Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Komma åt företagskunder enkelt?
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 8 månader sedan av blazern.
-
FörfattareInlägg
-
26 mars, 2015 kl. 19:41 #102588blazernDeltagare
Vi säljer transmissionsprodukter, vår kundgrupp är till största del män i åldern 30 år och uppåt samt företag inom tillverkningsindustrin, ventilationsbranschen m.m.
Nu till problemet, vi skulle vilja sälja in oss till fler företag, frågan är hur man gör detta på bästa sätt utan att behöva åka Sverige runt…
Är det telefonkontakt som gäller än idag eller kan det även fungera med mail eller utskick med posten?
Känns som risken är stor att ett mail eller papper åker i papperskorgen innan det är läst?
Vi vet att vi kan erbjuda konkurrenskraftiga priser, snabba leveranser och även lagerhålla de produkter kunderna efterfrågar, men problemet kvarstår, hur ska vi lyckas övertyga kunderna om att vi är bättre än den leverantören dom har haft i 10 år?
Vi vill ju även åt de kunderna som sitter och fyller i en beställningslapp längst bak i produktkatalogen, och där hjälper inte den dyraste adwordsannonsen i världen.
Tips mottages tacksamt
27 mars, 2015 kl. 10:32 #177952EkraftDeltagareDet handlar vanligen om en kombination av mail, trycksaker, telefonsamtal och fysiska besök för att vinna ett större konto hos ett företag. Det är svårt att vända ryggen till den där säljaren som förutom att ha bra varor och priser också dyker upp ett par gånger om året med gott fikabröd eller kanske en inbjudan till julbord och några justa tröjor/jackor om det handlar om större pengar.
27 mars, 2015 kl. 19:50 #177958blazernDeltagare@Ekraft 82127 wrote:
Det handlar vanligen om en kombination av mail, trycksaker, telefonsamtal och fysiska besök för att vinna ett större konto hos ett företag. Det är svårt att vända ryggen till den där säljaren som förutom att ha bra varor och priser också dyker upp ett par gånger om året med gott fikabröd eller kanske en inbjudan till julbord och några justa tröjor/jackor om det handlar om större pengar.
Tack för tipsen, har du någon idé om hur man bör utforma ett mail där man gör reklam för sina produkter indirekt och att få mottagaren att läsa detta utan att slänga det? Det handlar vanligtvis om första kontakten ju. På något vis vill man ju väcka kundens intresse…
28 mars, 2015 kl. 10:50 #177962MonyDeltagareGör en kundanalys
Var sitter dessa 30-åriga män? Hänger de på några forum? Går de regelbundet och käkar på en viss restaurang, läser de branchtidningar? Hänger de på FB, Twitter eller dyl?
Vad gäller telefonkontakt: Vem sitter i beslutande position? Sitter de på kontor? Är de ute på golvet? Vilka tider är de lätta att få tag i?
När ni har gjort analysen kommer ni få flera nyckelord. Dessa kan man tex googla på och få flera nyckelord, ställen där de finns osv.
När ni har kundens profil, tänker man efter var man kan nå flest? Kostnader? (annonser i tidningar dyrt och krävs helst flera nr för att bli igenkända) Telefonkontakt-hur få tag i telefonnummer? Mailutskick-hur få tag i epost-adresser?
Lägg ner tiden för denna analysen-ni har igen det flera gånger om!
Behöver ni mer hjälp är detta en av mina domäner, hehe.
28 mars, 2015 kl. 19:51 #177964Ulf LiljankoskiDeltagareKänner du till vilka produkter som ditt kundsegment är intresserade av, och vad de brukar köpa, kan det vara en bra idé att testa marknadsföring via vanliga post.
Jag gav mig på direktmarknadsföring via post till ett kundsegment som jag hade god kunskap om, och fick/får bra respons. Initialt har 5% av de kontaktade lagt beställning. Samtidigt är det produkter där kunderna ofta blir återkommande. Det har även visat sig att kunder som fått marknadsföringsmaterialet lagt en order flera veckor efter att de fått det.För att göra det enkelt för kunderna använde jag följande strategi:
1. Skickar enbart till kunder inom det utvalda segmentet
2. Minimalt med information (jag tror för mycket information blir oöversiktligt och gör att läsningen förpassas till senare -> aldrig):
a) Ett A4 med bilder (fram- och baksida) på produkterna
b) Ett A4 med beställningsformulär (med info om pris/fraktkostnad, samt att beställning kan skickas brevledes, via e-post eller läggas i webbutiken [här kan man lägga till fax och telefon etc om man erbjuder det])
c) Ett prov på produkten (jag har dock testat både med och utan prov, och har inte hittat att skicka med prov ökar konverteringen. Så det är nog inget man behöver göra, samtidigt var min prover billiga och lätta, vilket lämpar sig bättre som prov än dyra och tunga produkter. Men det är nog något som den som säljer produkten är bättre på att avgöra när det passar och inte passar)3) Skriva adressen till kunden för hand (jag håller på att utvärdera om det påverkar responsen, men det har jag inga svar på i nuläget – dock vet jag hur både jag själv och många andra reagerar på handskriven adress).
Frågan jag många gånger får när jag pratar om detta är var jag får adresserna ifrån, om det inte blir dyrt med brevutskick, samt om jag betalde kostnaden (svarspost) när kunden skickade beställningen med brev.
I detta utskick har jag letat upp adresserna manuellt, via adresstjänster såsom Hitta.se.
Kostnaden har jag styrt genom att dela upp utskicket i mindre utskick. Själv valde jag att skicka ca 7 brev/arbetsdag (alltså 35 brev i veckan). På sätt kan man förhålla sig till de resurser man har – har man lite pengar delar man upp marknadsföringen på längre tid, har man mer cash kan man alltid göra ett stort utskick.
Att göra många små utskick medför dock att du har möjlighet att korrigerar reklambladen (ibland har man skrivit fel, ibland är det spännande att testa nya formuleringar och upplägg)
Kostnaden för att skicka tillbaka orderformuläret via post lät jag kunderna betala. Detta då jag utgått från teorin om att de som tycker att det är en onödig utgift antagligen mejlar eller lägger ordern via webbutiken.31 mars, 2015 kl. 05:50 #178009blazernDeltagareTack för allt, nu har man lite att fundera på
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.