Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Konsten att sälja vin på nätet
- Detta ämne har 26 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av danielandersson.
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2013 kl. 13:49 #158890PederDeltagare
Kanske inte jämförbart rakt av, men har du kollat hur Gary (som talade på NES för något år sedan) på Winelibrary gör?
Tyvärr inte speciellt jämförbart just nu, men Garys Ehandel står för 70 procent tror jag av försäljningen i jämförelse med hans butik. Däremot är Amerikanarna mycket mer öppna till att handla vin på nätet än vi är som har varit styrda sedan 50-talet av ett försäljningsmonopol.
Sen tycker inte jag att framsidan inbjuder till att handla.. Lyft fram fler viner på framsidan.
Brukar vanligtvis ha ett block med viner (cirka 9-12 fl.) under den stora bannern men den är tillfälligt borttagen. Så vanligtvis exponerar jag mer viner på frontpage.
Är det så att konverteringen är låg, eller för få besökare?
Skulle säga att det främst är för lite besökare, sedan gäller det ju att få rätt besökare, och inte bara driver massa trafik. Konverteringen är inte så tokig även om den kan bli bättre.
Tror att alkohol på nätet har en ljus framtid, så sluta inte!
Jag tror också att det är framtidens melodi. Men jag inklusive många andra behöver slipa på konceptet etc. och ha is i magen.
/Peder
28 januari, 2013 kl. 14:47 #158891KockenDeltagareTror också att alkohol har framtiden för sig på nätet.
Varför inte samarbeta med några av de ”små” importörerna som inte har egen vin/sprithandel på nätet?
Öl vissa sorter tror jag på, jag hade kontaktat ölklubbar runt om i landet och frågat vad de är intresserade av.
Du kanske ska tänka om och låta kunderna köpa styckevis flaskor, sätt fraktpriset efter antal vinflaskor.
1 flaska *** kr
2 flaskor *** kr
6 flaskor ** krDu behöver titta över leveranstiden, få kunder som har tålamodet att vänta så länge som du erbjuder. Om jag beställer mitt vin i dag får jag det tidigast 27-28/2. Alltså 21/2 plus 3-4 arbetsdagar för oss här i norr.
Flytta lagret närmare? och dela lokal med någon liten vingrossist som inte har webbhandel, så kan ni bägge ta fördel av varandra?
Jag hade nog tittat även på prenumerationer också.
28 januari, 2013 kl. 15:13 #158892PederDeltagareTack Kocken för feedback.
Varför inte samarbeta med några av de ”små” importörerna som inte har egen vin/sprithandel på nätet?
Tanken är god och går det att få lönsamhet i det så är det ju självklart en bra idé där man kan utnyttja varandra.
Men jag tror att eftersom det är så extremt små marginaler att det finns risk att det blir för många som vill ha en del av kakan och ingen ser någon lönsamhet i det. Det är ofta ett problem med kändisvinerna skulle jag säga Morberg, Kizz, Motorhead etc. att dom ofta är fruktansvärt dåliga prismässigt eftersom det även är en kändis som vill ha royalties på varje såld flaska och vips så är det ett dyrt pris för ett bulkvin som egentligen är värt 50-lappen.
Du kanske ska tänka om och låta kunderna köpa styckevis flaskor, sätt fraktpriset efter antal vinflaskor.
Antar att du menar att det går att beställa enbart en flaska? Värt att tänka på. Det går ju redan att köpa däremot en flaska av varje vin om man vill, däremot så är minsta beställning totalt 6 flaskor (men kan vara 6 helt olika flaskor). Men även om det blir dyrt, så kanske kunderna vill ha den möjligheten att bara få hem en flaska.
Du behöver titta över leveranstiden, få kunder som har tålamodet att vänta så länge som du erbjuder. Om jag beställer mitt vin i dag får jag det tidigast 27-28/2. Alltså 21/2 plus 3-4 arbetsdagar för oss här i norr.
Flytta lagret närmare? och dela lokal med någon liten vingrossist som inte har webbhandel, så kan ni bägge ta fördel av varandra?
Plocklagret måste vara utanför Sverige för att man skall kunna direkt till privatpersoner. Systembolaget har monopol inom Sverige, men inte inom EU – Så egentligen finns inte monopolet kvar, men det försvårar lite.
Den stora köptrafiken sker för närvarande när kunderna får nyhetsbrev (cirka 700 prenumeranter) och då är det cirka 7-9 dagar till leverans om dom går in och beställer. Kan inte i dagsläget köra fler transporter då det bara kommer öka kostnaderna och pallar med kanske 50-60 flaskor på blir extremt dyrt.
28 januari, 2013 kl. 15:21 #158893KockenDeltagareVad gäller små importörer tänkte jag mig typ Cave du Vineum med egen Import och kontaktnät på Systembolaget/Restauranger. Finns säker många fler än dem.
Kan även tänka mig Gourmetbutiker som vill ha egna viner men inte möjligheten att bedriva webbhandel.
De går inte att lägga lagret i Danmark/Finland?
Torneå är det två hundra meter till Svenska Posten, Köpenhamn lite längre men snabba transporter.28 januari, 2013 kl. 16:21 #158898V.LindbergDeltagareHej igen,
Efter att jag läst många utav svaren här så verkar de vara en trafik fråga för din del, alltså hur du ska öka trafiken i första hand för att få in mer kapital i ditt bolag så du kan göra de grejerna som du tänker göra när du har mer tid, pengar, kunskap?
Att hitta samarbeten, partners, större sortiment och de delarna i branschen är inte den svåra delen.(många vill samarbeta även om de rör sig om små pengar då de finns chans till stora volymer vid framgång) Utan jag tror du måste välja hur du din ”vision” och slutmål med sidan skall vara. Sedan får du bygga upp trafiken och sortimentet så att du kan nå visionen och målet.
T.ex
Vision/Mål: BÄST på drycker ifrån Österrike.Sortiment – Öl, vatten, snaps och vin ifrån Österrike.
Kunskap – Information om regioner, tillverkning mm.
Samarbeten – Resebyråer, tillverkare, städer i Österrike, regioner i Österrike mm som har med Österrike att göra.28 januari, 2013 kl. 16:27 #158900stocktownDeltagare@Peder 59602 wrote:
Jag vill arbeta med Ehandel och tror att i framtiden är det Ehandel som gäller. Varför gå till en butik och känna på ett par hårda flaskor där man varken kan dofta eller smaka, när man istället kan få det levererat hem och hitta recensioner från både skribenter och kunder genom nätet. Dagens ungdomar som sover med sin Iphone eller Galaxy kommer inte vilja handla från något förlegat monopol i framtiden när dom växt upp, stadgat sig och blivit vinintresserade.
/Peder
Går det inte att erbjuda hemkörning av viner från systembolaget, och då hoppas att folk även köper ”dina viner till bra pris” finns säkert många i Stockholm som tycker det skulle vara bra service.
28 januari, 2013 kl. 17:04 #158907PederDeltagareGår det inte att erbjuda hemkörning av viner från systembolaget, och då hoppas att folk även köper ”dina viner till bra pris” finns säkert många i Stockholm som tycker det skulle vara bra service.
Systembolaget har precis börjat med hemkörning i visa kommuner. Man valde att börja med ganska rika kommuner som Sollentuna, Bromma etc. och trots att SVT gjorde ren reklam för den nya tjänsten som första inslag på Aktuellt utan något som helst journalistiskt ifrågasättande så hade dom tydligen på ett par månader enbart lyckats få 104 beställningar på två månader:
Svagt intresse för Systembolagets hemleverans av sprit | Shopping | Min Ekonomi | Aftonbladet
Varför dom bara lyckats med så få beställningar är nog pga frakten som börjar på 220 och kostar upp till cirka 1200 kronor för 96 flaskor och att man sedan vill göra det lite krångligt för att kunna försvara sitt monopol.
28 januari, 2013 kl. 17:14 #158911PederDeltagareHej Victor,
Efter att jag läst många utav svaren här så verkar de vara en trafik fråga för din del, alltså hur du ska öka trafiken i första hand för att få in mer kapital i ditt bolag så du kan göra de grejerna som du tänker göra när du har mer tid, pengar, kunskap?
Ja det är nog fokus på att lyckas driva mer trafik så att det ger mer kapital. Jag tror själv inte det viktigaste för att lyckas är att ha leveranser varje vecka som kommer kosta mer dessutom. Däremot är det viktigt att man vet om man får vänta länge eller inte på sitt vin, så att man inte beställer helt ovetande och sedan får vänta i 3 veckor.
Genom nyhetsbrev samt den lilla nedräkningen i vänsterspalten (syns ej på frontpage, utan endast i kategorier.) så kan man vänta till sista stund och då har man sitt vin inom 5-7 dagar.
Får man sedan upp omsättningen kan man ju öka på antalet leveranser också.
Något jag också tänkte på är att ha ett showroom någonstans, som inte kostar skjortan. Kan vara något som har ett kontor och har lite skyltfönster, utrymme att hyra ut om stället är strategiskt placerat.
/Peder
28 januari, 2013 kl. 17:26 #158912danielanderssonDeltagare@Peder 59641 wrote:
Något jag också tänkte på är att ha ett showroom någonstans, som inte kostar skjortan. Kan vara något som har ett kontor och har lite skyltfönster, utrymme att hyra ut om stället är strategiskt placerat.
Kanske inte din grej, men vore det inte logiskt att ordna vinprovning (med ”dina” viner, såklart)?
Kanske tom kan få till homeparty med vin?
28 januari, 2013 kl. 17:51 #158915PederDeltagareKanske inte din grej, men vore det inte logiskt att ordna vinprovning (med ”dina” viner, såklart)?
Det är verkligen min grej och vi har sortimentsprovningar med jämna mellanrum som brukar vara populärt. Nu i mars så kommer en flygplansingenjör som sadlade om till vinmakare till Stockholm och håller föreläsning. Han är en riktig vinprofessor (lärare även på universitetet i Wien etc.) och hans viner är mycket populära bland kunderna.
Sortimentsprovningar är något jag däremot borde göra mer regelbundet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.