Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Konsult för att öka konvertering?
- Detta ämne har 15 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
8 april, 2010 kl. 09:29 #109781MelackDeltagare
Parvelito: tack! Återigen, det är en bra annonskanal…
Tävlingen är medvetet nästintill osynlig. Vi kör den primärt på Hockeysverige.se och några andra siter och betalar ganska dyrt för det – därför vill vi helst inte att besökare som kom via google ska vinna de dyra klubborna, utan vi vill styra in besökare som inte skulle kommit annars. Tävlingen i sig har varit lyckad – vi har gömt 5 ishockeyklubbor på siten vilket gör att folk klickar runt väldigt mycket. Om inte vår hemsida sätter sig i deras minnen efter 800 sidvisningar, ja då vet jag inte vad som krävs
Tillbehör i all ära, men inte som något annat än merförsäljning. Att skicka ett cykellås kostar ett par slantar i frakt (som vi bjuder på) och det kostar lika mycket i tid som att skicka en canada-goose jacka så det är på inget sätt en bra affär.
Adwordsbesökare konverterar (som jag snuddade vid i förra posten) dåligt när det gäller cyklar, men när det gäller ishockey är det otroligt bra. Vi kommer satsa hårt på SEO för just hockeydelen – vi håller faktiskt på att starta upp en ”filial” med bara hockeyprylar för grym SEO och riktade annonser mot hockeyfolket. Nu är det dock cykelsäsong och vi har bra priser & ett enormt utbud och detta vill jag använda. Tack vare att vi trots allt har ett gäng besökare blir det ju ett par ordar – så jag har funderat på att köra en enkät bland våra kunder som köpt cyklar och se vad de har att säga. Dels för att få information, men kanske också för att få bättre insikt i vad de tyckte var bra och sedan se till att förmedla det tydligare. Någon som har erfarenhet av liknande undersökningar?
Vad det gäller sportnyheterna så är det som du säger, de konverterar sämre. Dels hade vi för ett tag sedan flera tusen sportnyheter indexerade, och rankade bra på dessa nyheter. Därför är det nu rel=nofollow på länkarna till sportnyheterna, vi tappade en hel del besökare men får bättre indexering på ”viktigare” sidor och får fler relevanta kunder. Faktiskt får ju också dessa besökare bättre sidor att läsa nyheter på, typ aftonbladet osv.
Som du säger, det är inte lätt att hitta konsulter för detta. SEO är lätt att ordna, och det jobbas som sagt var på för fullt med det, men jag ser hellre till att ha en riktigt bra sida innan vi lägger krut på att få lite vettigare mängder besökare. Det är inte enbart för kronor&örens skull, men för att sidan är mer ett ansikte utåt än något annat, och håller den inte en högre kvalitet kan det bli negativt för den fysiska butiken som är primär i sammanhanget.
8 april, 2010 kl. 09:38 #109782Thomas THLDeltagareBe kassapersonalen fråga ALLA som handlar om de besökt er hemsida, dra ett streck om de har det så får ni en uppfattning om hur många som varit inne.
Kanske går att programmera in i kassasystemet så de ställer frågan.
MediaMarkt frågar alltid efter postnummer när man handlar….Om de inte har varit inne, fixa billiga visitkort med webbadressen + FRI FRAKT! som de delar ut/lägger i påsen.
Jag själv som bor i Huddinge har varit inne flera gånger på er hemsida, kollat vad jag behöver för att sedan hoppa in i bilen till helgen för att handla produkten fysiskt.
Man skulle kunna säga att jag bidragit till er ”dåliga” konvertering.
F´låt/Thomas
Ps. Du har inga billiga snowboardboots strl 38, grabben skall till Sälen i helgen.
Fötterna växer ju som ogräs på honom så de kommer ju endast användas 4 dagar…8 april, 2010 kl. 10:00 #109783MelackDeltagareThomas; det farliga med att annonsera den fria frakten i butiken är såklart att fysiska kunder då också vill ha fri frakt, vilket är dåligt. Kostnaden för frakten vid nätköp kan man se som intjänad då ingen säljare behöver hjälpa kunden. Ska kunden ha både säljare och gratis frakt tjänar vi inte många kronor (en cykel kostar kring 500:- i frakt och att sälja en cykel tar uppemot en timme).
Vi kör ju stora annonser i DN&SVD varje helg, har funderat på att pusha hemsidan lite där. Men som sagt var, frågan är vad det egentligen kostar? Köper kunden på nätet istället till fri frakt? Och dessutom; vi vill bibehålla ryktet av en sportaffär som är kunnig där bra service är viktigt. Det försvinner lite med näthandel. Den förluster tar vi gärna till kunder utanför stockholm, men de som annars skulle kommit till butiken tar vi gärna till butiken
Vi har faktiskt bara ynka två snowboardboots kvar i 38. Båda från burton, den ena: ruler smalls, 1299:-. #2 Burton (glömt namnet), dammodell men icke feminim design. 1499:- ordinare, halva priset nu. Burton gör ju riktigt jävla bra boots, men det är klart att det finns billigare.
8 april, 2010 kl. 14:46 #109790AndreasDeltagareGillar er hemsida, ni verkar seriösa och beskriver vad ni säljer.
Något jag överlag saknar är produktguider och tips på vad man behöver för utrustning/ tillbehör som cyklist.
Något jag själv surfa genom en kväll så var tips på nödvändig cykelutrustning vid motionsträning. Är rätt ute på att träna på cykel, men tänkte börja sådär sakta träna upp konditionen om inte annat nu i vår. Hittade egentligen ingenting av värde, så kommer o traska iväg till en cykelaffär o höra med dem.
Kanske ett pakettips på nödvändiga tillbehör kan vara nåt?
För motionären och den vanlige cyklisten till jobbet.
Därtill gillar alla mervärde, skapa cykelpaket till reducerat pris där de ingår en massa olika tillbehör som annars kanske glöms bort vid köpet. Detta gör er även unika, detta är något som är väldigt vanligt inom fälg och däckbranschen. Själv skickar jag med allt, så det bara är att montera fälgarna på bilen om man köper däck o fälgar.
Lycka till!
8 april, 2010 kl. 16:04 #109791MelackDeltagareRoligt andreas!
Vi har faktiskt precis börjat lite smått med produktguider, och en övergripande guide/ordlista för cyklar är halvklar. Det där med tips på utrustning är ju verkligen en bra idé! Kanske kan leda till lite merförsäljning också…
Ska genast slänga ihop ett paket med lås, skärmar och pakethållare eller nåt sånt. Riktigt bra idé! Tack.
8 april, 2010 kl. 18:32 #109795AndreasDeltagareKul att du gillar mina idéer! Det bästa med de här forumet, de byts ideér en massa!
Eftersom ni inte har lika lätt att packa på era kunder samma sak av tilläggsutrustning i webbshopen som i verkligheten så tror jag paketpriser är rätt väg att gå. Samma kör man ju med i den vanliga affären. Minns när jag köpte ny cykel för några år sedan. Köpte då tillika, lås, pump och annan sadel till paketpris. Och så ville försäljaren att jag skulle ha en hjälm också, tvekade men försäljaren var envis och erbjöd den för halva priset. Dock har den har stått oanvänd sen dess, så det är ett exempel på en produkt som bara försäljarens charm gjorde att jag köpte.
Finns en massa man kan jobba med för o få merförsäljning, ofta där vinsten kommer också. Försöker själv bli bättre på det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.