Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Konkurrens från utlandet.
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 1 månad sedan av Ekraft.
-
FörfattareInlägg
-
26 november, 2016 kl. 13:16 #103877JoloDeltagare
Hur bör man på effektivaste sätt bemöta konkurrens från utlandet.
Av någon anledning kan de hålla mycket lägre priser trotts samma inköpspriser..
Vad är egentligen effektivast, erfarenheter samt undersökningar på detta mottages gärna 😎
Tex:
Själv sänka priserna under deras, tjäna betydligt mindre, men förhoppningsvis sälja betydligt mer?
Köra med paketpris som blir billigare eftersom man kan få ner transportkostnader vid samfrakt.
Fler ideer :confused:
Tröttsamt att fungera som en reklam/info- sida till svenska kunder som sedan köper av de utländska aktörerna istället..
26 november, 2016 kl. 14:25 #182818sebbesoderDeltagareOm priset (vilket du syftar på med dina exempel) är det som du tänker konkurrera med så är det oftast kört.
Utländska företag har andra personalkostnader, skatter, fraktkostnader, lagar (utanför eu) med mera. Det finns på de flesta marknader ofta många företag som inte heller behöver gå med vinst på grund av fasen bolaget befinner sig i eller andra anledningar.
Likt många andra klokare människor än mig svarat på liknande frågor i detta forum så är det nog tyvärr så att det (oftast) enklaste sättet att få kunder (genom lägre pris) blir svårare och svårare.
Bättre service, äga köpresan, jobba med konvertering, få till bra samarbeten, ge kunden en så bra upplevelse som möjligt med mera är nog de svar man kan ge på din fråga.
27 november, 2016 kl. 11:56 #182819Stefan72Deltagareallt beror ju på vad man säljer men rent generellt så börjar ju priserna spela ut sin roll inom webbhandeln. Det är få idag som sitter och jämför priser och enbart ska ha det billigaste utan numera är det en bekvämlighetsfaktor som styr var man köper. Om jag hittar en shop i sverige som lagerför en grej jag behöver så köper jag där om det så är mycket dyrare. (allt är ju relativt såklart) Tyvärr motarbetar man sig ju själv litegrann då om man kör med outsourcat lager eller beställer när man får en order för då fungerar det ju inte alls.
27 november, 2016 kl. 13:06 #182820EkraftDeltagareJag vill påstå att konsumenter är priskänsliga. Det enda som de är mer känsliga för är strul i form av sena leveranser, krångel med tull eller paket som inte kan spåras. De flesta kunder har dock inga problem med att ta fem dagars leveranstid från UK eller Tyskland om de kan följa paketet, och det är väsentligt billigare.
Hur man möter utländsk konkurrens som har fördelar av ett lägre skattetryck och mer rimligt prissatta distributionstjänster är lite olika från bransch till bransch. Egna varumärken, svenska manualer, svensk utökad garanti, fria returer vid ånger, svensk kundtjänst 365/24, egna bilder och bättre beskrivningar och så kanske det lilla extra i form tillbehör som följer med istället för som skall köpas till.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.