Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Kortbetalningslösningar, vilka ger högst konvertering?
Etiketter: kortbetalning
- Detta ämne har 20 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Kris.
-
FörfattareInlägg
-
29 september, 2012 kl. 11:33 #98898antonDeltagare
Jag sitter och funderar på att byta kortbetalningslösning på Headler.
Vi kör idag Payson (ca 40-50% av våra ordrar) och Paypal (ca 8% av våra ordrar). Paypal kommer vi vilja ha kvar, mest som komplement, men även om Payson är smidigt känns det som att det börjar bli dags att kolla upp alternativen igen (också för att volymen ökar).
Så, vad funkar bäst? Certitrade? Dibs? Payex?
Vad ger bäst konvertering, eller är bäst att jobba med, och varför? Förutom att fungera bäst konverteringsmässigt, vore det trevligt att se om vi kan optimera ned priset (totaltpris med kortinlösen etc).
29 september, 2012 kl. 11:39 #152952webfumediaDeltagareJag har bara erfarenhet av certitrade men kan säga att jag är grymt nöjd med deras support och lösning på kortbetalning.
30 september, 2012 kl. 11:07 #152961BjornDeltagareDet är en väl motiverad fråga som bör lyftas. Jag tycker majoriteten av dagens PSPs är riktigt dåliga på detta, de flesta betalfönster är inte alls genomtänkta och jag vågar inte tänka på hur många köp som avbryts pga ologisk design, detta steg är ju det allra kritiska i hela köpprocessen. Klarna verkar dock ha kört eye-tracking studier på sin nya kassa så konkurrenterna måste nog ta sig i kragen om de inte ska tappa kunder i framtiden.
Till deras försvar finns ju en del PCI-krav som de måste leva upp till och det tar ett tag att få det beviljat och godkänt så det är nog inte helt enkelt att köra A/B-tester. Även om många tillåter att man kan till viss del styla betalfönstret med CSS så är det ju själva grundlayouten som är det viktiga och man inte kan göra mycket åt. Men absolut störst anledning till att köpet inte går igenom är ju helt klart 3Dsecure.
Har inte Paypal precis förändrat alla integrationer så att det nu krävs att kunden skapar ett konto innan de kan betala? Även i befintliga integrationer? Fick höra detta av en kompis som sa att deras genomförda Paypal-köp hade minskat rejält i deras shop.
Ang. priser så har ni rätt mycket att kunna vinna då både Payson och Paypal tar riktigt bra betalt! Har ni lite volym kan ni förhandla till bra pris hos PSP och en inlösare som är billigare, t.ex. Teller är billigt om man ansluter sig till SvenskHandel, men du blir också på köpet automatiskt tvångsansluten till kollektivavtal etc. som kan bli snordyrt om ni har flera anställda.
Börja med att kolla på Jämför kortbetalning för att få ett hum om vad som kan funka, med lite större volymer så är enligt mina efterforskningar ePay och Nets billigast och båda verkar ha bra API för integrering.
30 september, 2012 kl. 11:18 #152963Per NilssonDeltagareJag skulle säga DIBS, alla dagar i veckan. Otroligt bra service, både för mig som kund och för mina kunder. De svarar på frågor blixtsnabbt, de har örnkoll på transaktionerna och de hjälpte mig med integrationen.
Hög förtroendefaktor. DIBS är ett välkänt varumärke och de har varit med i många år.
Deras organisation är stor vilket borgar för säkerhet och trygghet.
Nackdelar:
Tråkigt admin-gränssnitt. Det är dock effektivt och fyller sin funktion väl.
Deras Flexwin-fönster är lite fult och stelt. Men det går att fixa om man är kunnig och det kommer en ny version av detta snart har jag för mig.Visst, DIBS kostar en slant, men det tjänar man in i långa loppet. Man måste tänka långsiktigt när det kommer till den här typen av investeringar.
Innan jag valde DIBS så tröskade jag genom alla alternativ som fanns på marknaden, och då var i alla fall DIBS det enda valet för mig.
1 oktober, 2012 kl. 14:51 #152998antonDeltagare@Björn 52947 wrote:
Det är en väl motiverad fråga som bör lyftas. Jag tycker majoriteten av dagens PSPs är riktigt dåliga på detta, de flesta betalfönster är inte alls genomtänkta och jag vågar inte tänka på hur många köp som avbryts pga ologisk design, detta steg är ju det allra kritiska i hela köpprocessen. Klarna verkar dock ha kört eye-tracking studier på sin nya kassa så konkurrenterna måste nog ta sig i kragen om de inte ska tappa kunder i framtiden.
Till deras försvar finns ju en del PCI-krav som de måste leva upp till och det tar ett tag att få det beviljat och godkänt så det är nog inte helt enkelt att köra A/B-tester. Även om många tillåter att man kan till viss del styla betalfönstret med CSS så är det ju själva grundlayouten som är det viktiga och man inte kan göra mycket åt. Men absolut störst anledning till att köpet inte går igenom är ju helt klart 3Dsecure.
Har inte Paypal precis förändrat alla integrationer så att det nu krävs att kunden skapar ett konto innan de kan betala? Även i befintliga integrationer? Fick höra detta av en kompis som sa att deras genomförda Paypal-köp hade minskat rejält i deras shop.
Ang. priser så har ni rätt mycket att kunna vinna då både Payson och Paypal tar riktigt bra betalt! Har ni lite volym kan ni förhandla till bra pris hos PSP och en inlösare som är billigare, t.ex. Teller är billigt om man ansluter sig till SvenskHandel, men du blir också på köpet automatiskt tvångsansluten till kollektivavtal etc. som kan bli snordyrt om ni har flera anställda.
Börja med att kolla på Jämför kortbetalning för att få ett hum om vad som kan funka, med lite större volymer så är enligt mina efterforskningar ePay och Nets billigast och båda verkar ha bra API för integrering.
Bra tips och tankar, tack!
Kanske värt å vänta ut och börja kika på Klarna Checkout istället för någon annan lösning, tänker jag? Tycker också den verkar riktigt smutt jämfört med all konkurrens.
1 oktober, 2012 kl. 14:52 #152999antonDeltagare@Per Nilsson 52949 wrote:
Jag skulle säga DIBS, alla dagar i veckan. Otroligt bra service, både för mig som kund och för mina kunder. De svarar på frågor blixtsnabbt, de har örnkoll på transaktionerna och de hjälpte mig med integrationen.
Hög förtroendefaktor. DIBS är ett välkänt varumärke och de har varit med i många år.
Deras organisation är stor vilket borgar för säkerhet och trygghet.
Nackdelar:
Tråkigt admin-gränssnitt. Det är dock effektivt och fyller sin funktion väl.
Deras Flexwin-fönster är lite fult och stelt. Men det går att fixa om man är kunnig och det kommer en ny version av detta snart har jag för mig.Visst, DIBS kostar en slant, men det tjänar man in i långa loppet. Man måste tänka långsiktigt när det kommer till den här typen av investeringar.
Innan jag valde DIBS så tröskade jag genom alla alternativ som fanns på marknaden, och då var i alla fall DIBS det enda valet för mig.
Ja de kändes lite dyra när vi kollade på dem sist men kanske värt att ta upp den tråden igen. Helt klart har de ett starkare varumärke än de flesta konkurrenterna.
1 oktober, 2012 kl. 15:10 #153000FredrikGustDeltagare@anton 52990 wrote:
Ja de kändes lite dyra när vi kollade på dem sist men kanske värt att ta upp den tråden igen. Helt klart har de ett starkare varumärke än de flesta konkurrenterna.
Vi bytte Payson mot Payer i förra veckan och man märker att kunderna tvekar lite vilken betalmetod de väljer nu. Har bara haft ett fåtal köp via Payer nu den första veckan och resterande har valt framför allt Paypal och Klarna faktura.
Jag har en del kvar att göra med presentationen av betalsätten för att lyfta fram Payer på ett bättre sätt, så det går inte att dra några stora slutsatser annat än att Payson ändå är rätt välbekant för de flesta som handlar.
Hade det inte varit för prisbilden med att ha kortbetalning + internetbank med DIBS skulle vi valt det starkare varumärket av samma anledning som vi valt Klarna framför andra alternativ för fakturabetalningar.
3 oktober, 2012 kl. 13:05 #153121BjornDeltagareJa det är också en intressant frågeställning om hur mycket PSP:ns varumärke påverkar, en kund jag hjälper har nyligen gått över till faktura i egen regi från tidigare Klarna. Fakturaavgiften har vi kvar på samma nivå tills vi utvärderat om antalet fakturakunder förändras efter bytet.
3 oktober, 2012 kl. 13:47 #153125Katrin LundgrenDeltagaremen förlåt en okunnig, lyfter ni itne fram mastercard och visa vid kortbetalning i kassan? lyfter ni fram PSPn? Varför i hela friden då? Att du måste gör det med Payson vet jag, men ni med Dibs, samport mfl?
4 oktober, 2012 kl. 10:20 #153160Per NilssonDeltagareFolk ser varumärken överallt; när de står i hissen, när de väntar på bussen eller när du duschar. Varumärken FINNS överallt.
När det gäller PSP:er så ser man dessa varumärken på betalterminaler m.m. ute i handeln och på en del transaktionsslippar.
Där detta märke syns mest och där det är viktigast i stringensen är att det syns i betalfönstret som kommer upp när kunden betalar online … Har du ett suspekt och okänt märke där så blir genast köptröskeln högre. Ett känt och stabilt namn i det fönstret är bokstavligen guld värt.
Kunderna blir mer och mer medvetna om hur saker och ting hänger ihop. Visa och MasterCard är två starka märken i sig, men om man dessutom adderar, som hos mig, DIBS så stärker detta ytterligare upp igenkännandet och alla vet att igenkännande skapar trygghet och inger förtroende.
Det är givetvis upp till var och en att värdera sin PSP:s varumärke. Jag värderar mitt högt och jag är säker på att kunderna också uppskattar det.
@Björn 53119 wrote:
Ja det är också en intressant frågeställning om hur mycket PSP:ns varumärke påverkar, en kund jag hjälper har nyligen gått över till faktura i egen regi från tidigare Klarna. Fakturaavgiften har vi kvar på samma nivå tills vi utvärderat om antalet fakturakunder förändras efter bytet.
@Kodmyran 53123 wrote:
men förlåt en okunnig, lyfter ni itne fram mastercard och visa vid kortbetalning i kassan? lyfter ni fram PSPn? Varför i hela friden då? Att du måste gör det med Payson vet jag, men ni med Dibs, samport mfl?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.