Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Köpa in varor innan företagsstart?
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Stampelstugan.
-
FörfattareInlägg
-
3 april, 2011 kl. 16:02 #95836StampelstuganDeltagare
Det här kanske är jordens mest korkade fråga men jag ställer den i alla fall och får väl sätta på mig dumstruten
Får man köpa in varor till företaget innan företaget startats? Det jag är ute efter är ifall jag kan köpa in delar av mitt lager redan nu (från USA) och sedan dra av momsen när företaget väl är (moms)registrerat? Hur långt innan får man göra det i så fall? Det rör sig om enskild firma om det nu har någon betydelse.
3 april, 2011 kl. 16:16 #121283hansandersDeltagareRegistrera nu !
Du behöver bl.a EORI-nummer för tullbehandlingen.
Allt blir mycket enklare om Du har ett registrerat företag från start. Om Du som privarperson drar igång verksamheten, så får Du ändra en massa grejer när Du senare startar företaget.
Att starta ett AB kostar idag 2200:- Som eget kapital (aktiekapital) behöver Du bara 50.000:-, som ju kan vara Ditt varulager och ev. inventarier.3 april, 2011 kl. 16:46 #121285MajsanDeltagareDu har i vissa fall rätt till avdrag i efterhand för kostnader i näringsverksamhet som du haft före starten. Du får bara dra av kostnader som du har haft under det år verksamheten påbörjades och närmast föregående kalenderår. Därför är det viktigt att slå fast när verksamheten ska anses påbörjad.
Ett annat krav är att det är fråga om kostnader som till sin karaktär är omedelbart avdragsgilla. Utgifterna får inte dras av till den del de
– dragits av på annat sätt,
– räknats in i anskaffningsvärdet eller anskaffningsutgiften för
tillgångar som tagits in i verksamheten vid starten eller
– motsvarar inkomster som man haft under det år verksamheten
påbörjades eller året dessförinnan och som man inte har tagit upp
som intäkt.3 april, 2011 kl. 20:36 #121297StampelstuganDeltagareJag skulle kunna starta nu och köpa in varor men jag kan inte köra igång försäljningen än eftersom vi först måste göra klart rummet i källaren som ska bli lager/kontor. Hade tänkt starta försäljningen först till hösten och är då lite osäker på om jag kan starta företaget redan nu, 7 månader innan. Kan jag det vore det bra med tanke på att dollarn är bra just nu.
3 april, 2011 kl. 20:38 #121298StampelstuganDeltagareMajsan – varorna jag skulle köpa in är det som jag sedan ska sälja + dator och skrivare. Sedan tillkommer lagerhyllor, skrivbord och emballage men det kan jag ju köpa längre fram. Framförallt är det varorna som jag vill köpa så snart som möjligt med tanke på just dollarn.
3 april, 2011 kl. 21:07 #121301ParvelitoDeltagareVäxla till dig lite dollar så har du ju lite frihet att vänta med inköpen. Själv är jag rätt så säker på att dollarn skall ned en bit till, men jag har haft fel förr.
Rent spontant brukar jag tycka att man inte behöver fara iväg och göra saker i fel ordning. Börja med att göra i ordning rummet. Köper ni hyllor och sådant, så spara kvittona. Sedan så är ju frågan vad det är som hindrar dig att starta nu? Risken är väl bara att ännu fler hinner ge sig in i din bransch, kanske köper från samma leverantörer som du sett ut till och med.
3 april, 2011 kl. 21:47 #121309MajsanDeltagareJag kanske var lite otydlig förrut, men det finns inget hinder till att du köper in hyllor, emballage, varor etc. till ditt företag som du startar senare, då du har avdragsrätt för inköp skedda samma kalenderår som du startar din verksamhet eller året tidigare. Dvs. startar du november 2011 har du hela 2010 och 2011 möjlighet till detta.
Jag har en svag aning om att du inte har avdragsrätt till inköp av möbler till ditt företag om du bedriver näringsverksamheten i egen fastighet. Men jag tycker dock att du skall kontrollera detta med Skatteverket innan för att få ett mer rätt svar på dina frågor.
Av Skatteverkets broschyr SKV295 Skatteregler för Enskilda näringsidkare står det:
Utgifter innan verksamheten har kommit i gång
Om du har haft utgifter innan verksamheten kommit i gång får du dra av dem förutsatt att
• det gäller inköp under startåret och året före, dvs. om verksamheten kom i gång i slutet av 2011, får du dra av de utgifter du haft under 2010 och 2011
• det är en sådan kostnad som du skulle få dra av också efter att verksamheten kommit i gång, dvs. den behövs för din verksamhet
• du inte dragit av utgiften tidigare t.ex. i en annan verksamhet
• det är fråga om sådana inköp som du skulle få dra av direkt vid inköpet, t.ex. förbrukningsartiklar och inventarier av mindre värde
• det inte avser inventarier som du i samband med starten tagit in i verksamheten till ett beräknat anskaffningsvärde.Om du innan du startade din verksamhet har köpt något för privat bruk, t.ex. en svarv, kan du ta in den i din näringsverksamhet. Men du får inte ta in den till ditt anskaffningspris, utan till marknadsvärdet svarven har den dag du tar in den i näringsverksamheten.
Marknadsvärdet kan du t.ex. visa med ett opartiskt värderingsintyg som visar svarvens värde den dag du för över den. Du bör också göra en ”öppen begäran” i din deklaration. Det vill säga att du tydligt talar om att du fört över en privat tillgång och till vilket värde du fört över den. Avdrag får du göra enligt reglerna för värdeminskningsavdrag.
Observera att du inte får dra av beräknad fiktiv ingående moms. (Dvs. du som privatperson gör ett inköp av privatperson/företag, eller du som privatperson/företagare gör ett inköp av privatperson, kan inte dra av någon moms för den produkten).
Som sagt va, det var lite om mycket så för att du skall vara riktigt säker bör du vända dig till Skatteverket angående avdragen antingen via telefon eller mail.
Lycka till!
4 april, 2011 kl. 06:06 #121325StampelstuganDeltagareTusen tack för era svar! Jag har faktiskt kommit på lite andra tankar, hur skrämmande det än känns så är det nog så att jag ska registrera företaget redan nu för att lättare kunna inhandla allt, speciellt från utlandet. De vill ju ha mitt VAT nummer så jag har egentligen inget val, jag måste registrera.
Jag är dock fortfarande inne på att dra igång själva butiken till hösten och anledningarna är egentligen två. Dels det här med rummet som inte är klart och dels det faktum att vi går och gifter oss mitt upp i allt, i augusti, och jag känner mig själv väl nog för att inse att jag inte kommer kunna lägga den kraft och energin på butiken om den drar igång under sommaren då min uppmärksamhet kommer att ligga på bröllopet. :rolleyes:
Det här känns lite som typiskt mig, att ha arton projekt igång samtidigt, men jag vet vad jag vill när det kommer till företaget och då är det bara att köra. Eller? :rolleyes: :p
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.