Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Koperia design av konkurrent med fysisk butik
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av Fruktsam.
-
FörfattareInlägg
-
20 augusti, 2013 kl. 20:40 #100517HakanBrakanDeltagare
Hej.
Har en konkurrent som bara har fysisk butik och som precis kommit ut med en fysisk liten katalog. Vissa saker i denna katalogen gillar jag verkligen upplägget på och presentationen av. Är detta okej att kopiera i grova drag. Vad tycker ni? Har gjort detta tidigare (från icke konkurrenter) men har då alltid frågat om tillåtelse i förväg om jag känt att det skulle bli för lika. Men eftersom detta är en konkurrent så känns det som om man kan få ett nej tillbaka, och det vill jag ju inte. Med kopiera menar jag inte ”kopiera” utan bara saker som:
– Gruppera ihop vissa produkter.
– Lite mer logisk sortering av produkter.
– Presentera en färgkarta ganska generellt (fyrkanter med färg i + namn + NCS-kod) (Exempel: Färgkarta)
– Färgkoda sidans olika sektioner, så som Biltema också gör (Biltemas färgkodning)21 augusti, 2013 kl. 02:31 #166984bigfishDeltagarehmmm Egentligen, lagligt, så är det ok! (om jag minns rätt) så länge du inte tar deras bild och använder den direkt!
som med det mesta är allting redan påtänkt och redan gjort och även gjort av flera tusen talls olika personer! just därför det är så svårt att komma på någonting väldigt unikt men också anledningen till att många saker har en väldigt gemensam/lik design.Men det bästa är att göra en väldigt liknande design och göra en egen twist på det så att den inte är exakt likadan. Dessutom kanske din egen variation blir ännu bättre!
Om du har bild exempel så skicka mig gärna ett pm så kan jag ta en titt på det.
21 augusti, 2013 kl. 04:51 #166986MagnusDeltagareMånga kopierar av sådana idéer.
De som gör det bra har även Egna tankar om hur man förbättrar det befintliga.
Det är ju inget unikt med färgskalor, jag skulle dock undvik att ha exakt samma färgskala som Biltema. Det kan vara så att Biltemas färgskala är så inarbetad att alla då tänker på Biltema istället21 augusti, 2013 kl. 07:14 #166991bigfishDeltagare@Magnus 68170 wrote:
Många kopierar av sådana idéer.
De som gör det bra har även Egna tankar om hur man förbättrar det befintliga.
Det är ju inget unikt med färgskalor, jag skulle dock undvik att ha exakt samma färgskala som Biltema. Det kan vara så att Biltemas färgskala är så inarbetad att alla då tänker på Biltema iställetInstämmer och som Magnus säger så är visa färgskalor väldigt inarbetade tex Löfbergs lila, om jag minns rätt så har de ett väldigt tight skydd för just exakt den lila och gula färgen tillsammans.
21 augusti, 2013 kl. 08:46 #166994bslaskDeltagare@bigfish 68185 wrote:
Instämmer och som Magnus säger så är visa färgskalor väldigt inarbetade tex Löfbergs lila, om jag minns rätt så har de ett väldigt tight skydd för just exakt den lila och gula färgen tillsammans.
Off-topic: Löfbergs var det första (fortfarande enda?) företag som lyckats varumärkesskydda en färgkod, tack vare att dom kunde visa att så stor andel människor förknippade just den lila färgen med Löfbergs produkter, lite ballt.
21 augusti, 2013 kl. 14:24 #167014bigfishDeltagare@bslask 68189 wrote:
Off-topic: Löfbergs var det första (fortfarande enda?) företag som lyckats varumärkesskydda en färgkod, tack vare att dom kunde visa att så stor andel människor förknippade just den lila färgen med Löfbergs produkter, lite ballt.
I agree! Det är riktigt ballt!
21 augusti, 2013 kl. 19:18 #167022TianDeltagareInspireras av är en sak. Att ens tänka ”kopiera” luktar lite… Tycker jag.
Behöver man följa efter någon kommer man ju aldrig att hamna först – även om detta kanske inte är vad som eftersträvas, utan ”bara att simma efter strömmen för att det är smidigt” men själv försöker jag bemöta andra som jag själv vill bli bemött.
Jag skulle inte älska att någon kopierade mig.21 augusti, 2013 kl. 21:19 #167023FruktsamDeltagare@Tian 68218 wrote:
Behöver man följa efter någon kommer man ju aldrig att hamna först – även om detta kanske inte är vad som eftersträvas, utan ”bara att simma efter strömmen för att det är smidigt” men själv försöker jag bemöta andra som jag själv vill bli bemött.
Jag skulle inte älska att någon kopierade mig.Hmm. flera av de mest framgångsrika företagen har ju plagierat sina konkurrenter rakt av. Så nog kan man hamna först med sådana metoder.
Men om det sen, som du är inne på, känns rätt i magen är ju en annan sak. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.