Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Köra Adwords själv eller ta in hjälp
- Detta ämne har 102 svar, 40 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av spazzio.
-
FörfattareInlägg
-
18 december, 2012 kl. 06:22 #157313FredrikGustDeltagare
@Parvelito 57814 wrote:
Jag har känslan av att många här gärna lär sig att göra själv istället för att lära sig att anlita ”rätt” partner.
En genväg man kan ta här är ju att hitta ”rätt” partner att lära sig av för att på sikt antingen finner lönsamhet med denne samarbetspartner, eller i alla fall får en riktning i vilken man bör satsa.
Att köra adwords i egen regi utan att ha hunnit sätta sig in i hur man ska jobba med parametrar, om man ska länka in direkt på produktsidor med sidorna och hur man bör lägga grupperna och därmed annonserna kan bli en väldigt lång sträcka att vandra som kan kosta en hel del utan att det ger något. Här är något som i vart fall jag hoppats att man kan få lära sig med en konsult att hålla i handen på vägen.
Självklart får man räkna med att det kostar en del pengar att göra förarbetet och att den viktigaste delen med adwords kanske inte är själva annonsen utan att landa besökaren där denne kan fatta ett köpbeslut. Vem som helst kan göra av med budget och skaffa trafik, men en skicklig adwordskonsult som kan verktygslådan kan också göra skillnaden mellan en ren utgift och en förtjänst.
18 december, 2012 kl. 12:54 #157341Finch SverigeDeltagare@Parvelito 57814 wrote:
Jag har känslan av att många här gärna lär sig att göra själv istället för att lära sig att anlita ”rätt” partner.
Absolut. Om man använder sig av en leverantör tappar man i regel direktkontakten med detta arbete vilket för en del är befriande då man hellre använder tiden till annat. Andra vill hellre vill sitta i förarstolen själva. Alla är ju inte lika och det är ju givetvis upp till var och en hur man vill sköta sitt bolag.
18 december, 2012 kl. 12:56 #157342danielanderssonDeltagare@Finch Sverige 57850 wrote:
Absolut. Om man använder sig av en leverantör tappar man i regel direktkontakten med detta arbete vilket för en del är befriande då man hellre använder tiden till annat. Andra vill hellre vill sitta i förarstolen själva. Alla är ju inte lika och det är ju givetvis upp till var och en hur man vill sköta sitt bolag.
Hm, är det bara jag som tänker på Kjell från Solsidan för några avsnitt sedan?
Stating the obvious.
23 februari, 2013 kl. 21:22 #160260FredrikGustDeltagarePostar en uppdatering i denna tråden efter att vi kört en tremånaders testperiod med ett företag som sålde in sig på att de har över 6000 kunder. Sökningar på nätet och kontroll på betygssajter gav ett rätt dåligt resultat, men säljaren lät som han kunde in sak och vi lyckades förhandla till oss ett tremånaders provavtal som på förhand var uppsagt.
Nu har det gått tre månader och man kan väl säga som så att resultatet blev total katastrof. Femtusen kronor investerades i experimentet och antalet slutförda köp blev 0 st. Budgeten låg rätt lågt, hade räknat ut att vi borde kunna gjort cirka 10 affärer lågt räknat med en sådan budget.
Vi körde egen annonsering parallellt och fick in ungefär 3 kr för varje investerad krona i adwords.
Tipset till den som har en relativt liten budget är att om man väl fått det att fungera med Adwords, så kan det mycket väl vara klokt att köra vidare själv. Du känner troligtvis själv bäst dina besökare och vilka sidor du ska landa dem till för att konvertera. Tar man in en konsult med en för liten budget kommer det riskera bli totalt bortkastade pengar.
För den som vill läsa mer och även se vilket bolag det gäller har jag publicerat lite siffror på min blogg: Se upp för adwordskonsult!
Hade man haft en större budget där de gjort ett förarbete och faktiskt kanske tom pratat med mig hade utfallet troligtvis sett annorlunda ut, men i tron att de gjorde mig en tjänst med att gå med på en så låg budget blev resultatet femtusen kronor rakt ner i avloppet. I backspegeln hade det varit bättre att lägga betydligt mer kraft på utformningen av kampanjen än klicken, eftersom det i läget med att man snålade in på förarbetet gjorde hela kampanjen bortkastad.
Det man också gjorde var att göra mig som kund mycket bekymrad över inlåningsmetoderna vid tecknande av avtal där man till varje pris skulle genomföra kampanjen när vi redan från början såg hur fel ansats det blev med ett högsta bud på 10kr/klick. Själv såg jag möjligheten att hitta en långsiktig samarbetspartner – två dagar in på uppdraget har de fått mig att aldrig någonsin kunna rekommendera dem till någon annan. Det blir inte helt lyckat.
(om moderator tycker det är olämpligt att hänga ut företag får ni ta bort inlägget, men jag väljer att inte skriva ut företagsnamnet här i forumet utan bara på min egen blogg)
26 februari, 2013 kl. 21:07 #160396NO LINGODeltagareFör mig är det solklart. Jag kan inte få samma resultat genom att göra jobbet själv som att anlita någon kunnig extern part. Det är ju deras jobb och det vore ju märkligt om de inte kunde prestera bättre än vad jag kan som samtidigt ska göra 1000 andra saker. Kan de inte det ska du antingen a) byta till en annan firma eller b) själv bli adwordskonsult för då är du förmodligen bättre lämpad för det än för att driva ehandel
När det gäller prissättning så är en seriös konsult intresserad av att leverera resultat på en nivå som gör att du känner dig nöjd och tjänar pengar, inte att kräma ur dig maximalt varje månad för då kommer du inte bli nöjd (att fortsätta med dem). Du måste ju tjäna pengar på det.
När det gäller konsulter så har jag erfarenhet av några olika sen 2007 och i mitt tycke är Adrelevance överlägset bäst hitintills. De har sänkt vår CPO med över 50% sen de tog över våra konton. Oerhört professionella och kunniga. Det finns säkert andra lika bra eller kanske bättre konsulter där ute men du kan tryggt anlita dem. De ger valuta för pengarna.
26 februari, 2013 kl. 21:10 #160397danielanderssonDeltagare@NO LINGO 61305 wrote:
När det gäller konsulter så har jag erfarenhet av några olika sen 2007 och i mitt tycke är Adrelevance överlägset bäst hitintills.
Antingen borde vi bli Adwordskonsulter, eller så har inte Adrelevance lika stor koll på alla branscher.
Vi kommer under mars ta tillbaks kontroller av vårt konto, då det kostat mycket mer än det smakat
Ingen större förändring av CPO dock så fick vi ju betala deras % på beloppet, så ..
26 februari, 2013 kl. 21:11 #160398NO LINGODeltagare@Ignotum 48927 wrote:
Vad får man då extra för pengarna om jag anlitar någon? Jag begriper inte det.
Tid till annat är för mig det enkla svaret. Sen beror det givetvis på hur omfattande verksamhet man bedriver och hur mycket tid man behöver. Det passar inte alla att anlita en extern part men för en del kan det göra stor skillnad.
26 februari, 2013 kl. 22:05 #160405Katrin LundgrenDeltagare@lunarmys 61306 wrote:
Antingen borde vi bli Adwordskonsulter, eller så har inte Adrelevance lika stor koll på alla branscher.
Vi kommer under mars ta tillbaks kontroller av vårt konto, då det kostat mycket mer än det smakat
Ingen större förändring av CPO dock så fick vi ju betala deras % på beloppet, så ..
Vi ska också bli Adwordskonsulter med andra ord……
27 februari, 2013 kl. 06:58 #160415RobDeltagareOm man väljer att köra Adwords själv kan man faktiskt få ganska bra hjälp av Google med optimeringen. Jag kanske har haft tur men jag har fått en duktig kontakt/säljare som ringer upp mig kanske en gång per månad och frågar hur det går och kommer med tips om hur jag kan få högre CTR osv. Tvärtom vad många tror kanske (inkl mig själv i början) så har faktiskt tipsen lett till lägre kostnader.
Men det förutsätter ju att man har ett intresse och en vilja att göra det själv förstås.
4 mars, 2013 kl. 08:58 #161441spazzioDeltagareHej!
Först vill jag tacka alla som skrivit på forumet och bidragit till att jag själv och många andra undvikit en del fallgropar, som ny ehandlare finns det ju onekligen en hel del fällor.
Området Adwords verkar vara en av dem som debatteras flitigt, har drivit mitt företag mindre än tre månader och skött Adwords kontot själv. Med hjälp av bra tips från er andra har det i alla fall fört mig en bit framåt på vägen, men att säga jag lyckats är långt ifrån sanningen. Har efter fundering tagit kontakt med flera olika företag inom Adwords. Ett av dem formulerar sig så här i offerten:
”Citat”: För att detta skall göras på rätt sätt föreslår vi en avtalsperiod på sex månader. Vi har som jag berättade ett minimumarvode på 4,000 kr/månad, sen är det upp till dig att välja vilken månadsbudget på Google du vill lägga(arvodesstrukturen är bifogad).
Set-up kostnad för att omstrukturera existerande kampanjer är 5,000 kr.
Jag inser att detta är ett större commitment än du hade tänkt dig, men skall man göra AdWords rätt så är det vad som krävs. Vi vill inte erbjuda dig en halvbra lösning, det känns inte schysst mot dig.
”slut citat”Kostnad på deras ”miniarvode” är 20% av budget till Google, dvs minst 4000/månad.
Det som känns lite tråkigt är att låsa sig sex månader, känner mig starkt tveksam till detta även om detta företag har positiva vitsord från flera medlemmar. Som jag förstår här på forumet har ni fått blandat resultat på ert samarbete med olika Adwords-företag.
Spännande att höra era synpunkter runt detta.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.