Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Kortbetalning, ordernummer hela vägen
- Detta ämne har 39 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Johan W.
-
FörfattareInlägg
-
3 februari, 2012 kl. 05:45 #135585nmnDeltagare
@Johan W 29889 wrote:
Jag söker en kortbetalningsleverantör där man kan skicka ordernummer hela vägen till utbetalningsspecifikation.
Men vad hjälper det? Det är ju fakturanummret du vill ha för att kunna boka av i kundreskontran inte ordernummret. Ordernummer är förståss bättre än ett slumpmässigt transid som någon på vägen hittat på.
3 februari, 2012 kl. 06:05 #135586JohanKDeltagare@nmn 33836 wrote:
Men vad hjälper det? Det är ju fakturanummret du vill ha för att kunna boka av i kundreskontran inte ordernummret. Ordernummer är förståss bättre än ett slumpmässigt transid som någon på vägen hittat på.
Med certitrade får vi endast en specifikation, har SEB:s inlösenavtal (kommer inte ihåg va de heter..)
Däremot så va det problem med vår betalmodul, den reserverade ett ordernummer, men avbröt man betalningen så vart det bara fel hela tiden.
Så nu har vi endast datum:tid: som referens vilket är riktigt osmidigt när man ska bokföra!
3 februari, 2012 kl. 07:53 #135589GregerADeltagareJag vet inte om jag riktigt hänger med.
Vi har Teller som inlösare, och där får vi bara en klumpsumma insatt på banken med ett ref.nr bestående av mitt avtalsnummer och datum, och nån siffra till, antagligen buntid. Normalt är det två insättningar, en för MC och en för Visa. Någon fullständig specifikation där varje transaktion framgår får jag inte av Teller, men det är möjligt att de kan tillhandahålla en sådan. I varje månadsskifte får vi en avräkningsnota på hur många transaktioner det varit och hur mycket avgifter de kommer att belasta vårt konto med (autogiro).
Tidigare använde vi Auriga + Teller, och de kör ju inlösen nån gång på natten, och där skapas en buntrapport (eller nåt liknande namn). Dock vill jag minnas att det var en extra kostnad om man vill kunna ta ut den på fil. Den kan man stämma av insättningarna på banken mot.
Nu kör vi Paynova + Teller och de jobbar på ungefär samma sätt.
Ordernummer och transaktionsnummer kan i båda fallen följas från det ordern är lagd i webshopen till inlösen är begärd via PSP.
Det verkar lite underligt att din revisor har synpunkter på vem som utfärdat avstämningsunderlaget. De pengar som sätts in på banken är de som du begärt inlösen på via din PSP, så om det är du som skapar en fakturalista på kortköpen, PSP:n som skapar en buntrapport eller inlösaren som skapar en rapport borde vara ganska ointressant. (I alla fall så länge pengarna kommer in på kontot. Har det blivit något fel så får man följa processen, och se var det felat).
Jag kan ju tillägga att vi använder manuell capture, dvs vi begär inlösen på en transaktion efter att vi har fakturerat ordern. Jag har förstått att många kör med automatisk (instant) capture och då löses transaktionen in redan när betalningen i weshopen görs.
3 februari, 2012 kl. 08:36 #135602molkomDeltagareTack för förtydligande av bokföring etc; borde inte bli något problem för mig med ordernr och så vad det ser ut!
@GregerA 33840 wrote:
Jag kan ju tillägga att vi använder manuell capture, dvs vi begär inlösen på en transaktion efter att vi har fakturerat ordern. Jag har förstått att många kör med automatisk (instant) capture och då löses transaktionen in redan när betalningen i weshopen görs.
Du är ju kunnig så undrar om du skulle kunna hjälpa mig förklara möjligheterna här då support verkade ha svårt när jag ringde… Först, för att kolla att jag förstår dig rätt:
1) När kunden registrerar köp så reserveras hela beloppet (?) men ni drar det ej.
2) När ni har fakturerat ordern så går ni själva in i systemet och klickar på ”begär inlösen” eller liknande? (eller har ni automatiserat detta – går det?)
3) Det belopp som begärs inlösen på är det reserverade beloppet.Detta liknar vad jag behöver uppnå men jag har vissa försvårande modifikationer:
Jag vill trigga inlösen automatiskt vid ett av tre tillfällen så måste gå att automatisera via API – vet du om det stöds av någon? Exempel: trigga inlösen när kunden trycker på en ”ångra”-knapp på sina sidor (ej så det är exakt men likvärdigt) och då enbart på reservationsavgiften, eller trigga när en viss tidsgräns har passerat och beroende på tidsgräns dra halva eller hela beloppet från kund.
Vad jag undrar är m a o om man kan koppla inlösen till händelser i min webbportal, till egna tidskopplade triggers (vi kan skicka en ”signal” till växel om att vi vill inlösa ett visst belopp vid ett visst tillfälle), och om man kan välja att dra ett mindre belopp än vad som har reserverats. Kanske finns annat sätt att lösa på? Om någon som jobbar hos betalväxel läser detta ser jag fram emot svar även från er
3 februari, 2012 kl. 12:41 #135599GregerADeltagare1) När kunden registrerar köp så reserveras hela beloppet (?) men ni drar det ej.
Ja, precis så fungerar det.
2) När ni har fakturerat ordern så går ni själva in i systemet och klickar på ”begär inlösen” eller liknande? (eller har ni automatiserat detta – går det?)
Vi har automatiserat det. Vi har ett program som på kvällen går igenom dagens fakturor och löser in dem. Vi har då lyckats klämma in transaktionsnumret i ett fält på fakturan som inte används, så att vi har det som referens. Hela flödet från webshop, via affärssystemet till PSP är alltså automatiskt, och nödvändig information finns med hela vägen.
3) Det belopp som begärs inlösen på är det reserverade beloppet.
Man kan lösa in maximalt det reserverade beloppet, men om den verkliga fakturan av någon anledning är på ett lägre belopp så blir det det lägre beloppet som vi löser in. Då slipper man en del återbetalningar. Man kan dock bara gör en inlösen per transaktion, så restorder får hanteras genom att hela beloppet dras vid första leveransen. Vi håller sedan reda på dessa bokföringsmässigt som förskott från kunder.
Exakt hur det går till att lösa in ett lägre belopp kan skilja mellan olika PSP:er. Hos Auriga måste man först göra en ReverseAuthorization med det nya beloppet, och sedan en Capture.Alla ”riktiga” PSP:er har API för att hantera detta. Hos några får du kanske be om att få dem aktiverade. Med ”riktiga” menar jag de som processar transaktioner mot kundens eget inlösenavtal. Allt-i-ett lösningarna brukar alltid dra pengarna direkt.
4 februari, 2012 kl. 16:07 #135657Johan WDeltagareGregerA: Du måste ju kontera av köpet mot något, stämma av att varje order är betald.
Får du in en buntsumma om 10000 kr på ditt bankkonto så vet du inte vilka ordrar detta gäller.
Därav måste man ha en specifikation. Teller kan tillhandahålla en sådan. Du kan använda din PSP kanske, men det garanterar inte att den summa är samma som på bankkontot om det felat någonstans.
Ett exempel är när det blir problem med anslutning mellan webbutik och PSP, pengar är dragna men köpet har inte godkänts i webbutiken, då blir det lite fel.
nmn: När du skickar in ett anrop till PSP så skickar du ju ett ordernummer, sedan godkänns köpet eller inte. Godkänns inte köpet så skapar man ju ingen faktura. Godkänns köpet så skapar man en faktura, men då anropet redan är skickat så har inte PSP fakturanumret, utan ordernumret.
Det kan givetvis se olika ut beroende på system.
4 februari, 2012 kl. 18:39 #135659GregerADeltagareGregerA: Du måste ju kontera av köpet mot något, stämma av att varje order är betald.
När fakturan med betalsätt MC/Visa skrivs i ut i affärssystemet så bokas fordran på ett avräkningskonto för Teller. Man skulle kunna köra det via kundreskontran också, men då blir det lite bökigare att boka av inbetalningarna, så vi har valt att inte göra det.
När pengarna kommit in på bankkontot så bokas de bort från avräkningskontot.
… och som jag skrev innan så finns transaktionsnumret på fakturan.Får du in en buntsumma om 10000 kr på ditt bankkonto så vet du inte vilka ordrar detta gäller.
Jo, det vet jag. Jag vet ju vilka jag fakturerade och begärde inlösen på dagen innan. Fakturerade jag, och begärde inlösen, för 10.000:- så kommer det ju in 10.000:- på banken. Det finns ingen anledning att sitta och pricka av dem en o en så länge summan stämmer.
Skulle det inte stämma får man gå in i backend hos PSP och kolla status och inlöst belopp på transaktionerna. Men det är ytterst sällan det behövs.
Saldot på avräkningskontot är diffen mellan fakturerat och vad som kommit in på banken, och det skall bara vara senaste dagens fakturor om allt flyter normalt.
Man får ju anpassa sina rutiner efter hur det normalt fungerar, och inte efter rent hypotetiska felsituationer. Bara man har någon mekanism som visar att ”nu stämmer det inte” – och man sedan kan söka felet därifrån – så är det fullt tillräckligt.
7 februari, 2012 kl. 14:12 #135880molkomDeltagareRiktigt bra svar Greger, tack!
Får man fråga vad du använder för affärssystem? Jag funderar på om system som Specter/Fortnox går att integrera på något smart sätt…
7 februari, 2012 kl. 14:38 #135881GregerADeltagare@molkom 34156 wrote:
Får man fråga vad du använder för affärssystem? Jag funderar på om system som Specter/Fortnox går att integrera på något smart sätt…
Vi använder Mamut Enterprise E5 och en egenutvecklad applikation som klister mellan webshop och Mamuts API.
Vad jag vet så har de API, men om det är tillräckligt bra vet jag inte. Det är snarare regel än undantag att ett API har en massa begränsningar, så man kan behöva vara lite kreativ för att får det att funka. Tacksamt är i alla fall om man kan köra SQL-frågor direkt mot databasen, utan att gå via API. Då kan man i alla fall få ut information – även om den inte går att lägga in den vägen.
8 februari, 2012 kl. 13:21 #135943ALarsonDeltagareLåt mig berätta hur det fungerar med PayEx:
Alternativ 1 – Egen avstämning
Orderreferenser skickas till PayEx i samband med auktorisation/betalning. Dessa referenser hänger med hela vägen och är sökbara i administrationsgränssnittet. När debitering av en kortbetalning sker skickas signal om detta från PayEx till kortinlösaren som betalar ut försäljningen enligt överenskommet intervall till ditt bankkonto (normalt betalas en hel dags försäljning ut nästföljande arbetsdag). För att stämma av buntinsättningen från kortinlösaren kan du söka upp transaktionsbunten i PayEx administrationsgränssnitt och där se vilka betalningar som ingår. Betalningarna har dina transaktionsreferenser.Alternativ 2 – PayEx Redovisningsservice
PayEx erbjuder en tilläggstjänst till ”vanlig” transaktionsförmedling som innebär att all försäljningslikvid via ett eller flera betalsätt strömmar genom PayEx klientemedelskonton i de olika bankerna. PayEx samlar upp insättningar, matchar av mot registrerad försäljning och sammanställer därefter bokföringsunderlag (balansrapport) och transaktionslistor som skickas till dig som kund i samband med att vi betalar ut försäljningen. Transaktionslistorna kan antingen läsas på skärm eller läsas in i affärs- eller bokningssystem, listorna innehåller alla transaktionsreferenser vi fått i samband med betalning.
All försäljning mot dina egna inlösen- och bankavtal, det som skiljer mot alternativ 1 är att betalströmmen går via PayEx istället för direkt till ditt/dina bankkonton. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.