Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Köpa separat kassasystem/POS?
Etiketter: kassasystem, pos
- Detta ämne har 31 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 10 månader sedan av insats.
-
FörfattareInlägg
-
31 januari, 2015 kl. 15:28 #161208FredrikGustDeltagare
Easycashier är just ett system med betoning på easy. Det enda man kan synka med den är lagerytansaktionerna. Via Kodmyrans e-handel kan man exportera artikelregistret till easycashier för import.
Vill man ha mer avancerade kopplingar kan man få gå via ett erp-system och t.ex pc-kassa från nutid.
De flesta kassasystem är väldigt instängda vilket delvis beror på Skatteverkets regler.
Jag kör butiken med easycashier och kodmyran.
31 januari, 2015 kl. 18:08 #161210insatsDeltagare@Fredrik: Ok det låter ju bra på sätt och vis.. Men – då gissar jag att du t.ex. inte kan skapa en order i e-handelssystemet som sedan betalas över kassa?
1 februari, 2015 kl. 18:55 #161227FredrikGustDeltagareStämmer bra det att den integrationen inte finns. Håller faktiskt på att koppla upp e-handeln till Fortnox för att få friare händer i gränsen mellan e-handel och affärssystem. E-handeln erbjuder ett rikt gränssnitt att koppla upp mot.
Har även börjat spana lite på ett större kassasystem för att kunna få bättre integration och har fastnat lite för systemet från Nutid, men tror jag kommer långt bara med att få igång kombinationen kodmyran-fortnox-easycashier.
2 februari, 2015 kl. 09:26 #161232Stefan72DeltagareLäser man alla kommentarer så får man ju ändå intrycket av att de flesta vill ha lager och försäljning i affärssystemet och kassan endast är ett skal på det. Jag förstår som sagt att många har stora tunga system som är inarbetade och inte gärna krånglar och vill byta men finns det egentligen nå fördelar med att ha allt i affärssystemet? Själv är jag bara en lekman i sammanhanget men det känns ändå som sitoos lösning är typ det som säkerligen lär bli bransch standard. Dvs försäljning i ett system och sen bokföring i ett annat.
Själv blir jag bara galen på alla småbuggar mellan det jag har, starweb och fortnox så framledes blir det typ sitoo för min del om man nu inte kan hitta nåt liknande för mindre pengar. Fördelarna kommer garanterat överväga nackdelarna iallafall.2 februari, 2015 kl. 10:48 #161235Katrin LundgrenDeltagareNär jag körde mina butiker hade jag allt i ehandelsystemet ( lager, inköpssystem, rapporter osv ) och bokförde i separat system. För mig fungerade det utmärkt.
Jag tror att varför många väljer ett affärsystem är för att det traditionellt sett funnits
ett fåtal ehandelssystem du kan ha allt i. Jag vet nog näst intill inga ehandelssystem där du har allt samlat på det sättet, utan i flertalet behöver du ett affärsystem också för att få överblick, hantera lager göra inköp osv.Fördelarna med affärsystem tror jag kommer när du kör riktig multichannel med flertalet försäljningsställen, eller när du är riktigt stor som ehandlare ( å andra sidan så kör du nog då affärsystem och ev separat lagerhanteringssysem). För mindre handlare som mig som då omsatte runt 2 miljoner såg jag inga direkta fördelar
2 februari, 2015 kl. 10:58 #161237Stefan72Deltagarejo jag har ju själv letat och precis funnit sitoos variant så det kryllar ju inte direkt av såna lösningar så att det inte funnits tidigare är jag ju fullt medveten om.
2 februari, 2015 kl. 11:25 #161239Katrin LundgrenDeltagareNej jag tror vi var ensamma innan sitoo ( dock så har sitoo en bit kvar då de ej hanterar inköp osv via systemet utan det är bara kassa och enkelt lager) så det är nog en förklaring varför mindre handlare sällan kör utan affärsystem. Det är möjligt att det för mindre handlare blir standard så småningom men jag tror aldrig det blir det för större handlare eller handlare men många flöden.
Där är det nog billigare att nyttja de system som finns än att uppfinna hjulet igen. Med många av de stora affärsystemen är tanken att de ska skräddarsys helt efter din verksamhet. Det är ett antal konsulttimmar som görs i dem för att anpassa dem. De passar väldigt sällan out of the box, och för större handlare så är det otroligt viktigt att kunna anpassa systemet efter dem, något som kan vara svårare i ett ehandelssystem eftersom få är gjorda för anpassning, utan de stora ehandelsystemen är gjorda för att kunna kopplas ihop mot andra system och på så sätt få en bra helhetslösning.
2 februari, 2015 kl. 11:36 #161240Katrin LundgrenDeltagare@insats 81190 wrote:
@kodmyran hur gör ni med tillgodokvitton, presentkort, rabattkoder osv? Fungerar det att synka så att ni kan exempelvis sälja ett presentkort i webbshoppen som sedan kan användas i butiken (och vice versa)?
@Fredrik: Ok det låter ju bra på sätt och vis.. Men – då gissar jag att du t.ex. inte kan skapa en order i e-handelssystemet som sedan betalas över kassa?Svarar på bägge här
Nej, det går inte att göra, easy cashier är det du frågade om en dum kassa som bara används som en normal butikskassa.
Ser inte heller riktigt nyttan om jag ska vara ärlig, om du säljer en vara i fysiska butiken så slår du väl bara rabatten i kassan? Säljer du ett presentkort som är giltigt i den fysiska butiken så drar du väl av summan som vanligt i kassan, precis som i en vanlig butikskassa? Var det inte det du var ute efter? en butikskassa? Eller har jag missförstått något?
2 februari, 2015 kl. 15:59 #161251insatsDeltagare@kodmyran det blir mycket att diskutera här
Det jag är ute efter är i princip ett eller flera sammankopplade system som fungerar att använda i många kanaler, men där det bara finns en ”master”. Huruvida det är ett affärssystem eller e-handelssystem spelar inte nödvändigtvis så stor roll. Dom kan i många fall vara väldigt överlappande ju.
Jag ställer mig inte så positiv till enorma affärssystem utan har hellre flera olika system som är väl-integrerade med varandra. Anledningen till det är att stora system ofta blir medelmåttiga på allt.
I mitt fall är vårt e-handelssystem (Drupal Commerce) det starkaste kortet. Vi har anpassat det efter våra flöden, men försäljning i butik hanteras helt separat eftersom den försäljningen inte hamnar i vårt e-handelssystem. Eftersom vårt e-handelssystem är kopplat till hur vår sajt ser ut och fungerar så är det inte helt enkelt att byta ut det systemet heller. Helst av allt hade jag haft det så här:
1. E-handelssystem (Drupal Commerce i vårt fall, hade kunnat vara Magento t.ex.)
2. Kassasystem UTAN databas, kopplat till E-handelssystemet via API (realtid)
3. Bokföringssystem (t.ex. Fortnox)Till ovanstående skulle man sen kunna koppla alla möjliga övriga system. Det är enkelt att koppla på t.ex. Market Automation till moderna e-handelsplattformar. Både WooCommerce, Magento och Drupal är enkelt att komplettera med REST API dessutom och då kan man nå all data från vilket system som helst, vilket i princip inget affärssystem gör just nu, av oklar anledning (dom verkar helt enkelt bara ligga långt efter i utvecklingen).
Då behöver man inget samlat affärssystem, men e-handelssystemet blir ju mer eller mindre affärssystemet eftersom alla ordrar osv hanteras där.
Min målsättning:
Personalen ska kunna göra allt var som helst. Med det menar jag att en kund ska kunna ringa in, maila in, handla via e-handel eller köpa över kassa. Allt ska hamna i samma system. Rabattkoder/presentkort/tillgodokvitton ska kunna utnyttjas oavsett säljkanal.Exempel:
En kund ringer in och vill beställa ett bord och fyra matbordsstolar. Vi vill då kunna skapa ordern i ett system, och t.ex. maila ut en länk till en sida (t.ex. checkout i webshopen med just den ordern klar i varukorgen) där kunden kan betala. Det ska då inte heller vara ett problem för kunden att, exempelvis, använda ett presentkort hen har köpt i butiken ett halvår tidigare.Jag vill ha ett sömlöst system helt enkelt. Mycket av detta går ju att uppnå med t.ex. Specter, men verkligen inte allt. E-handelssystemet som vi använder har enormt många fler funktioner gällande kampanjer, koder osv än vad som finns i Specter, så det är ologiskt att Specter blir källa. Om en kampanj ska igång på stolar så vill jag ju aktivera den på ett enda ställe, och att det slår igenom på flera. Detta är uppenbarligen svårt att uppnå med de lösningar som finns på marknaden idag, i Sverige.
Problemen med lösningarna som existerar är att dom är bra på vissa saker, men dåliga på andra. Sitoo t.ex. verkar ha en väldigt bra lösning om man vill använda deras e-handelssystem, vilket vi inte vill eftersom det är mycket sämre än det vi har idag.
Jag förstår inte varför system som t.ex. Specter inte erbjuder REST-API så som Sitoo gör. Då hade det kunnat bli kraftfullt på riktigt. Sen är ju Specters gränssnitt helt fruktansvärt och jag förstår inte hur någon kan orka arbeta i det systemet, men det är en annan diskussion. Hade dom haft ett REST-API så hade man ju i alla fall kunnat bygga ett eget gränssnitt och ha deras system i botten, men anpassa det efter ens egna flöden.
Uppdatering:
Glömde besvara din fråga kodmyran
@Kodmyran 81233 wrote:Ser inte heller riktigt nyttan om jag ska vara ärlig, om du säljer en vara i fysiska butiken så slår du väl bara rabatten i kassan? Säljer du ett presentkort som är giltigt i den fysiska butiken så drar du väl av summan som vanligt i kassan, precis som i en vanlig butikskassa? Var det inte det du var ute efter? en butikskassa? Eller har jag missförstått något?
Njae, presentkortet måste ju valideras. Om det är sålt i webshopen och ska nyttjas över kassa måste ju personen som tar emot presentkortet (kassapersonalen) kunna bekräfta att det är oanvänt, giltigt etc vilket man vanligtvis gör med t.ex. ett unikt ID på kortet. På samma sätt vill man ju att kassapersonal ska kunna plocka upp en order i kassa och se status på den. Det sistnämnda är specifikt för mitt use-case eftersom vi säljer möbler vilket ofta har lång leveranstid. Det är vanligt att kunder tittar in i butiken om dom har vägarna förbi och vill kolla status på sin beställning.
Givetvis kan personalen använda ett annat system då. Och man skulle kunna hitta kringvägar för att hantera presentkortsdelen också (dock inte tillgodokvitto kanske..), men det som förvånar mig är att det inte finns en enda fungerande omnikanalslösning på marknaden. Skatteverkets regler för kontakthantering gör ju inte saken enklare förstås, men ändå.
3 februari, 2015 kl. 07:44 #161258Stefan72DeltagareHandlar allt ändå inte om pengar bara? De som håller på med sånt här gör ju paket för att majoriteten ska kunna använda det till ett rimligt pris men det finns säkert företag som gladeligen skräddarsyr system för enbart en kund men då kostar det ju.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.