Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Köp eller lägg i varukorgen?
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av Emil.
-
FörfattareInlägg
-
21 januari, 2011 kl. 03:54 #95462EmilDeltagare
Vad rekommenderar ni att man kör för text på ”lägg i varukorgen-knappen”?
Jag har alltid haft ´lägg i varukorgen´ men funderar på att gå över till ´köp´ i samband med en omdesign. Någon som sett några studier på vad som fungerar bäst?` Jag har för mig att jag har läst en Amerikansk studie där ádd to cart´ förespråkades istället för ´buy´. Själv tycker jag att ´lägg i varukorgen´ känns mindre påstridigt än ´köp´. Typ, lägg i varukorgen och se hur det känns..Köp känns mer som en jobbig säljare. Och andra sidan så är förhoppningsvis kunden på din sida av en anledning och det är att köpa så varför inte försöka uppmana till köp. Sen så vad kunden gör när denne trycker på knappen är ju att lägga varan i varukorgen och inte köpa även om det skulle stå ´köp´ på knappen. För att köpa varan är det några till steg. Kunden skall till kassan, etc etc. Så ´lägg i varukorgen´ känns mer logiskt. Men är det så att texten ´köp´ ger mer avslut så kör jag hellre på det.21 januari, 2011 kl. 07:24 #118166henrikDeltagarePersonligen så föredrag jag Lägg i varukorg. Köp låter mer som att trycker jag här så köper jag denna varan och inget annat. Det funkar ju bra om man har en butik som man blir skickad til kassan direkt för att betala den varan och man oftast inte handlar mer än en artikel per köp. Men som sagt det är hur jag upplever det och har inte kollat upp några studier på området. Kanske dags att man gö det
21 januari, 2011 kl. 09:26 #118168CroonaDeltagarePersonligen tror jag att det bara är vi ehandlare som lägger märke och funderar över sådant. Jag gjorde ett test med flera av mina vänner och hade lägg i varukorg och köp knappar. Det var ingen som ens reflekterade över det, utan det var mer ”då tar vi en sådan och klickar på köp/lägg i varukorg”.
Då tror jag färgen på köpknappen är desto mer viktig.21 januari, 2011 kl. 10:11 #118171ParvelitoDeltagareFärg och storlek är klart viktigare än vad som står på den.
21 januari, 2011 kl. 10:53 #118174TigernDeltagareHåller med, jag tror att färg och placering av knappen är viktigare än vad som står på den.
”Lägg i varukorgen” är ju mycket längre än ”köp” så jag hade valt utefter hur designen på sidan i övrigt ser ut.21 januari, 2011 kl. 10:55 #118175AbbesnabbDeltagare”Lägg i varukorgen” är lite mjukare, ”köp” låter definitivt som om det bara återstår betalning och inget annat efter att jag valt den knappen.
21 januari, 2011 kl. 11:02 #118176EmilDeltagareVisst, jag håller med om att färg, storlek och placering är viktigare än texten men nu var det inte det som var frågan:) Jag har redan en uppfattning om placering och vilken storlek jag kommer att ha. Färgen beror lite på designen i övrigt. Det är texten som jag funderar på. Det är möjligt att köp är för kort och gör knappen för liten….
Det skulle i alla fall vara intressant att se lite tester på olika texter för att se om det har gått att utröna något.
21 januari, 2011 kl. 11:48 #118177bloggusDeltagareTycker att ”Lägg i varukorgen” är för långt. Ser illa ut på de flesta ställen. Drygt. Typiskt och utmärkande för Prestashop. Gillar inte det. För kunden tvivlar jag på att det spelar roll.
21 januari, 2011 kl. 13:46 #118181CroonaDeltagareLägg i Varukorg.
Kolla bygghemma.se, även om jag inte gillar deras överstrykna Rek. priser så har de en snygg köpknapp.
21 januari, 2011 kl. 14:07 #118184EmilDeltagare@Croona 14435 wrote:
Lägg i Varukorg.
Kolla bygghemma.se, även om jag inte gillar deras överstrykna Rek. priser så har de en snygg köpknapp.
Bygghemma har en intressant knapp när det inte bara är text. Också intressant att dom har köp på kategorisidan och lägg i varukorg på produktsidan. Varför har dom det? Om man inte behöver läsa produktinfon så är man redo att handla och då kanske det fungerar bättre med köp, eller? Jag skulle kunna tänka mig att köp ger snabbare och fler avslut medans lägg i varukorg kanske ger större snittorders. Jag gillar också deras pil i kassa-knappen. Det är något jag funderar på att implementera. Det som man kan gnälla på är texten ´lägg i varukorg´ men att dom inte använder en varukorg som symbol utan en shoppingkasse. Just bygghemma har ju ganska stora produkter som antagligen behöver minst en kundvagn.
Jag tror säkert att de överstrukna rekpriserna ökar deras konvertering även om det kanske inte är så estetiskt.
Jag snubblade nyss in på outnet och där har dom också en schysst knapp där man använder köp. Den är i samma färg som bygghemma.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.