Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Koppling mellan butik och bokförings- /affärsprogram?
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
20 juli, 2011 kl. 08:07 #96240StampelstuganDeltagare
Jag har testat x antal bokförings-/affärsprogram och har till viss del fastnat för Uni_Bas eftersom det verkar relativt enkelt för en som än så länge inte är så haj på bokföring.
Men nu började jag tänka om. Leverantören till min butik har ingen koppling med Uni_Bas. Jag tänker att det är en rätt stor nackdel och att det skapar mer jobb för mig. I Uni_Bas hade jag tänkt använda fakturering och bokföring, men eftersom det inte finns någon koppling måste jag manuellt skriva i varje faktura och lägga in alla artiklar i Uni_Bas och det känns lite som waste of time.
Är det mer värt att lägga några kronor till på att få ett system som är kopplat med butiken? Det vore ju guld om det av alla ordrar enkelt gick att skapa fakturor som också bokförs samtidigt (som de betalas om jag kör kontantmetoden?), gör Specter eller Visma detta?
På Specters hemsida står det att en koppling till webbutik kostar 225 :-/månad, det tickar ju snabbt iväg eftersom det inte är det enda jag behöver. Månadskostnaden på Specter verkar landa runt 600 kr:-/månad och därpå läggs kostnaden för butiken ca 500 :-. Jag vet att min tid är värd pengar, men är den värd så mycket?
20 juli, 2011 kl. 09:07 #124713kontorsmagasinetDeltagareVi på Kontorsmagasinet kör Visma, men vi har inte lagt in någon koppling till vårt e-handelssystem. Anledningen till detta är att vi låter Klarna sköta all vår fakturering, då kan vi varje månad dra ut en avräkningsnota ( ett verifikat med alla fakturor som bilagor), så det blir inte mycket bokföringsjobb trots att vi inte har någon koppling.
Men för att svara på din fråga (om du vill sköta faktureringen själv) så skulle jag fundera på hur många timmar per månad som du behöver lägga på detta och vilket värde för företaget du skulle kunna skapa om du istället la den tiden på annat. Du bör ju också fundera på hur mkt tid du behöver lägga på själva faktureringen, på påminnelse och inkassoprocesser om du ska sköta faktureringen själv, även där är tid pengar.20 juli, 2011 kl. 10:41 #124714Jacob BDeltagareDen dagliga hanteringen ska ju inte bli för tungrodd för dig, men om du är ny och har en liten omsättning tycker jag att du ska undvika fasta kostnader i den största mån det går.
21 juli, 2011 kl. 06:13 #124748ParvelitoDeltagareMan måste inte ha kopplingar från första dagen, men det kan vara vettigt att välja ett program för bokföring etc som man kan koppla till webshopen i framtiden. Annars blir det väldigt dyrt den dagen man vill få till det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.