Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Kostnad för retur för E-handlare
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av DanielN.
-
FörfattareInlägg
-
11 april, 2013 kl. 09:31 #99936DanielNDeltagare
Hej,
Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig. Jag har en fråga ang returer.
Vad skulle ni uppskatta är den totala kostnaden för en retur sett ur en e-handlares synvinkel? Till exempel en butik som erbjuder gratis retur på 3 st klädesplagg som sammanlagt väger 1kg.
Vilka kostnader uppstår? Frakt, admin, lager mm…?Tack på förhand!
11 april, 2013 kl. 10:11 #162691ParvelitoDeltagareArbetstid kostar 3-5kr/minut. Säg att det tar dig 5 minuter att skicka en sådan försändelse och 10 minuter att ta emot och sköta administrationen. Lägg också gärna till några minuter för kundtjänst eftersom kunden säkert hör av sig innan det skickas tillbaka.
97-98% av alla saker som kommer tillbaka OK och kan säljas igen, men lite svinn får man räkna med.
Sedan får du räkna med vad emballaget kostar, det handlar kanske om 5-10kr.
Därefter är det frakten ut till kunden som du måste återbetala, samt om du bjuder på returfrakten även den. 2 x 50-70kr eller vad du nu har för avtal.
Betalningsförmedlaren vill nog också ha betalt.
En bit över 200kr hamnar vi på, för ingenting. Fria returer ökar returfrekvensen ordentligt, så jag tycker man skall fundera ordentligt innan man på trycker på knappen ”fria returer”.
11 april, 2013 kl. 10:24 #162692PrixDeltagare@Parvelito 63269 wrote:
Arbetstid kostar 3-5kr/minut. Säg att det tar dig 5 minuter att skicka en sådan försändelse och 10 minuter att ta emot och sköta administrationen. Lägg också gärna till några minuter för kundtjänst eftersom kunden säkert hör av sig innan det skickas tillbaka.
97-98% av alla saker som kommer tillbaka OK och kan säljas igen, men lite svinn får man räkna med.
Sedan får du räkna med vad emballaget kostar, det handlar kanske om 5-10kr.
Därefter är det frakten ut till kunden som du måste återbetala, samt om du bjuder på returfrakten även den. 2 x 50-70kr eller vad du nu har för avtal.
Betalningsförmedlaren vill nog också ha betalt.
En bit över 200kr hamnar vi på, för ingenting. Fria returer ökar returfrekvensen ordentligt, så jag tycker man skall fundera ordentligt innan man på trycker på knappen ”fria returer”.
Inom modesegmentet är det ofta avgörande om man handlar eller ej beroende på hur butiken sköter returer, eller i alla fall för mig.
Men som e-handlare kan det bli dennes död att erbjuda detta.
Mina två tips:
1. Sällan att någon som inte har väldigt stort kapital från början eller funnits länge och på så sätt har kapital erbjuder fria returer. Det finns en anledning.2. Hitta ett annat system som blir omtyckt. Kanske att kunden kan antingen välja mellan att betala returfrakten själv eller få 49 :- mindre tillbaka om det väljer att klistra på returlappen som skickas med av dig… Alternativt kan kunden, om du har marginaler till det, utan kostnad få byta storlek?
11 april, 2013 kl. 14:58 #162707DanielNDeltagareTack för era utförliga svar! Det var just sådana dolda kostnader som man inte kanske tänker på i första hand som jag jag var ute efter. Det blir alltid mer än man tror. Tar gärna emot fler tips från andra e-handlare om ni tycker att det saknas något.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.