Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Konsten att sälja vin på nätet
- Detta ämne har 26 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av danielandersson.
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2013 kl. 10:04 #99541PederDeltagare
Det var november 2009 som jag slog upp portarna till min lilla vinhandel som säljer viner inklusive svensk alkoholskatt och svensk moms. Valet av plattform blev Prestashop eftersom jag önskade mig en opensource-lösning och tyckte det fanns en framtid för denna plattform att växa med.
Under dessa tre år som jag kört har det varit svårt att få upp försäljningen och något kapital för marknadsföring har inte funnits utan det har varit inköp av viner som pengarna har gått till.
Man ser samtidigt att att andra vinbutiker på nätet kör helsides annonsering i SvD och mycket handlar nog om att få ut sitt budskap i ett land där vi varit dömda till att innan 2007 (Rosengren domen) enbart ha en butik att handla genom. Nu 2013 finns det egentligen inget monopol överhuvudtaget eftersom Du som privatperson får handla från vilken handlare som helst i Europa så länge du betalar svensk alkoholskatt.
Eftersom det är svårt att få upp omsättningen så är butiken för närvarande en spiral där pengarna går till vinininköp, kortbetalning och fakturabetalningssystem, skatter, moms och alkoholskatt.
Men jag ger inte upp och kommer titta på alternativ som exempelvis Payson under våren för en all-in-one betalningslösning utan månadskostnader och plattformsbyte till Prestashop 1.5 med ett helt nytt tänkande att visa upp vingårdarna i butiken och även en helt ny butik som säljer vinglas. Eftersom version 1.5 stödjer multishop så känns det som en bra möjlighet att utöka verksamheten med separat vinglasförsäljning.
Jag har länge gått och funderat på om man skall lägga ner butiken, försöka få in riskkapital även om man styckar butiken totalt och börjar om från ruta 1 igen, men svårt när man inte har någon större omsättning att visa.
Vin är personligt och en tanke man kanske kan ha är att det är dåliga viner man säljer eftersom omsättningen inte ökar när man läser detta. Men under 3 år har jag haft mindre än 10 reklamationer och då har det varit främst korkdefekthet och det är något som händer oavsett om ett vin kostar 50 kronor eller 1000.
Mycket återkommande kunder, så dom kunder man har verkar väldigt nöjda.
Fina vitsord har man fått för kvalitén hos vinerna från bland annat Helsingborgs Dagblad, GP, Vinbanken.se och och väldigt många vinbloggare som ofta har väldigt stora krav men ändå är det svårt.
Har samlat en del recensioner här:
https://pinterest.com/handlavin/recensioner/
Inkomster får jag genom att arbeta med mitt gamla yrke inom television och det är mycket sportevenemang som jag är tekniker inom. Fortsätter gör jag åtminstone tills vidare eftersom jag brinner för vinerna, även om det är ohållbart att lägga ner så mycket tid som jag gör i all evighet utan att få någon payback.
Men åsikter, förslag,tips etc. mottages mer än gärna på hur jag skall kunna lyfta upp något som jag håller så kärt som handlavin.se
Med vänliga hälsningar
Peder Molin
Handlavin.se
070-595 771328 januari, 2013 kl. 10:52 #158865mephisto73DeltagareJag är inte säker på vad du vill ha för feedback, men ur din situation finns väl två vägar:
a) höj priserna för att öka ditt TB så att du kan räkna hem en vinst efter att dina fasta kostnader är betalda och/eller jobba för att få bort så mycket fasta kostnader som möjligt
b) ta in kapital och kör en marknadsföringssatsning för att få upp omsättning och lönsamhet
Jag gissar att du vill ha mer specifika förslag, så jag hoppas någon från branschen kan flika in något här.
Frågor som kan hjälpa:
Vad omsätter näthandeln med viner i Sverige? Går andra bolag i branschen med vinst?
Sånt kan vara av intresse att kolla upp.
28 januari, 2013 kl. 11:20 #158867V.LindbergDeltagare@Peder 59590 wrote:
Det var november 2009 som jag slog upp portarna till min lilla vinhandel som säljer viner inklusive svensk alkoholskatt och svensk moms. Valet av plattform blev Prestashop eftersom jag önskade mig en opensource-lösning och tyckte det fanns en framtid för denna plattform att växa med.
Under dessa tre år som jag kört har det varit svårt att få upp försäljningen och något kapital för marknadsföring har inte funnits utan det har varit inköp av viner som pengarna har gått till.
Man ser samtidigt att att andra vinbutiker på nätet kör helsides annonsering i SvD och mycket handlar nog om att få ut sitt budskap i ett land där vi varit dömda till att innan 2007 (Rosengren domen) enbart ha en butik att handla genom. Nu 2013 finns det egentligen inget monopol överhuvudtaget eftersom Du som privatperson får handla från vilken handlare som helst i Europa så länge du betalar svensk alkoholskatt.
Eftersom det är svårt att få upp omsättningen så är butiken för närvarande en spiral där pengarna går till vinininköp, kortbetalning och fakturabetalningssystem, skatter, moms och alkoholskatt.
Men jag ger inte upp och kommer titta på alternativ som exempelvis Payson under våren för en all-in-one betalningslösning utan månadskostnader och plattformsbyte till Prestashop 1.5 med ett helt nytt tänkande att visa upp vingårdarna i butiken och även en helt ny butik som säljer vinglas. Eftersom version 1.5 stödjer multishop så känns det som en bra möjlighet att utöka verksamheten med separat vinglasförsäljning.
Jag har länge gått och funderat på om man skall lägga ner butiken, försöka få in riskkapital även om man styckar butiken totalt och börjar om från ruta 1 igen, men svårt när man inte har någon större omsättning att visa.
Vin är personligt och en tanke man kanske kan ha är att det är dåliga viner man säljer eftersom omsättningen inte ökar när man läser detta. Men under 3 år har jag haft mindre än 10 reklamationer och då har det varit främst korkdefekthet och det är något som händer oavsett om ett vin kostar 50 kronor eller 1000.
Mycket återkommande kunder, så dom kunder man har verkar väldigt nöjda.
Fina vitsord har man fått för kvalitén hos vinerna från bland annat Helsingborgs Dagblad, GP, Vinbanken.se och och väldigt många vinbloggare som ofta har väldigt stora krav men ändå är det svårt.
Har samlat en del recensioner här:
https://pinterest.com/handlavin/recensioner/
Inkomster får jag genom att arbeta med mitt gamla yrke inom television och det är mycket sportevenemang som jag är tekniker inom. Fortsätter gör jag åtminstone tills vidare eftersom jag brinner för vinerna, även om det är ohållbart att lägga ner så mycket tid som jag gör i all evighet utan att få någon payback.
Men åsikter, förslag,tips etc. mottages mer än gärna på hur jag skall kunna lyfta upp något som jag håller så kärt som handlavin.se
Med vänliga hälsningar
Peder Molin
Handlavin.se
070-595 7713Hej Peder,
De flesta som säljer vin online har kända vin som basvaror i deras sortiment, de tjänar inga större summor på dessa men de är populära och ”billigare” än på systembolaget, på din sida så säljer du mer unika viner (såg jag vid en snabb titt) och de är en mindre skara personer som är intresserade av dessa.
De du behöver göra är att sluta ett avtal med någon av dem som har lager i Tyskland alt Danmark som sitter på många agenturer så du kan bredda dit sortiment. Eller bli speciallist på ett område se tex clubamarone x se.
När du valt åt vilket håll du vill gå så behöver du satsa marknadsföringen åt de hållet som du valt. Om du har brett sortiment bred marknadsföring. Expert så ska de bara vara dina sidor man får upp när man söker inom detta området.
M.F tips, förbättra din Facebook sida. Kolla in tex. Per Moberg sveriges mest framgångsrika facebook försäljare inom vin…https://www.facebook.com/permorberg?fref=ts
Du kan höra av dig med pm om du har några fler funderingar.
PS: Vet inte din relation med vinhusen, men om du har agenturliknande förhållande med dem så borde ditt självklara mål vara att få in dem på beställningsortimentet på systembolaget och sedan satsa hårt på att få folk att köpa där igenom…
Hälsningar
Victor28 januari, 2013 kl. 12:11 #158875PederDeltagareTack för alla svar redan. Jag kommer med lite av mina egna åsikter på de svar jag fått hittills bara för att visa hur jag ser på det.
a) höj priserna för att öka ditt TB så att du kan räkna hem en vinst efter att dina fasta kostnader är betalda och/eller jobba för att få bort så mycket fasta kostnader som möjligt
Eftersom jag har dålig omsättning så känner inte jag det som den rätta vägen för att nå ökad försäljning. Det kan ju däremot vara någon årlig procent, på samma sätt som visa tillverkare höjer sina priser med några procent per år.
b) ta in kapital och kör en marknadsföringssatsning för att få upp omsättning och lönsamhet
Skulle gärna ta in kapital, men detta är svårt när man inte har någon stor omsättning av visa. Tar jag in kapital vill jag också ha en bra målbild och inte bara fylla på kassan med pengar.
Vad omsätter näthandeln med viner i Sverige? Går andra bolag i branschen med vinst?
Enligt källor så är det ett fåtal som går med vinst än så länge, gissningsvis lite som med matkassarna som fått mycket riskkapital. Med fåtal menar jag av dom firmor som precis som mig valt att sälja vinerna inklusive svenska alkoholskatter. Skall inte jämföras med näthandlare som säljer oskattat öl för 70:- plattan etc.
De flesta som säljer vin online har kända vin som basvaror i deras sortiment, de tjänar inga större summor på dessa men de är populära och ”billigare” än på systembolaget, på din sida så säljer du mer unika viner (såg jag vid en snabb titt) och de är en mindre skara personer som är intresserade av dessa.
Jag skulle säga att det är ett fåtal vinhandlare på nätet som säljer samma viner som Systembolaget. Du kanske tänker på vinfirmor som exempelvis Bottleshop247, Vingrossen etc. och det är firmor som säljer alkohol utan att den svenska alkoholskatten ingår. Vinbutikerna som gör rätt för sig skattemässigt har iofs ofta mycket kända vingårdar, men inte kända från Systemet. Du har helt rätt i att dessa viner är intressanta endast för en mindre skara personer eftersom man inte finner dom på butikshyllor i Sverige.
De du behöver göra är att sluta ett avtal med någon av dem som har lager i Tyskland alt Danmark som sitter på många agenturer så du kan bredda dit sortiment. Eller bli speciallist på ett område se tex clubamarone x se.
Bra grundidé, kan dock vara svårt att åtkomma utan mer styrka i företaget genom utökad kompetens och kapital.
M.F tips, förbättra din Facebook sida. Kolla in tex. Per Moberg sveriges mest framgångsrika facebook försäljare inom vin…https://www.facebook.com/permorberg?fref=ts
Per Moberg är otroligt. Har 15 vänner som följer honom på Facebook, cirka 8 procent av alla mina kontakter på FB. Detta trots att vinerna inte alltid fått så bra recensioner varken i tidningar eller av bloggare. Men han är en guru för en stor del av svenska folket och det är inte jag.
PS: Vet inte din relation med vinhusen, men om du har agenturliknande förhållande med dem så borde ditt självklara mål vara att få in dem på beställningsortimentet på systembolaget och sedan satsa hårt på att få folk att köpa där igenom…
Beställningssortimentet är något som kostar enormt mycket pengar och svårt att få någon stor försäljning inom. Det kan man fråga så gott som vilken vinimportör som helst i Sverige. Finns så klart undantag där man med FB-sidor, separata beställningssidor, helsidor i tidningar etc. lyckats pressa sig in i det ordinarie sortimentet genom att exempelvis kränga en box på 3 liter för 129:- och sedan när den kommer in i det betydligt billigare ordinarie sortimentet så höjer man boxen till 149 kronor. Jag har för länge sedan funnits med några viner i beställningssortimentet och aldrig mer för min del att arbeta med ett monopol. Det är lite som att önska sig att Berlinmuren skall byggas upp igen (egen åsikt).
Min framtida önskan:
Jag vill arbeta med Ehandel och tror att i framtiden är det Ehandel som gäller. Varför gå till en butik och känna på ett par hårda flaskor där man varken kan dofta eller smaka, när man istället kan få det levererat hem och hitta recensioner från både skribenter och kunder genom nätet. Dagens ungdomar som sover med sin Iphone eller Galaxy kommer inte vilja handla från något förlegat monopol i framtiden när dom växt upp, stadgat sig och blivit vinintresserade.
/Peder
28 januari, 2013 kl. 12:35 #158880ParvelitoDeltagareJag skulle i dina kläder försöka titta på något ytterligare land än Österrike som vinland. De du vänder dig till har gott om pengar och ett stort intresse. Många ser också vinet som en investering. Då hamnar man allt som ofta i länder som Frankrike, Spanien och Italien. Viner som är kända och som kan lagras. Systembolaget är förvisso mycket duktiga på viner, men de tar inte in allt.
Jag skulle också titta på att kanske bredda med lokala spritsorter. Whisky har varit hett länge, men där bakom kommer ett intresse för t.ex. calvados, grappa, armagnac, cognac, genever, gin och rom. Nästan alla länder och provinser har sina specialiteter. Systembolaget är inte så duktiga på det här, de kan vodka och whisky, men inte så mycket mer i starkspritsortimentet om jag får säga det själv.
Man kan också tänka sig olika likörer som Systembolaget heller inte är så duktiga på.
Däremot gör du nog helt rätt som håller dig i från fulöl och APK-listan (alkoholhalt per krona), det är helt enkelt inte roligt.
Det finns ett enormt spektrum att sprida kunskap på runt det här, och jag tror att tanken med att dyrare flaskor där transportkostnaden blir en mindre del av totalpriset kan leda till lite bättre marginal för dig. Det är heller inte fel att ha flera ben att stå på ifall det händer något. Jag minns t.ex. glykolskandalen bland österrikiska viner för 25 år sedan eller vad det nu var. En sådan sak idag skulle ju troligen utplåna din verksamhet som den ser ut idag.
28 januari, 2013 kl. 13:00 #158881PederDeltagareBernt,
Du är påläst som alltid och det glädjer mig att du tycker jag skall hålla mig borta från APK-gänget etc.
Jag skulle i dina kläder försöka titta på något ytterligare land än Österrike som vinland. De du vänder dig till har gott om pengar och ett stort intresse. Många ser också vinet som en investering. Då hamnar man allt som ofta i länder som Frankrike, Spanien och Italien. Viner som är kända och som kan lagras.
Tanken har slagit mig många gånger och jag har delvis varit av åsikten att vara extremt bra på ett område istället för flera länder slår bättre, men det är många som tittar på vinländer som Frankrike, Italien etc. Det kanske är nödvändigt att köpa viner från dessa länder och ha på lager i Österrike där mitt plocklager är.
Jag skulle också titta på att kanske bredda med lokala spritsorter.
Bra idé och har länge haft tanken på även finöl från några av Österrikes små mikrobryggerier.
Det finns ett enormt spektrum att sprida kunskap på runt det här, och jag tror att tanken med att dyrare flaskor där transportkostnaden blir en mindre del av totalpriset kan leda till lite bättre marginal för dig. Det är heller inte fel att ha flera ben att stå på ifall det händer något.
Dyrare flaskor är bra att få ökad försäljning på eftersom det finns större marginaler. Tyvärr så ser man däremot om majoriteten i Sverige har någon maxgräns som går vid 99:- för en flaska och där är det ganska små marginaler och många säljer på kvantitet istället för att det skall bli pengar.
Jag minns t.ex. glykolskandalen bland österrikiska viner för 25 år sedan eller vad det nu var. En sådan sak idag skulle ju troligen utplåna din verksamhet som den ser ut idag.
Underbart att alla kommer ihåg den skandalen. Det var främst sötvin och det var någon forskare som räknat ut att man hade behövt dricka cirka 2 liter om dagen under en veckas tid av extremt sötvin för att det skulle ha dödlig utgång. Något år senare var det någon Italiensk vingård som hade träsprit i vinet och det skedde flera dödsfall utan något större exportfall.
/Peder
28 januari, 2013 kl. 13:05 #158882danielanderssonDeltagareKanske inte jämförbart rakt av, men har du kollat hur Gary (som talade på NES för något år sedan) på Winelibrary gör?
Och lokalviner! Systembolaget har knappt några alls från Sverige
(nu ANTAR och hoppas jag att det finns fler, om inte så ignorera det)Sen tycker inte jag att framsidan inbjuder till att handla.. Lyft fram fler viner på framsidan.
Är det så att konverteringen är låg, eller för få besökare?
Tror att alkohol på nätet har en ljus framtid, så sluta inte!
28 januari, 2013 kl. 13:07 #158883danielanderssonDeltagare(finns videos på Gary här förresten: nordic ecommerce summit gary – Google Search )
28 januari, 2013 kl. 13:26 #158886mephisto73Deltagare@V.Lindberg 59595 wrote:
M.F tips, förbättra din Facebook sida. Kolla in tex. Per Moberg sveriges mest framgångsrika facebook försäljare inom vin…https://www.facebook.com/permorberg?fref=ts
För tydlighetens skull så heter karln Morberg (jag trodde själv länge att han hette Moberg
28 januari, 2013 kl. 13:34 #158887ParvelitoDeltagare@Peder 59608 wrote:
Underbart att alla kommer ihåg den skandalen. Det var främst sötvin och det var någon forskare som räknat ut att man hade behövt dricka cirka 2 liter om dagen under en veckas tid av extremt sötvin för att det skulle ha dödlig utgång. Något år senare var det någon Italiensk vingård som hade träsprit i vinet och det skedde flera dödsfall utan något större exportfall.
I mitt fall KAN det bero på att jag började jobba i en av Systembolagets butiker kort efter skandalen…
Hursom, det behöver inte handla om någon kriminell förgiftning, utan det kan ju vara extremt väder som förstör skörden eller en allmän ovilja att köpa österrikiska produkter därför att de fått en ny Kurt Waldheim eller liknande figur vid makten. Jämför också med vad som hände med brittisk köttexport efter galna ko-sjukan. Det är lite småfarligt att bara ha ett ben att stå på, hur bra och duktig man än är.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.