Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Köra Adwords själv eller ta in hjälp
- Detta ämne har 102 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av spazzio.
-
FörfattareInlägg
-
17 oktober, 2012 kl. 14:54 #153962V.LindbergDeltagare
@Tusen 54047 wrote:
Sorry att jag bumpar tråden.
Men är det någon som kan rekommendera någon AW-konsult förrutom Adrelevance(de hade nämligen kudner i vårt segment)?
Tack på förhand
Tusen, jag har en leverantör som generar bra resultat och som har flera andra bra case. Inboxa mig med vad du har för typ av ehandel och om vi inte krockar så skickar jag över deras kontaktuppgifter.
3 december, 2012 kl. 21:33 #156580RobiinDeltagareJag jobbar på en adwords byrå och det har hänt att vi haft flera kunder inom samma bransch. Då har det dock varit olika Adwordsspecialister som har tagit hand om dessa konton. På detta sätt har det blivit lite intern konkurrens/tävlande som gynnat bägge kunder.
4 december, 2012 kl. 04:31 #156585lancevancedanceDeltagareVi började med adrelevance den 1:a december. Det är första gången som vi tar in hjälp för adwords.
Återkommer inom kort med resultatet, så att ni får veta hur det har gått.
4 december, 2012 kl. 09:43 #156594Kenan83DeltagareJag är jätteintresserad av att anlita ett företag för det här, men jag köra själv i en månad i alla fall för att få ett hum om hur det fungerar. Kan vara roligt att ha nåt att jämföra med också.
4 december, 2012 kl. 12:11 #156606CMAnderssonDeltagareJag har ännu inte kommit igång med min verksamhet, men håller på och lär mig så mycket som möjligt eftersom jag är helt ny på området. Jag har undersökt en del leverantörer för Adwords och hittills gillar jag Finch koncept bäst då de genom matematiska modeller och beräkningar baserar optimeringen på värde trackingen av den tidigare trafiken, istället för att ha konsulter. Detta skulle innebära en stor tidsbesparing framöver.
5 december, 2012 kl. 07:59 #156640lancevancedanceDeltagareVi har kört adrelevance sedan den 1:a december, och det har fungerat väldigt bra. Man får så mycket tid över till annat när man outsourcar till proffs som sköter hela adwords hanteringen.
De levererar fler omvandlingar, mer trafik, samt att vi får mycket tid över till annat; och tid är pengar.
10 december, 2012 kl. 10:22 #156896CarlDeltagareAtt sköta sitt AdWords konto på egen hand utan någon större kunskap och/eller erfarenhet behöver inte alls visa sig dumdristigt; det är som alltid avhängigt hur pass avancerad branschen, konkurrensbilden och kampanjstrukturen ser ut.
Generellt sett finns det dock en stor fördel med att anlita en byrå som vet vad de håller på med.
För att få ut max av sina AdWords-kampanjer behöver man sätta upp tracking via Analytics på ett fullgott sätt så man kan tracka precis alla actions, man måste identifiera de nyckelord som är värda att köpa, skapa matchande annonser mot dessa nyckelord och se till att landningssidan för varje annons är matchad på ett korrekt sätt.
Sedan kommer det verkligen kluriga; att veta vad man skall göra med all data efter första månaden. Vilka sökord presterar bra? Vilka ska bort? Vilka ska man höja buden på? Osv..Till syvende och sidst så gäller det också för byrån att leverera ett värde som vida överstiger det byrån fakturerar sin kund, all livsviktig business intelligence som byrån plockar fram i form av insikter skapade ur data är något kunden får ”på köpet”.
Så tycker i alla fall vi.10 december, 2012 kl. 11:34 #156907Finch SverigeDeltagareMan kan väl säga att det viktigaste är inte att veta hur många konverteringar sökorden genererar utan vilket värde de genererar. Vad säljer man helst, dyra produkter med hög marginal eller billiga med låg marginal? Det borde alltså vara värdet av konverteringarna som är det viktiga. Genom sökordens budget säger man till Google vilka sökord man helst ser klicks på. Då är det ju bäst att det är sökorden med högst värdegenererande som får högst budget. För att få fram de mest korrekta resultaten måste man ju ta hänsyn till hur denna ”värdetrafik” sett ut tidigare. Detta gör man med Googles Value Tracking.
Sedan stämmer det ju att om man ska ta in hjälp så ska den totala spenderade summan inte bli större än tidigare, och man bör se bättre resultat.
10 december, 2012 kl. 12:05 #156913CarlDeltagare@Finch Sverige 57371 wrote:
Man kan väl säga att det viktigaste är inte att veta hur många konverteringar sökorden genererar utan vilket värde de genererar. Vad säljer man helst, dyra produkter med hög marginal eller billiga med låg marginal? Det borde alltså vara värdet av konverteringarna som är det viktiga. Genom sökordens budget säger man till Google vilka sökord man helst ser klicks på. Då är det ju bäst att det är sökorden med högst värdegenererande som får högst budget. För att få fram de mest korrekta resultaten måste man ju ta hänsyn till hur denna ”värdetrafik” sett ut tidigare. Detta gör man med Googles Value Tracking.
Sedan stämmer det ju att om man ska ta in hjälp så ska den totala spenderade summan inte bli större än tidigare, och man bör se bättre resultat.
Precis. Allt handlar ju om att kunna relatera till ett värde. Har man satt upp tracking på korrekt vis så talar man till och med om att man sätter ett direkt värde på impressions, besökstid osv.
Men generellt sett så är det precis som Finch påpekar; det är värdet för konverteringarna i paritet med spenderade pengar som är det man borde fokusera på.
11 december, 2012 kl. 19:36 #157024RobiinDeltagare@Carl 57377 wrote:
Precis. Allt handlar ju om att kunna relatera till ett värde. Har man satt upp tracking på korrekt vis så talar man till och med om att man sätter ett direkt värde på impressions, besökstid osv.
Men generellt sett så är det precis som Finch påpekar; det är värdet för konverteringarna i paritet med spenderade pengar som är det man borde fokusera på.
Tänk även på den tid du frigör om du lämnar över detta till någon annan, även detta har ju ett värde – tid är pengar. Självklart skall ju även resultatet bli bättre om du lämnar över det till en byrå istället för att ta hand om det själv. Det skall vara dubbel vinning.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.