Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Krav att ha godkänna villkor innan köp?
- Detta ämne har 10 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av
Jimmys.
-
FörfattareInlägg
-
13 mars, 2012 kl. 12:38 #138967
JohanFlanders
DeltagareNej…….
13 mars, 2012 kl. 13:25 #138976Liniver
DeltagareOm vi vrider på det hela. Är det bra eller anus att ha en sån checkbox? Är det ett moment som stör köpprocessen eller är kunderna vana med dylikt?
Jag själv har nog aldrig hindrats av en sådan i alla fall.
13 mars, 2012 kl. 13:39 #138978Parvelito
DeltagareJag har ärligt talat aldrig behövt berätta för en kund att vederbörande godkänt några villkor och därför skall si eller så gälla. Jag kan tänka mig att ovana internetköpare fastnat när de skall läsa villkoren och inte fullföljt köpet, men det är nog rätt så marginella tal vi talar om.
13 mars, 2012 kl. 13:58 #138983Andreas
DeltagareDetta är något som hör till advokaternas land USA.
I en nordisk domstol skall det hålla sålänge du har köpvillkoren på hemsidan så att kunden kan se dem och de är skrivet enligt allmän praxis och du ej bakar in några egna formuleringar som bara försämrar kundens rättigheter.
Stiger du på bussen så ingår du också ett muntligt avtal, tänkt på det? Där du förbinder dig att följa bussbolagets regler.
13 mars, 2012 kl. 14:01 #138984DavidWigg
DeltagareÄr man inte som säljare skyldig att informera kunden om köpvillkor, garantier, samt uppgifter om reklamation enligt distans- och hemförsäljningslagen? Då är denna ruta en försäkran(?)
Eller var det bara skriftligt med brev eller epost?
13 mars, 2012 kl. 14:03 #138985Rob
DeltagareHur vet du vem som klickat i rutan isåfall? Jag tror en sån ruta är värdelös för svenska sajter, rent juridiskt.
13 mars, 2012 kl. 14:09 #138987DavidWigg
DeltagareDet var nog namn och adress på företaget som man måste informera kunden om. Samt hur man går tillväga vid en reklamation. Detta följer ju oftast med i bekräftelsen på epost så ifs så kan ”klicka-i-för-att-gå-vidare”-rutan plockas bort(?)
14 mars, 2012 kl. 09:21 #139101Vince
Deltagare14 mars, 2012 kl. 11:52 #139128GregerA
DeltagareDet mesta har redan nämnts ovan.
I svensk avtalsrätt så tittar man inte bara på vad som uttryckligen avtalats, utan även på vad som är brukligt vid liknande transaktioner t.ex i branschen.
Så länge samma villkor gäller för alla kunder så finns det inget behov av ett individuellt godkännande.
Det enda man som säljare tydligt måste informera om är konsumentens lagstadgade ångerrätt. Gör man inte detta så har konsumenten i princip obegränsad tid på sig att ångra köp. Därför är det bra att ha denna text i t.ex orderbekräftelsen som skickas till kunden, utöver i den allmänna villkorstexten.
14 mars, 2012 kl. 12:00 #139130Jimmys
Deltagare@GregerA 37757 wrote:
Det enda man som säljare tydligt måste informera om är konsumentens lagstadgade ångerrätt. Gör man inte detta så har konsumenten i princip obegränsad tid på sig att ångra köp. Därför är det bra att ha denna text i t.ex orderbekräftelsen som skickas till kunden, utöver i den allmänna villkorstexten.
Räcker det att ha med det i orderbekräftelsen via mejl, eller behöver det framgå på den medskickade följesedeln också? Och om det skulle räcka med mejlbekräftelsen, kan det då endast vara en länk?
Hittade svaret själv ”Att endast skriva ut information om konsumentens ångerrätt i de allmänna villkoren på hemsidan räcker inte. Information om konsumentens ångerrätt skall skickas i läsbar och varaktig form. Exempelvis kan denna information tryckas på dokument som medföljer försändelsen av varan. Informationen kan även skickas via e-post efter köpet, exempelvis i en orderbekräftelse”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.