Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Köra Adwords själv eller ta in hjälp
- Detta ämne har 102 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av spazzio.
-
FörfattareInlägg
-
16 december, 2012 kl. 21:59 #157241J.LDeltagare
När det ändå diskuteras Adwords här så tänkte jag fråga en fråga… Finns det någon Adwords konsult som lämnar någon slags garanti? Att det kommer ge kunder t.ex? Det kan ju lika gärna vara så att deras optimering inte funkar, man vill ju inte lägga pengar i onödan så att säga.
När jag frågade dom som jobbar på Adwords ( Dem som hjälper dig komma igång i telefon ) så sa personen jag talade med att det var helt onödigt att anställa någon ”det är ju samma sak som jag gör för er nu”
17 december, 2012 kl. 08:08 #157258CarlDeltagare@J.L 57741 wrote:
När det ändå diskuteras Adwords här så tänkte jag fråga en fråga… Finns det någon Adwords konsult som lämnar någon slags garanti? Att det kommer ge kunder t.ex? Det kan ju lika gärna vara så att deras optimering inte funkar, man vill ju inte lägga pengar i onödan så att säga.
När jag frågade dom som jobbar på Adwords ( Dem som hjälper dig komma igång i telefon ) så sa personen jag talade med att det var helt onödigt att anställa någon ”det är ju samma sak som jag gör för er nu”
Kan man garantera ett resultat? Nej. Varför? Det här är en dynamisk plattform som branschmässigt påverkas av yttre faktorer. De som säger sig kunna garantera ett resultat skulle jag vara vaksam över att ingå affär med.
DÄREMOT så kan man ju garantera försäljning, eller iaf bättre värden, om man ser att en kontostruktur är dåligt utformad. Men det går ju som sagt inte att garantera några specifika siffror.Om den personen du talade med på Google tyckte det var onödigt att använda sig av en konsult så kanske han bedömde ditt fall som såpass enkelt att hantera att det inte fanns någon idé med att plocka in en konsult.
Varför andra plockar in konsulter brukar oftast handla om att de inte har tid att göra jobbet själva, de har inte tillräckligt med kunskap för att kunna hantera sitt AdWords-konto eller så vill de anlita en professionell byrå för att kunna få rapportering och optimering på ett sätt som de inte kan få på egen hand.17 december, 2012 kl. 15:02 #157283Finch SverigeDeltagare@J.L 57741 wrote:
När det ändå diskuteras Adwords här så tänkte jag fråga en fråga… Finns det någon Adwords konsult som lämnar någon slags garanti? Att det kommer ge kunder t.ex? Det kan ju lika gärna vara så att deras optimering inte funkar, man vill ju inte lägga pengar i onödan så att säga.
När jag frågade dom som jobbar på Adwords ( Dem som hjälper dig komma igång i telefon ) så sa personen jag talade med att det var helt onödigt att anställa någon ”det är ju samma sak som jag gör för er nu”
Jag skulle vilja påstå att personen på Adwords har helt fel. Givetvis beror det på hur frågan var ställd. Handlar det endast om att ta in konsulter som gör antaganden och gissningar om optimeringsarbetet kan det stämma. Om du däremot är intresserad av att optimera sökorden baserat på vilket försäljningsvärde (CPV) de genererar och vill ha kontinuelig uppdatering av datan. Ja då hinner i regel inte människan med utan måste förlita sig på automatiska beräkningar med hjälp av matematiska algoritmer. I ett sådant läge kan man inte göra detta arbete själv. Det handlar helt enkelt om alldeles för mycket data för att man själv, eller några konsulter ska kunna hantera det. Men det ger fantastiska resultat som generar mer försäljningsvärde med färre klicks, vilket inte är till fördel för Google där du betalar per klick.
17 december, 2012 kl. 15:11 #157284Finch SverigeDeltagare@J.L 57741 wrote:
När det ändå diskuteras Adwords här så tänkte jag fråga en fråga… Finns det någon Adwords konsult som lämnar någon slags garanti? Att det kommer ge kunder t.ex? Det kan ju lika gärna vara så att deras optimering inte funkar, man vill ju inte lägga pengar i onödan så att säga.
Det går inte att ge några garantier för specifika resultat. Vad man ska begära av en byrå är ett helt obundet förhållande, inga bundna kontrakt och inga fasta avgifter. Dessutom ska det vara enkelt att avsluta samarbetet om man inte tycker att det fungerar tillfredsställande. Man ska själv kunna koppla ifrån byrån med några klick, och sedan är samarbetet avslutat. Detta är den enda typ av garanti du kan få.
17 december, 2012 kl. 20:42 #157298FredrikGustDeltagareJag har nu testat att anlita en byrå för adwords och kan två veckor in i perioden se att det är en marknad med många skojare.
Det som ändå är bra med adwords är att man med en skicklig konsult kan se goda resultat och med mindre skickliga se att resultatet uteblir.
Tur i oturen så förhandlade jag till mig en väldigt liten budget och kort bindningstid – man måste ju ändå ge det en chans…
Intressant var att se annonserna de utformade och vilka produkter deras experter valde ut – lågmarginalprodukter där ingen fanns på topp-30 över bäst sålda produkter.
Ännu mer skrämmande var det att se att de brände loss 11kr på dessa annonser mot produkter för 25 kr.
Nu känner jag mig glad över den korta bindningstiden och att kanske göra en eller två affärer för de 5000 kr som läropengen kostar mig. Tänk vad som hänt om jag släppt på en ”riktig” budget till dessa skojare.
17 december, 2012 kl. 21:00 #157299Finch SverigeDeltagareEn fråga jag staller mig är varför man anlitar byråer som använder sig av tidsbundna kontrakt och fasta avgifter när det finns alternativ som inte använder sig av dessa otyg?
17 december, 2012 kl. 21:25 #157301FredrikGustDeltagare@Finch Sverige 57803 wrote:
En fråga jag staller mig är varför man anlitar byråer som använder sig av tidsbundna kontrakt och fasta avgifter när det finns alternativ som inte använder sig av dessa otyg?
De flesta byråer verkar utgå från tidsbundna kontrakt och man ska väl egentligen ge dem lite tid att göra ett bra jobb. Många är stenhårda på 12-månaderskontrakt, men andra går att förhandla ner tiden och insatsen rejält för att testa.
Det knepiga är nog bara att navigera rätt och välja en duktig samarbetspartner, för dem som jag kollat lite med har redan kunder i mitt segment och det tycker jag är en helt acceptabel anledning till att inte ta fler kunder i det området.
18 december, 2012 kl. 00:05 #157306KaugesaarDeltagare@Finch Sverige 57803 wrote:
En fråga jag staller mig är varför man anlitar byråer som använder sig av tidsbundna kontrakt och fasta avgifter när det finns alternativ som inte använder sig av dessa otyg?
Men snälla försäljare. Din subtila egen reklam är så genomskinlig att det bara gör mig irriterad. I var enda inlägg du skriver lyckas du på något magiskt sätt trolla med en av era USPar. I alla fall i 14 utav dina 15 inlägg. Den 15:e som inte kom med, höll sig ändå ganska on topic.
@Finch Sverige 57589 wrote:
Detta är en viktig poäng. Presentationen av sökresultaten är givetvis mycket viktig. Men hur vet man vad som både lockar kunden till att klicka på annonsen och vad som samtidigt genererar faktisk försäljning? Att designa annonser blir således ett detektivarbete och en balansgång. En grundplåt för detta arbete är att veta vilka sökord som genererar värde. Inkluderar man dessa attraherar man de kunder som söker på värdeskapande sökord samtidigt som man inte betalar en massa extra för sökord som inte genererar värde.
Här lyckas du på något magiskt sätt komma in på hur viktigt det är med att spåra värdet utav varje sökord. När det enda de andra har gjort rakt igenom hela tråden är att diskutera CTR på topp-annonser i AdWords :confused: Men tack för infon!
@Finch Sverige 57591 wrote:
Grejen är att man för dessa, tillsammans med alla andra sökord måste ha historisk Value Tracking för att man ska kunna se hur effektiva de är att generara faktiskt värde till företaget. Skicka gärna ett PM så kan jag beskriva mer i detalj.
Vi är fortfarande kvar i samma tråd. Där du svarar trådskaparen på inlägget:
@Sam 57590 wrote:
Tack, mycket intressanta synpunkter och frågeställningar.
Diskussionen blir mer relevant om jag berättar vilka sökord det handlar om, de är alltså sittpuff och sittpuffar
Vad tycker ni om rubriken och texten i min sökresultat, vad kan formuleras bättre/mer lockande?
Hur kan ditt inlägg vara ett svar på hans frågeställning? Hjälp killen istället. Sam, ifall du läser. Just nu låg du visserligen på en 4:e-5:e plats när jag kollade. Men vill du öka din CTR, så skulle du exempelvis kunna testa att använda dig av sitelinks.
Använder du bara ”Unika sittpuffar” som rubrik? Testa gärna andra, ”Snygga sittpuffar”, ”Handgjorda sittpuffar”, ”Sittpuffar av fårskinn” etc etc. Kanske testa i någon utav beskrivningsraderna skriva ”Snabb leverans – 14 dagar öppet köp”. Hur som helst, lek runt lite med orden och a/b-testa annonstexterna. Så märker man.
De andra inläggen qoutar jag lite längre ner så att folk enkelt kan ta sig till inläggen och bilda sin egna uppfattning. Kanske bara jag som tycker det är jobbigt. I så fall gör jag en pudel i morgon eftermiddag och ber om ursäkt för detta påhopp.
Så länge bjuder på mina tre bästa adwords tips, som antagligen räcker väldigt lång för många e-handlare, som kör på lite lätt själva.
Tips 1 – Struktur.
Varje kampanj kan enkelt motsvara en kategori på din webbplats. För enkelhetens skulle kan vi använda palayset.se som exempel, hoppas det är okej FredrikGust.Säg då att man skapar en kampanj som heter
Dimbar Led
Här i lägger jag annonsgrupperna
- Allmänna
- Dimbar GU10
- Dimbar G4
- Dimbar E27
- Dimbar E14
- Dimbar GU5.3
- Dimbar LED-strip
På så sätt blir det mycket enklare för er att hålla annonstexter relevant, ladningssidor relevanta. Vad man vill åt är att försöka hålla antalet sökord nere i varje annonsgrupp.
Tips 2 – Modifierad bred matchning, en e-handlares bästa vän! Lovar.
Använda modifierare av breda matchningar – AdWords Hjälp
plus-tecknet kommer bli er bästa vän! Real money saver. Jag glömde inte nämna att du så klart skall använda exakt matchning på dina viktigaste sökord?
Tips 3 – CPA bud
AdWords ger en möjlighet att ställa in CPA-bud, e-handlarens bästa vän numero 2.
Kostnad per förvärv (CPA) – AdWords Hjälp
De andra inläggen
@Finch Sverige 57539 wrote:
Det är litet av min poäng att generalisera. I min värld skall denna optimeringstjänsten göras så enkel för kunden som möjligt. Som E-handlare bör man inte spendera mer tid än nödvändigt på dessa saker utan bör fokusera på den övriga verksamheten. Min övertygelse är att byrån från start ska kunna köra gasen i botten, 100% utan att behöva ta kundens tid i anspråk. Optimering tar alltid litet tid innan den är i fas, men kunden skall kunna se resultat inom några veckor och skall kunna få prestationsrapporer på begäran närsomhelst.
Den röda tråden är således enkelhet. Gör det inte mer komplicerat än det behöver vara. Givetvis måste man ju hela tiden ha en strategi för plattformen etc. men jag anser att startpunkten ändå är att optimera sökorden efter vilket värde de genererar. Detta är basen för plattformsarbetet.
@Finch Sverige 57511 wrote:
Att räkna Cost-Per-Click (CPC) är vad Google gör. De gör detta av en anledning, att tjäna pengar på de som annonserar via AdWords. Det som Conny påpekar är ju vad som í slutändan är viktigt, försäljningen, eller värdet på konverteringarna. Man bör alltså använda sig av ett mer sofistikerat verktyg, Cost-Per-Value (CPV). Genom budgivningen av sökorden talar man ju om för Google vad man helst vill sälja. Troligtvis vill man helst sälja de produkter som ger mest marginal/värde till bolaget. Om man endast tittar på CPC eller Cost-Per-Aquistition (CPA) får man ju bara veta vad varje klick kostar, eller vad varje konvertering kostar. Vad som är intressant är ju själva värdet av konverteringen. För att kunna ta reda på värdet måste man ha Value Tracking inlagt. Därefter kan man analysera den historiska datatrafiken och utkristallisera vilka sökord som genererar host värde. Dessutom måste man ju uppdatera datan hela tiden för att ta vara på sässongsvariationer och förändrade kundmönster. Detta blir ett så omfattande arbete att konsulter inte har möjlighet att ta hand om all denna data. Därför bör man använda sig av matematiska algoritmer som automatiskt beräknar optimeringen.
Om man använder sig av en byrå skall man ju som någon sa absolut inte betala mer än man gjorde innan. Att ha en byrå måste ju löna sig, annars är det ju ingen ide. Dessutom bör man absolut inte binda sig för några tidsbundna kontrakt. Det enda dessa gynnar är ju byrån. Allt skall dessutom vara helt transparent och det skall vara enkelt att avsluta samarbetet. Det ska inte ta mer än några sekunder att koppla ifrån byrån och återgå till sina gamla kampanjer.
@Finch Sverige 57480 wrote:
Precis, vad du är ute efter är en möjlighet att sätta en budget i relation till värdet. Om du tex sätter Cost-Per-Value (CPV) till 20% vet du ju hur mycket mer du kommer sälja. Detta är hur vi arbetar, du väljer helt och hållet vilket CPV värde du vill ha.
@Finch Sverige 57470 wrote:
Detta är verkligen huvudet på spiken. Man måste relatera sin budget till vilket värde sökorden genererar, Cost-Per-Value (CPV) istället för Cost-Per-Click (CPC). För att kunna beräkna optimeringen på värdet krävs att man har Value Tracking samt att man kan analysera denna på ett sätt som utkristalliserar vilket värde varje sökord genererar och generera budgetarna därefter. Detta bör dessutom skötas per automatik då det är omöjligt att för hand sitta och försöka gå igenom all datatrafiken.
@Finch Sverige 57464 wrote:
Det verkar vara många konsulter som lovar vissa placeringar etc. Vad de missar är vad som är viktigt, vad som faktiskt säljs. En placering i sig betyder inte försäljning. Att mäta dessa och försöka relatera dessa till verklig försäljning handlar då mest om gissningar och antaganden. En betydligt bättre metod är att basera optimeringen på den historiska sökordstrafiken och vilket faktiskt värde varje sökord genererat. Detta är dock ett enormt arbete och kräver automatiska beräkningar av algoritmer.
Dessutom borde det som Sam säger vara självklart att inte ha några bindande kontrakt som bara gynnar konsulten. Man ska på ett mycket enkelt sätt kunna koppla ifrån leverantören och i samma stund avsluta samarbetet om man inte ser de resultat man förväntar sig, oberoende av vad dessa förväntningar är. Kunden har alltid rätt.
@Finch Sverige 57372 wrote:
Smarta algoritmer för optimeringsberäkning på Adwords är något som redan finns. Ett tips är att titta på oss på Finch, http://www.finch.com
@Finch Sverige 56576 wrote:
Om man använder AdWords behöver man ju inte själv sitta och spendera värdefull tid på att försöka optimera sina kampanjer. Finch, tex använder algoritmer för att automatiskt beräkna optimeringen.
18 december, 2012 kl. 01:39 #157307Finch SverigeDeltagareJag är hemskt ledsen om jag är tröttsam och ber givetvis om ursäkt om så är fallet. Det som egentligen initierat mina inlägg är vad jag uppfattar som en generell misstänksamhet mot sökordsoptimeringsföretag. Många klagomål av liknande karaktär framförs här på forumet med jämna mellanrum. Om jag då belyser att det finns lösningar på dessa problem som framställts, tex problematiken med bindande avtal och fasta avgifter tycker jag inte det bör ses som något negativt. Tvärtom borde det ses som en fördel för ehandlare att det finns lösningar på sådant som gör det svårare för dem att göra affärer.
Om detta är irriterande för att jag representerar en leverantör tycker jag det är tråkigt då min intention är att hjälpa. Det är vad ett prestationsbaserat bolag gör.
18 december, 2012 kl. 03:44 #157310ParvelitoDeltagare@Finch Sverige 57811 wrote:
Om detta är irriterande för att jag representerar en leverantör tycker jag det är tråkigt då min intention är att hjälpa. Det är vad ett prestationsbaserat bolag gör.
Jag har känslan av att många här gärna lär sig att göra själv istället för att lära sig att anlita ”rätt” partner.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.