Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Konvertering…
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av Flying-eagle-wear.
-
FörfattareInlägg
-
11 september, 2010 kl. 10:13 #94893CarolineDeltagare
Hello,
Så var det dags att jobba lite mer på konverteringen känner jag. Har ni något tips till en nystartad? Har planer på att annonsera i riktade tidskrifter, på deras webupplagor osv..
Sen har jag en fundering på det här med fraktkostnad. Mina produkter kostar mellan 99 kr och upp till 2500 kr. Tänkt lite på att ha fri frakt vid beställningar över t ex 1000 kr, men imorse började jag tänka om… Känns det inte bättre att betala en slant för frakt på en produkt som kostar säg 1500 kr än på en som kostar 115 kr?? Kan man ha fri frakt på småprodukter? Hur gör ni?
Fri frakt på allt känns ev. lite väl generöst så här i början, en gång fri frakt- alltid fri frakt eller??
/C
11 september, 2010 kl. 15:01 #113983ParvelitoDeltagareNär man pratar konvertering så är det egentligen bara trafik man inte betalar för som är intressant att jämföra siffror rakt av på. Trafik som man betalar för får man jämföra ROI (Return of Investment) på.
Låt oss tänka oss två ytterligheter i din bransch. Det lilla exklusiva nyhetsbrevet med 600 prenumeranter vill sälja en annons till dig för 2.500kr, och brukar ha ungefär 40% av prenumeranterna som klickar på annonserna. Det är ungefär 10kr/klicket.
En modebloggare ger dig 5.000 klick för 2.500kr (det är 50 öre klicket).
Det låter ju som att modebloggarens erbjudande är mycket bättre.
Men om utfallet är följande:
Nyhetsbrevet gav en konvertering på 8% (20 ordrar) med ett snittköp på 1800kr vilket gav en total försäljning på 36.000kr.Modebloggaren gav en konvertering på 1,5% (75 ordrar) med ett snittköp på 300kr, vilket gav en total försäljning på 22.500kr.
Vilket ställe är då bäst att annonsera på?
Jag skulle säga bägge två, för det är rätt så bra siffror bägge två, men det finns anledning att fundera lite över vad det är för kvalitet på de besökare man får in i butiken.Vad gäller fri frakt så tycker jag man skall fundera på att inte införa det. Det sänker snittordervärdet rätt så rejält. Jag skulle kanske istället för att sätta en penningsumma för fri frakt testa en kampanj där man får fri frakt om man köper minst tre varor.
Det går att göra rätt så radikala förändringar i sina villkor om man är beredd på att få radikala förändringar i kundregistret. Men det är som ny man kan experimentera lite vad kunderna uppskattar mest, och vad som ger dig mest pengar på den nedersta raden i bokslutet.
14 september, 2010 kl. 12:24 #114035Flying-eagle-wearDeltagareJag förstår din tanke men jag hade nog varit försiktig med att sätta fri frakt på billiga produkter, här är tre tänkbara cenarion som kan uppstå.
- Folk kommer förmodligen att dra sig för att köpa dina dyrare produkter om dom får betala frakt helt plötsligt.
- Vi är vana vid att få en belöning vid storköp.
- Du kommer få större administraitonsarbeten med många små ordrar som ger mindre pengar och mer jobb för dig.
Dock är det nog inte fel att köra nån period med fraktfritt t ex under lågsäsong. Personligen tycker jag att fraktfritt alltid borde finnas vid order över 1000:- i alla fall för små produkter.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.