Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kontroll av personnummer mot folkbokföringen
- Detta ämne har 14 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av Majsan.
-
FörfattareInlägg
-
10 juni, 2012 kl. 17:49 #98258GustavDeltagare
För att begränsa antalet busbeställningar och okynnesbeställningar, så tänkte vi börja be om personnummer för vissa typer av ordrar.
Men för att det ska bli meningsfullt med personnummer, så behöver vi uppgifter ur folkbokföringen. Vad vi vill kontrollera är om personnumret överensstämmer med det av kunden angivna efternamnet och om beställningen är gjord till den adress där kunden är folkbokförd.
Vi behöver inte göra någon kreditupplysning. Enbart kontrollera om uppgifterna som kunden har angivit, stämmer överens med folkbokföringen. Finns det några färdiga lösningar för detta ändamål? Eller finns det någon som har förslag på hur man bäst snickrar ihop en sådan funktion själv?
10 juni, 2012 kl. 18:22 #147129MajsanDeltagareDu kan ju alltid kolla med SPAR om du kan få ansluta dig till deras tjänst.
SPAR är ett offentligt register som omfattar alla personer som är folkbokförda. I registret finns även uppgifter om personer med samordningsnummer vars identitet är fastställd. SPAR uppdateras varje dag med nya uppgifter från folkbokföringen.
För att någon ska kunna ta del av uppgifterna från folkbokföringen genom SPAR krävs att man är kund hos SPAR. Kunder hos SPAR är exempelvis banker, försäkringsbolag och postorderföretag.
Här har du kontaktuppgifter till SPAR. Du finner även mer information på deras hemsida, så som t.ex. prisuppgifter
10 juni, 2012 kl. 18:34 #147130JoelDeltagareKör du Klarna (vilket det ser ut som att ni gör) så borde du väl kunna använda deras ”hämta adress-funktion via personnummer” för att hämta namn och adress och se om det matchar mot angivet. Även om Klarna generellt inte tillåter att man använder funktionen för annat betalsätt än när kunden valt faktura, så har jag svårt att se att de skulle bry sig om ni gör det…
10 juni, 2012 kl. 19:33 #147131Johan WDeltagareOm du har en programmerare kan du programmera in så att det kontrolleras varje gång en order läggs. Om du använder ett bra API så behöver du inget personnummer för att göra kontrollen.
Det går att söka på namn och adress och göra en matchning. Så får du svar om personen existerar på adressen eller inte.
11 juni, 2012 kl. 06:04 #147137flennstromDeltagare@Joel 46479 wrote:
Kör du Klarna (vilket det ser ut som att ni gör) så borde du väl kunna använda deras ”hämta adress-funktion via personnummer” för att hämta namn och adress och se om det matchar mot angivet. Även om Klarna generellt inte tillåter att man använder funktionen för annat betalsätt än när kunden valt faktura, så har jag svårt att se att de skulle bry sig om ni gör det…
Det är inte ok att använda vår GetAddress-funktion annat än i samband med beställning med faktura. Datainspektionen har synpunkter på det. Gör man det så riskerar dessutom en kund att få en omfrågandekopia (kreditupplysning) till sig, vilket kan bli förvirrande om kunden inte beställt/betalat med annat betalsätt än faktura.
11 juni, 2012 kl. 06:41 #147138CaredirectDeltagareVi kör med Syna, dom har så att man kan kolla upp personen på personnr innan man gör en anmärkningskontroll eller kreditupplysning. kan vara värt att kolla med dom.
11 juni, 2012 kl. 08:38 #147154JoelDeltagare@flennstrom 46488 wrote:
Det är inte ok att använda vår GetAddress-funktion annat än i samband med beställning med faktura. Datainspektionen har synpunkter på det. Gör man det så riskerar dessutom en kund att få en omfrågandekopia (kreditupplysning) till sig, vilket kan bli förvirrande om kunden inte beställt/betalat med annat betalsätt än faktura.
Jaha OK!
Men en omfrågekopia skickas väl ut först när ett köp har slutförts, och inte så fort kunden vill hämta sin adress? :confused:
11 juni, 2012 kl. 10:22 #147157flennstromDeltagareJa det är ju rätt Joel!
Jag var lite för slarvig med svaret.
Enbart GetAddress gör ingen kreditkoll(=omfrågandekopia).
Det är först när reservAmount körs som kreditkontroll sker.Men fortfarande är det inte ok att använda vår getAddress för enbart adressuppslag.
12 juni, 2012 kl. 10:25 #147208Anton ADeltagare@flennstrom 46509 wrote:
Ja det är ju rätt Joel!
Jag var lite för slarvig med svaret.
Enbart GetAddress gör ingen kreditkoll(=omfrågandekopia).
Det är först när reservAmount körs som kreditkontroll sker.Men fortfarande är det inte ok att använda vår getAddress för enbart adressuppslag.
Det borde väl vara okej att göra såhär:
Klarna Faktura ligger som förvalt betalsätt och på så sätt kan kunden hämta sin adress genom personnummer. När kunden väl har hämtat adressen så kan ju denne välja att betala med kort och på så sätt kan man använda getadress-tjänsten till alla kunder?12 juni, 2012 kl. 10:38 #147210GregerADeltagareflennstrom kan säkert svara med större säkerhet, men vad jag förstått så skall man radera den hämtade adressen om kunden väljer ett annat betalsätt.
Creditsafe har också tjänster för integrerad adresshämtning och kreditupplysning. Vid upplysning (anmärkningskontroll) så får man adressen också i svaret, så det går ju att slå två flugor i en smäll s.a.s – verifiera adressen och kreditvärdigheten i samma fråga.
Det har diskuterats i en annan tråd huruvida man får ha ett generellt adressuppslag bara baserat på personnummer. Hållningen från officiellt håll verkar vara att det inte är ok. Därav Klarnas restriktioner.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.