Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Krav på bokföringsprogram?
Etiketter: bokföra, bokföring, bokföringsprogram, program
- Detta ämne har 37 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 10 månader sedan av Freddie.
-
FörfattareInlägg
-
21 januari, 2014 kl. 06:42 #172134nmnDeltagare
Visma Administration är inte lämpligt för ehandel, det är gammalt oflexibelt och saknar stöd för det mesta. Enda positiva är att det är väldigt lätt att få tag på folk som kan programmet då de sålt ofattbart många exemplar. Bokföringsdelen är väl ok, order,lager, inköp, artikel- & kund-register är helkass. API:t suger rejält.
Gör dig själv en tjänst och skaffa ett modernt program som går att anpassa.
21 januari, 2014 kl. 06:46 #172135BestblomDeltagareTack för svaren. Tror jag har fått en bättre känsla nu inför mitt val
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
22 januari, 2014 kl. 23:16 #172234BestblomDeltagareKollade på e-conomic.se…
Jag är absolut för att slippa pärmar och köra direkt online, men den här tjänsten verkar kosta ”mer och mer” ju mer tillägg man lägger på. Självklart brukar det vara så men i andra program så ingår t e.x ”Lager och Inköp” medans här får man betala extra för.* dum fråga, vad innebär ”lager och inköp”? Jag kommer använda min skafferi i bostaden som ”lager” och inköpet kommer att ske från Asien. Behöver jag den här tjänsten?
TACK
22 januari, 2014 kl. 23:29 #172236PlayTodayABDeltagare@Bestblom 74177 wrote:
Hej,
Jag har gått genom några företag på nätet som säljer bokföringsprogram och undrar vad jag ska tänka på när jag ska köpa ett, funktionsmässigt alltså?
Dessa sidor/företag har jag tittat på:
blinfo.se
visma
speedledger.se
edison.se
zervant.com
kapitas.se
hogia.seJag har nyligen startat mitt företag, ett aktiebolag, och ska sälja solglasögon via webbshoppen. Det kommer inte vara stor omsättning på företaget under startfasen och första året. Väldigt enkelt och lite omsättning.
Det är bara jag i företaget och ”lagret” har jag i min lägenhet. Produkterna köps från Asien.
Jag blir tacksam om ni som har bedrivit webbshopp och kan detta kan tala om för mig vad jag ska titta på inför köpte, vad ett bokföringsprogram ska innehålla och vilka funktioner det bör ha med. Jag har inte gjort det här tidigare och är ”rookie” :rolleyes:
Hej!
Vill också lägga in en röst för E-conomic. Jag kör själv med Prestashop som butikslösning tillsammans med en modul som gör att ordrarna skickas in direkt i E-conomic. Mycket smidig lösning som minimerar tiden jag lägger på bokföring, order- och lagerhantering!
22 januari, 2014 kl. 23:34 #172237PlayTodayABDeltagare@Bestblom 74339 wrote:
Kollade på e-conomic.se…
Jag är absolut för att slippa pärmar och köra direkt online, men den här tjänsten verkar kosta ”mer och mer” ju mer tillägg man lägger på. Självklart brukar det vara så men i andra program så ingår t e.x ”Lager och Inköp” medans här får man betala extra för.* dum fråga, vad innebär ”lager och inköp”? Jag kommer använda min skafferi i bostaden som ”lager” och inköpet kommer att ske från Asien. Behöver jag den här tjänsten?
TACK
Det är en modul som gör att du i E-conomic kan sköta hela din lagerhantering. Läs mer här: Tilläggsmodulen Lager och Inköp | e-conomic
23 januari, 2014 kl. 12:13 #172251connywesthDeltagare@Bestblom 74222 wrote:
Vad anser ni om Visam?
Det jag undrar över är vad mitt företag behöver för typ av tjänst i ett bokföringsprogram?
Bokföringsprogrammen jag har listat här ovan erbjuder en del tjänster där några av viktiga och andra (för min del) är mindre viktiga och inte aktuella just nu, kanske senare…Bokföring och redovisning är en självklarhet.
Men behöver jag fakturering också? Mina kunder består till 99,9999 % av privatpersoner. Jag förstår inte riktigt vad fakturering innebär i detta sammanhang?? Är det en funktion som möjliggör att skriva ut en faktura som man kan skicka tillsammans med varan till kunden? För det finna mallar för just detta.*ursäkta min ”okunskap” kring detta* jag försöker lära mig
I SPCS kan du skriva ut din faktura till PDF och bifoga i ett mejl till kunden direkt från SPCS. Det medföljer en hel drös med olika fakturamallar som du även kan kopiera och editera så du kan skapa dina egna skräddarsydda mallar.
Jag tycker SPCS är enkelt att använda.
Jag skulle aldrig i Livet låta min bokföring snurra runt på nätet i en molntjänst som jag inte har någon som helst kontroll på. Om du blir osams med en molnleverantör så kan de bara stänga av dig från din bokföring och du kan inte göra något åt det, du hamnar i finkan för det är ditt ansvar allena (enligt lagen) att bokföringen är tillgänglig.
Att använda Molntjänster tvingar dig att betala avgifter varje månad, Kvartal eller år så länge lagen kräver att du har arkivansvar för bokföringen, dvs i minst 7 år. Oftast kan du då inte avsluta avtalet med en specifik leverantör inom dessa 7 år även om du byter till en annan. Jag vet inte om man kan få ut sin bokföring i ett SIE-format så man kan importera till annat bokföringsprogram.
Se till att ditt program både kan importera och exportera till SIE-formatet.
Se på sie.se vilka leverantörer som är anslutna till SIE.
Senaste BAS-kontoplanen kan du hämta på bas.se
30 januari, 2014 kl. 17:52 #172463FlobytjejGästSåg att det tipsades om bokföringsprogrammet e-economics.se här ovan. Finns det fler som använder detta? Jag tycker det låter bra eftersom det även går att integrera med ”min” webshop… Hur funkar det att synka mot bankkontot så att kundinbetalningar bokförs rätt med hjälp av OCR-numret? Har sett att det finns på flera andra program… tror jag har bestämt mig för textalk…
2 februari, 2014 kl. 16:47 #172504BestblomDeltagareconnywesth och ni andra,
måste jag ”synka” bokföringsprogrammet till min webbshopp? Utifrån det som har skrivits fick jag uppfattningen att några söker ett program som enkelt ”kopplar” till webbshoppen..?? Men jag behöver inte det till min ”lilla” webbshopp, eller måste jag ha det? Jag har tänkt (eftersom jag har en jätte liten verksamhet som inte har börjat sälja något) att bokföra transaktionerna/inköp & försäljning manuellt.Är det fel?
Jag lyder råden jag har fått och testar några program innan jag har bestämt mig för att köpa.. lite svårt att testa något man inte har någon susning om2 februari, 2014 kl. 19:48 #172510DanDeltagareEftersom du inte vill lägga pengar på detta så är synkning både dyrare och krångligare. Speciellt onödigt om man inte har några volymer.
Ett tips är att inte spendera månader på att leta bokföringsprogram innan man sålt några varor. Det är ett icke-problem i min värld jämfört med att faktiskt lycka sälja saker. Det är också svårt att veta sina behov innan man har någon omsättning.
2 februari, 2014 kl. 20:35 #172512BestblomDeltagareHelt rätt – jag har inga volymer, så jag ska inte lägga ner för mycket tid på sökandet.
Dan, behöver jsh inte programmet för att ens kunna sälja (för att registrera försäljningen) eller köpa varor?Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.