behöver ha mer än 2-3 procent i kreditförluster.
Ju färre kunder desto större risk tar du ju så det beror ju helt på hur riskbenägen du är om du ska sälja fakturorna.
Fråga till er som använder Kreditor: Tar de hela risken för obetalda fakturor?
28 september, 2009 kl. 19:19 #107226GregerA
DeltagareDet beror väldigt mycket på vad du säljer och vem din kundgrupp är vad du kan riskera att få för kundförluster. Är det samma klientel som är frekventa SMS-låntagare så lär det bli höga förluster, men säljer du nischade produkter till en skara genuina entusiaster så blir det nog mycket låga förluster.
Man kan nog allmänt säga att ett företag som har över 2% kreditförluster tar för stora risker.
Jag vet inte vad du fått för erbjudande från Klarna o Svea, men jag trodde att de låg på 2-3% ungefär. Om man då beräknar att en egen enkel kreditkoll skulle kosta ca 10:-, dvs 0.25% av 4000:-, så får jag inte riktigt ihop din kalkyl. Men jag kanske missade något …
Om nu deras tjänst kostar 3% så går din break-even vid 3-0.25% = 2.75%. I kalkylen skall du egentligen också lägga in de kostnader du slipper för administration, påminnelsehantering, inkasso och kronofogde.
Du får nog ändå räkna med att 5-10% behöver påminnas en gång.Men eftersom dina fakturor ligger på ett relativt högt belopp så borde du kunna få ner procentsatsen lite. Ett genomsnittligt köp från en genomsnittlig handlare ligger snarare runt 500:-.
28 september, 2009 kl. 20:09 #107227MonsterM
Deltagare@GregerA 2095 wrote:
Jag vet inte vad du fått för erbjudande från Klarna o Svea, men jag trodde att de låg på 2-3% ungefär. Om man då beräknar att en egen enkel kreditkoll skulle kosta ca 10:-, dvs 0.25% av 4000:-, så får jag inte riktigt ihop din kalkyl. Men jag kanske missade något …
Räknade om lite och med startavgifter, årskostnader och fast avgift så hamnar jag på 3,9%
(förmodar att man sedan räknar kreditförlusten på omsättningen exkl moms då kostnaden är exkl moms)Inkomster via påminnelseavgifter minus diverse kostnader på att sköta faktureringen själv får jag till ungefär 0,5%. Så dår har jag ungefär 3,6% att spela på. Det ligger på i gränslandet om det är värt att göra det själv eller inte, beror ju som sagt lite på vilken kreditrisk man ska räkna med.
Till saken hör att de produkter vi ska sälja är egentillverkade möbler. Marginalerna är rätt bra på möbler så kostnaden är ju egentligen inte så stor om det bara är några enstaka möbler som inte betalas.
Jag får nog fundera ett tag till å hoppas Klarna eller Svea kommer med ett bättre avtal.
28 september, 2009 kl. 21:02 #107228GregerA
DeltagareJo, du har nog räknat bättre än jag …
Avgiften till Klarna eller Svea beräknas ju på beloppet inkl moms, så om din produkt kostar 4000 ex moms, så blir det 5000 inkl moms och 3% på det blir naturligtvis 25% mer än 3% på 4000.
… och vid bara 200 affärer så slår ju ev fasta avgifter också igenom.
Har du en konstaterad kundförlust så får du återföra momsen, så det blir nettobeloppet som är kundförlust. Momsen bjuder staten på.
Det låter i alla fall kul med egentillverkade möbler, så jag önskar er all lycka till.
28 september, 2009 kl. 21:12 #107229Parvelito
DeltagareOm man har en relativt enkel kreditmall som man följer strikt och kollar alla kreditkunder med, så bör dina kreditförluster inte överstiga 0,5%.
Eftersom du dessutom erbjuder flera olika betalningssätt är det kanske bara hälften som väljer faktura. Här finns det en statistisk fara, och det är att du har så få fakturor att du inte når den massa som krävs för att få statistisk säkerhet. Av 100 fakturor kan det bli 3 kreditförluster likaväl som noll.
Årsavgifter och startavgifter väldigt tunga att bära när man har så få fakturor att fördela dem på, och det är ju inte direkt så att man kan ta igen det på fakturaavgifter heller. Det är inte rimligt med fakturaavgifter i storleksordningen 149kr.
29 september, 2009 kl. 08:27 #107232Rikard
DeltagareDessutom kan du ju fortfarande ta en fakturaavgift även om du inte använder Kreditor/Klarna. Vi införde fakturaavgift för att få över fler köp mot kort- och bankbetalningar men det innebär också att fakturaköp blir bra för oss rent ekonomiskt också. 15-29 kronor (standard fakturaavgift?) per faktura blir en hel del pengar som egentligen kan täcka upp för obetalda fakturor.
29 september, 2009 kl. 13:08 #107234MonsterM
DeltagareTackar å bockar för alla åsikter å tips.
Beslut är taget, vi kommer börja med att fakturera själv. Skulle det visa sig att vi i slutändan skulle tjäna på att sälja fakturorna så får man helt enkelt börja med det då.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.