Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Köpvillkor om returer och ångerrätt
Etiketter: ångerrätt, köpvillkor, retur
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av bse.
-
FörfattareInlägg
-
12 september, 2012 kl. 08:24 #98791bseDeltagare
Jag sitter med köpvillkoren för ett kundjobb och utkastet har formuleringar i stil med:
”Du kan avbeställa en vara fram tills att beställning har börjat behandlas (packas och sändas).”
”Från att beställningen börjat behandlas kan avbeställning inte längre göras.”Bägge dessa exempel går emot vad lag och prejudikat säger om jag inte är helt felinformerad. Kan någon bekräfta det eller är det möjligt att ha dessa villkor för B2C/B2B?
Produkterna är tryckta böcker och tidningar (de senare är undantaget från ångerrätten).
12 september, 2012 kl. 09:17 #151926danielanderssonDeltagareHur ska ordern kunna avbeställas om den packats och skickats?
Självklart har dock kunden möjlighet att skicka tillbaks ordern under öppet köp (ja, om det inte är något som är specieltryckt för kunden).
12 september, 2012 kl. 09:44 #151932Per NilssonDeltagareSecond that som man säger på utrikiska.
Alltid 14 dagar så vida det inte är en specialbeställning (anpassad för kund eller beställningsvara)
@lunarmys 51787 wrote:
Hur ska ordern kunna avbeställas om den packats och skickats?
Självklart har dock kunden möjlighet att skicka tillbaks ordern under öppet köp (ja, om det inte är något som är specieltryckt för kunden).
12 september, 2012 kl. 09:45 #151933GregerADeltagareKunden har rätt att kostnadsfritt avbeställa innan du bekräftat (meddelat accept på) ordern.
Därför är det bra att ha skickat iväg ett mail att ”Din order är nu packad och går iväg med posten idag” så snart som möjligt – och om leveransen skulle dröja lite; ”Vi bekräftar din order. Leverans beräknas ske senast xx-xx-xx”.
Har inte kunden fått ett sånt meddelande innan han avbeställer så har han rätt att avbeställa.Orderbekräftelsen man skickar ut automatiskt när ordern läggs brukar inte vara en formell accept, utan bara en bekräftelse på att ordern är mottagen och kommer att behandlas.
Vill han avbeställa efter den formella bekräftelsen så är det ångerrätten som gäller.
Sen får man naturligtvis hantera det så smidigt som möjligt. Har paketet inte fysiskt lämnat lagret så kan det vara en bra idé att i alla fall acceptera en avbeställning.
12 september, 2012 kl. 20:00 #151533henrikDeltagareDu kan ha vilka villkor du vill när du kör B2B men vill man ha kunder skall man kanske inte ha alltför hårda krav. Om det inte är specialtillverkade eller liknande produkter hade jag nog tillämpat någon sorts ångermöjlighet även för företag.
Konsumentköplagen gäller bara B2C.
13 september, 2012 kl. 08:38 #151975andreaswedbergDeltagareEnligt konsumentköplagen har kunden alltid rätt att avbeställa, men kan behöva stå för de kostnader som företaget hitintills haft för att hantera och administrera beställningen.
16 september, 2012 kl. 12:23 #152106bseDeltagareTack för alla svar!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.