Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Köpa från tysk e-handlare och sälja vidare?
- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 12 månader sedan av knofan.
-
FörfattareInlägg
-
18 september, 2019 kl. 04:08 #105149maraqvDeltagare
Vi planerar att sälja en produkt från en tysk e-handlare.
-Vi startar en svensk webbshop där våra kunder beställer och betalar
-Vi re-brandar hans produkt med vårt varumärke vilket han godkänt
-Han skickar varan direkt till svensk kund.Vi betalar tysken ( han säljer utan moms)
Vi lägger på svensk moms till svensk kund.Arbetet med sajt, SEO, och förpackningar är klart.
Återstår att ta ställning till Facebook, Instagram, Google och ev Trustpilot.Har vi missat något viktigt att tänka på med detta upplägg?
Skjut gärna sönder – och påminn oss om viktiga saker att tänka på.
Någon med egna erfarenheter eller kunskaper.
Tänker att det blir som drop-shipping.Ha en fin dag
/Mårten18 september, 2019 kl. 05:54 #186618Stefan72DeltagareDu bör nog reda ut det här med momsen iallafall. Det är väl nå brytpunkter och sen kommer ju frakten in iallafall. Antar att inte tyska staten är nå intresserade av att sponsra svenska kunder med momsfri frakt där du sen tar in moms åt svenska staten.
18 september, 2019 kl. 07:46 #186623maraqvDeltagareTack. Klok poäng. Ska genast se över detta.
/Mårten
23 december, 2019 kl. 10:21 #186736knofanDeltagareDu behöver nog inte oroa dig för momsen från Tyskland. Det är momsfritt som standard. Det gäller all försäljning mellan företag. Dont worry, be happy.
I din skattedeklaration däremot skall du bokföra momsen, både in och ut samtidigt. Så att summan blir noll.
Ungefär så här:
Inköp från Tyskland 10000kr (motsvarande i sek) – skrivs in i rutan ”inköp från eu-land” eller liknande.Momsen för detta räknar du ut, det blir 2500kr och den sätter du i den avdragsgilla kolumnen. Då företag inte betalar moms.
Men sedan skall du också betala svensk moms vid gränsen när du tar in varor. Detta bokför du på utgående moms.
Summan av detta virar är alltså att du betalar noll kr i moms men du har talat om för farbror staten att du tagit in varor till ett värde av 10000kr.
Wow, jag är verkligen värdelös på att förklara sådant här. Jag borde inte ens försöka. Hoppas att du hängde med
24 december, 2019 kl. 04:41 #186737maraqvDeltagareDet var en extremt pedagogisk förklaring. Tack för det!
Ha en fantastisk jul!
Önskar
Mårten
1 januari, 2020 kl. 13:22 #186742Stefan72DeltagareDet är inte momsen i sig som är problemet, självklart fungerar det som beskrivits om vardera part är momsregistrerade men när man gör så här så blir ju frakten från tyskland momsfri medans svenska staten får in momspengar. Samtidigt då som leveransen går direkt från tyskland direkt till kund.
Jag är ingen expert på sånt här men det känns ju konstigt på nåt vis…..
Det vore ju skillnad om den tyska lev skickade direkt till den svenska leverantören, Då är den affären avklarad i tyskland så att säga och övriga affärer sker i sverige och beskattas här.2 januari, 2020 kl. 12:38 #186743knofanDeltagareStefan: Detta är helt normalt. Företag i Sverige betalar aldrig moms, det spelar ingen roll vart inköpet skedde. Om det är mellan två företag i Sverige som båda är momspliktiga så betalar det köpande bolaget ingen moms i alla fall.
Det har alltså ingen betydelse om leverantören är i Tyskland, England, Portugal eller Korea. Det enda man gör är att tala om för staten vad man tagit in i landet och hur mycket det är värt.
Det omvända gäller när vi säljer utomlands. Vi fakturerar utan moms när vi säljer till andra länder i och utanför EU. Det är alltså helt normalt förfarande.
När det gäller frakten så är det samma sak där. Det är en tjänst som du köper. Antingen köper du den av din leverantör. Det vill säga, du betalar en extrapeng till leverantören och han ombesörjer frakten till din kund. Då betalar du ingen moms till den leverantör, han fakturerar utan moms.
Om du däremot anlitar ett åkeri i Sverige, säg DHL, för att hämta upp paketet och köra det till din kund så får du en faktura med moms. Momsen drar du sedan av i din deklaration och vips, så är även det inköpet momsfritt.
Din slutkund som finns i Sverige betalar moms till säljaren och säljaren skickar den vidare till staten. Den affärsmässiga transaktionen mellan den svenska slutkunden och det svenska företaget har inget med Tysklandsföretaget att göra. Det Tyska företaget har bara en relation med det svenska företaget och inte slutkunden. Oavsett om de skickat paketet till denne eller ej. MEN, det du skall studera lite är vad som händer om paketet inte kommer fram. Jag är stensäker på att du har ansvaret mot slutkund. Men du bör kolla upp hur ansvaret fördelar sig mellan dig och det tyska bolaget. Alltså vems om skall stå för fiolerna om något händer paketet.
Detta är inte helt superenkelt om man inte gör det så ofta. Jag har dock stor erfarenhet av handel över landsgränserna. Jag ser inget problem med upplägget.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.