Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Konverteringsgrad och antal besökare
- Detta ämne har 20 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
11 mars, 2010 kl. 09:35 #94345SkogstrolletDeltagare
Tänkte det kunde vara kul att jämföra konverteringsgrad och antal besökare våra butiker har. Vi har ofta hört att en konverteringsgrad på 3% är bra, men det borde skilja sig en hel del mellan olika branscher och kanske hur stor butiken är osv. Det skulle därför vara extra intressant att se vad andra mindre (som vi väl bör räkna alla butiker som hänger här som) butiker ligger på för konvertering.
Vi är just nu på en nivå där vi inte riktigt vet vad vi ska fokusera mest på – att öka antalet besökare eller jobba med on-page för att öka konverteringen. Självklart jobbar vi på båda, men ideer.txt och todo.txt fylls på betydligt snabbare än vi betar av dem och vi måste börja prioritera.
Vår statistik hittills under 2010:
Butik 1
Bransch: intimprodukter
Antal unika besökare per dag: 769
Konverteringsgrad: 3,5%Butik 2
Bransch: mobiltillbehör
Antal unika per dag: 1027
Konverteringsgrad: 5,3%Vad har ni? Vill ni inte uppge exakta besöksantal är det (nästan) lika intressant med ex 0-300 besökare, 300-600, 600-900 osv.
11 mars, 2010 kl. 10:09 #109136DanDeltagareEra konverteringsgrader är riktigt bra… normala siffror ligger mellan 1,5-2% skulle jag säga…
Jag ligger typ på 1,6% eller något under året för att gå till 4,5% under julen… men jag är inte alls nöjd, har bara inte hunnit jobba med den.
I era fall känns det som att ni har såpass bra konvertering att ni kan slänga på rätt mycket marknadsföring och få bra ROI… vilket ni säkert redan gör, men jag hade nog satsat på det…
Sen finns det ju aspekten med ordervärde också som inte är att förglömma. Ibland viktigare än just konverteringen. Om ni kan dubbla snittordern är det ju värt lika mycket som en dubblad konverteringsfrekvens.
11 mars, 2010 kl. 11:09 #109140ParvelitoDeltagareDet handlar till stor del också om vad det är för besökare man drar in i shopen. Är det kunder som är köpberedda, eller kunder som råkade klicka på en banner? Kunder som verkligen vill ha något, eller som nyfikna som länkats från en blogg där det står ”Läs mer här!”
Det har rätt så stor betydelse för konverteringsgraden i mina ögon.
För övrigt ligger jag rätt så stabilt på 7% konverteringsgrad…
11 mars, 2010 kl. 17:49 #109161SkogstrolletDeltagare@Dan 4273 wrote:
Era konverteringsgrader är riktigt bra… normala siffror ligger mellan 1,5-2% skulle jag säga…
Jag ligger typ på 1,6% eller något under året för att gå till 4,5% under julen… men jag är inte alls nöjd, har bara inte hunnit jobba med den.
I era fall känns det som att ni har såpass bra konvertering att ni kan slänga på rätt mycket marknadsföring och få bra ROI… vilket ni säkert redan gör, men jag hade nog satsat på det…
Sen finns det ju aspekten med ordervärde också som inte är att förglömma. Ibland viktigare än just konverteringen. Om ni kan dubbla snittordern är det ju värt lika mycket som en dubblad konverteringsfrekvens.
Vi är två pers (exkl anställda) som har hälften så många butiker som du, och förmodligen hälften så många övriga siter. Vi tycker att vi har häcken mer än överfull – vågar inte tänka på hur din häck ser ut Du måste ha enormt bra struktur i ditt arbete!
Jo, framförallt ipb känns värd att slänga pengar på. Den höga konverteringsgraden förvånade även oss när vi räknade ut den igår.
Bra poäng där med ordervärde. Men i en bransch där det veckoligen poppar upp nya konkurrenter som säljer plagiat, varumärkesinkräktande (men ack så billiga) produkter från Kina är det inte lätt att höja priserna när alla ännu mindre butiker gör precis tvärtom. Och när det gäller de dyrare och fräsigare produkterna konkurrerar vi istället med biffar som cdon och webhallen, och deras priser kan vi inte matcha om vi vill behålla någon marginal övht. Svårt det här med e-handel
Lite annorlunda med intimprylarna, för där är redan konkurrensen benhård. Vi har gjort några uträkningar senaste åren och antalet nätbutiker har varierat mellan 150-200. De 120 av dom som drivs på hobbybasis håller förstås lägre priser än vi. Justerar vi upp vissa priser märker vi direkt ett försäljningstapp.
Nästa alternativ för att öka snittordern måste vara att sälja fler produkter per order, men där har vi egentligen inga nya idéer. Vi har fraktfritt över ett visst belopp, vi listar tillbehör och vad andra kunder köpt i produktinformationen osv.
Nu blev det kanske en del offtopic, men inte många som verkar vilja delge sina konverteringsgrader här ändå
11 mars, 2010 kl. 17:58 #109162SkogstrolletDeltagare@Parvelito 4278 wrote:
Det handlar till stor del också om vad det är för besökare man drar in i shopen. Är det kunder som är köpberedda, eller kunder som råkade klicka på en banner? Kunder som verkligen vill ha något, eller som nyfikna som länkats från en blogg där det står ”Läs mer här!”
Det har rätt så stor betydelse för konverteringsgraden i mina ögon.
För övrigt ligger jag rätt så stabilt på 7% konverteringsgrad…
Jo, visst har det stor betydelse. Men som liten e-butik ger man väl ganska fort upp bannerannonsering som bara ger tittbesökare, om man inte har en saftig marknadsföringspost bara till att branda sitt varumärke. Eller?
7% är riktigt imponerande! Vad är hemligheten?
12 mars, 2010 kl. 10:55 #109171ParvelitoDeltagare@Skogstrollet 4303 wrote:
7% är riktigt imponerande! Vad är hemligheten?
Inga stora hemligheter. Jag är snål som småländsk bonde med Adwordsbuden. Sedan är jag ofta billig på Prisjakt men är inte fullvärdig medlem där så att jag betalar för klicken. Det blir då lite omständligt att komma in till shopen, men de som gör sig omaket, de handlar.
Eftersom en hel del beställningar hos mig kan ha ett TB på blott några tior så går det inte att sitta och betala 20 klick via Adwords á 1:50 eller något sådant horribelt för att få EN order för 39kr. Men 15 klick á 40-50öre kan ju göra det intressant, i synnerhet om det ibland dyker upp större beställningar.
13 mars, 2010 kl. 00:16 #109200SekeDeltagareJag är lite osäker på hur man definierar konverteringsgrad.
Är konverteringsgraden antalet ordrar dividerat med antalet besökare eller med antalet unika besökare? Om man som vi har många återkommande besökare kan det vara stor skillnad.
I februari till exempel hade vi 447 ordrar och 9859 besökare, varav 4512 unika. Räknar man ordrar per besökare blir det 4,5%, per unik besökare 9,9%.
Om man skulle räkna per unik besökare blir ju också definitionen beroende av en tidskala, eftersom antalet unika besökare under en period inte är summan av antalet unika besökare under periodens delar, medan antalet ordrar förstås är summan av antalet ordrar under periodens delar. Med andra ord så blir konverteringsprocenten högre ju längre period man studerar, eftersom varje återkommande besökare bara räknas som en unik besökare och alltså nämnaren blir lägre relativt sett.
Hmm, hängde alla med på det där..?
13 mars, 2010 kl. 00:43 #109202ParvelitoDeltagareJag brukar mäta per månad för att få en tillräckligt stor datamängd att dra slutsatser ifrån. Trycker man ned det på dag eller vecka får jag värden som varierar rätt mycket från mätperiod till mätperiod utan mönster.
Visst händer det att en kund beställer mer än 1 gång per månad, men jag tror jag kan räkna dem på ena handens fingrar varje månad.
Det man helst skall mäta är ju hur varje annonsaktivitet ger resultat i form av antal ordrar, men det blir rätt så bökigt om man har många olika aktiviteter och inlänkar. Framför allt så riskerar man att bryta ned det på så små mängder besökare och ordrar att den statistiska osäkerheten blir för stor.
I ditt fall är kanske den bästa siffran att mäta antalet kundunika ordrar delat med unika besökare per månad eller så.
13 mars, 2010 kl. 11:14 #109203DanDeltagareFinns som sagt massor av sätt att mäta konvertering. Jag brukar räkna på Orders/UB under en tidsperiod, typ en månad. Det är inte 100% korrekt men det viktigaste är att vara konsekvent.
Sen för att benchmarka mot andra kan man ju använda Google Analytics Conversion tracking för att få en bra jämförelse.
13 mars, 2010 kl. 17:42 #109206MagnusDeltagareEnligt Analytic har jag sista 30dagarna haft 2.18% och ca: 500st besökare per dag, 42% från sökmotor varav 5/6 obetald senaste 30 dagarna.
Brukar pendla på 1.7-2.7%.
Jämför jag med förra året samma period 30dagar så låg jag på 1.74%. och ca: 330st besökare per dag, trafik från sökmotor: 43% varav 3/4 obetald.Gissar på att jag har mycket att förbättra i min e-butik för att höja konverteringen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.