Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Konverteringsgrad i VANLIG butik
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 12 månader sedan av danielandersson.
-
FörfattareInlägg
-
1 december, 2011 kl. 09:14 #95798danielanderssonDeltagare
Nu är det långt ifrån jämförbart, men det vore ändå intressant att jämföra.. lite.
Försökt hitta, men misslyckats
Någon som vet vad detaljhandel har för konverteringsgrad i snitt?
1 december, 2011 kl. 09:17 #131441Richie72DeltagareIntressant fråga men jag undrar om de mäter det. Det skulle betyda att en butik mäter hur många kunder som kommer in och hur många avslut de har. Hur många butiker mäter antal personer som går in i butiken? Antagligen bara de största typ ICA Maxi och liknande och det är väl kanske inte jämförbart.
1 december, 2011 kl. 09:25 #131442ParvelitoDeltagareMatvarubutiker, Systembolaget, apoteken etc – Mer än 90% om man räknar alla som delar kundvagn/kundkorg som en.
Sedan en fallande skala ned till klädbutiker som ibland har svårt att komma över 10%, och väldigt sällan över 25%.
1 december, 2011 kl. 09:59 #131445JoelDeltagare@Richie72 29206 wrote:
Hur många butiker mäter antal personer som går in i butiken? Antagligen bara de största typ ICA Maxi och liknande och det är väl kanske inte jämförbart.
Jag tror att det är betydligt fler än de stora som mäter. Jag har sett många sånna där dörralarm (som plingar till när man går in i en butik) som även har en räknare på sig. Men de använder nog inte räknaren främst för att mäta avslut utan snarare antalet besökare per dag.
1 december, 2011 kl. 11:04 #131447martinkilandDeltagareJag tror det är väldigt få butiker som räknar på detta. Vi gör det inte. Hur man tänker och resonerar skiljer sig väldigt mycket från butikshandel till ehandel. Min erfarenhet är att man i butikshandeln tittar mest på: Vad har vi för kostnader och vad säljer vi för.
För oss är det exempelvis omöjligt att mäta effekten på en annons i lokaltidningen förutom att se vad vi säljer för och hur många kunder som kommer in och frågor efter annonsvaror osv. I webbutiken kan vi ju spåra vartenda köp.1 december, 2011 kl. 11:34 #131450Christoffer TyreforsDeltagare@martinkiland 29215 wrote:
Jag tror det är väldigt få butiker som räknar på detta. Vi gör det inte. Hur man tänker och resonerar skiljer sig väldigt mycket från butikshandel till ehandel. Min erfarenhet är att man i butikshandeln tittar mest på: Vad har vi för kostnader och vad säljer vi för.
För oss är det exempelvis omöjligt att mäta effekten på en annons i lokaltidningen förutom att se vad vi säljer för och hur många kunder som kommer in och frågor efter annonsvaror osv. I webbutiken kan vi ju spåra vartenda köp.Det finns många lägen där många (försöker) mäta detta. Det kallas ju inte konverteringsgrad, men kan t.ex. berätta hur effektiva säljarna är. Vid ökad konkurrens är det väl det första som sker. Man kallar det inte optimering, utan ”ta hand om de kunder som kommer in”.
1 december, 2011 kl. 12:23 #131452martinkilandDeltagare@debaser 29219 wrote:
Det finns många lägen där många (försöker) mäta detta. Det kallas ju inte konverteringsgrad, men kan t.ex. berätta hur effektiva säljarna är. Vid ökad konkurrens är det väl det första som sker. Man kallar det inte optimering, utan ”ta hand om de kunder som kommer in”.
Precis. Man jobbar ju hela tiden med detta, men jag tror det är få butiker (om vi räknar bort större kedjor) som mäter det.
Det handlar istället som du säger att ta hand om kunderna och hela tiden ge bättre service. Men sen så är ju butikshandeln så mogen att det händer inte så mycket nytt på den fronten. Heja på varje kund, erbjuda alla kunder hjälp, öppet köp osv är sådana saker som är jätteviktiga och som alltid varit viktiga.
1 december, 2011 kl. 12:26 #131453danielanderssonDeltagare@martinkiland 29222 wrote:
Heja på varje kund, erbjuda alla kunder hjälp, öppet köp osv är sådana saker som är jätteviktiga och som alltid varit viktiga.
Ändå misslyckas så otroligt många
Tack folket! Har en liten hum om vad dom ligger på.
1 december, 2011 kl. 12:29 #131454martinkilandDeltagare@lunarmys 29223 wrote:
Ändå misslyckas så otroligt många
Tack folket! Har en liten hum om vad dom ligger på.
Precis, väldigt många misslyckas. Jag tror många butiker underskattar vikten av det också.
Jag kanske skulle ta installera en besöksräknare i butiken och se vad vi ligger på i konvertering. Förhoppningsvis bättre än i webbutiken iaf
1 december, 2011 kl. 12:39 #131456danielanderssonDeltagare@martinkiland 29224 wrote:
Precis, väldigt många misslyckas. Jag tror många butiker underskattar vikten av det också.
Läste nånstans att 90% av de som jobbar som butikssäljare inte vill prata med kunder, så det är kanske inte SÅ förvånande.. (tragiskt nog)
@martinkiland 29224 wrote:
Jag kanske skulle ta installera en besöksräknare i butiken och se vad vi ligger på i konvertering. Förhoppningsvis bättre än i webbutiken iaf
Gört’!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.