Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Kombinera ehandel och fysisk butik
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år, 9 månader sedan av LillaTegelbruket.
-
FörfattareInlägg
-
1 mars, 2016 kl. 07:47 #103371LillaTegelbruketDeltagare
Nu har jag spenderat en längre tid på google och i sökfunktionen här på forumet utan lycka så nu startar jag en ny tråd.
Vårt företag växer och vi känner att vi fått en stabil platform och en god möjlighet till fortsatt tillväxt. Vi har därför beslutat att nu även komplettera ehandeln med en fysisk butik. Mina frågor i den här tråden kommer röra just integrationen mellan dessa platformar för att fortsatt automatisera och kunna operera kostnadseffektivt.
Vi har idag Opencart med integration mot Klarna (Checkout). Bokföringen kör vi utan integration via e-conomic. Vår vision nu är att skaffa ett ERP som kan hantera orderflöde, lager och bokföring integrerat med Opencart. Vi behöver samtidigt även integrera en butikskassa där köpen också påverkar lagernivån (då vi kommer ha ett och samma lager för butik och ehandel).
Vi har tittat på Specter som har den goda fördelen med en butikskassa direkt i lösningen. Nackdelen är integrationen mot Opencart som inte finns off the shelf idag. Fördelen med Specter är även deras integration mot Klarna och Unifaun.
Vi har även tittat på Fortnox men där finns varken integration mot Opencart eller inbyggd butikskassa. De butikskassor som det existerar integration mot verkar inte vara fullt integrerade med lagret (kan dock ha fel här).
Nu till mina frågor:
1. Finns det andra här på forumet som har integrerat sin Opencartbutik med ett ERP och samtidigt kört en butiksdel, vad är era erfarenheter?
2. Någon som kan rekommendera programmeringstjänster för integrationen mellan Opencart och Specter (alternativt Fortnox eller någon annan passande ERP)?
3. Kan ni rekommendera någon annan setup av IT-tjänster för att bättre bygga ihop lösningen?
Långt inlägg men jag vill gärna göra detta grundligt nu i övergången. Tacksam för input.
1 mars, 2016 kl. 11:48 #180960Stefan72Deltagaretitta på Pyramid från Unikum då? De har allt i ett. Inga kopplingar, kompetent personal. Kanske inte världens mest spännande webshop men anpassningsmöjligheterna är många.
1 mars, 2016 kl. 12:52 #180970LillaTegelbruketDeltagareTack Stefan. Intressant upplägg men vi vill ha kvar vår webshop i Opencart så problematiken är den samma.
1 mars, 2016 kl. 18:11 #180976FredrikGustDeltagareInte svar på alla frågor, men vi har just bytt bort vårt gamla kassasystem då det absolut skulle vara det system som ägde lagret, vilket inte alls funkar när man säljer mot företagssidan eller har ett alternativt flöde med hur varir flödar in och ut. Det blev dessutom ohållbart att behöva ladda kassan med artikelfil varje dag då denna började krångla när vi hade för många artiklar.
Igår körde vi igång med Specter för kassan och kommer inom de närmaste dagarna öppna upp en ny version av nätbutiken som går mot samma grundsystem för lagersaldon. Alla produkter ägs av PIM-systemet som också är det som styr över de andra systemens produktkataloger.
Vi valde Specter för att:
– fördigintegrerat mot vår ehandelsplattform
– logistik och koppling mot betalsystem för aktivering av fakturor
– webbaserat och möjligt att fjärrstyra så att man på distans kan hjälpa personalen i butiken med ev krånglande artiklar eller skapa upp ett färdigt parkerat kvitto/order för avhämtning
– inköpsstöd så man slipper stå där med tomma hyllor.Som alla system finns det fördelar och nackdelar och jag väljer här att fokusera på fördelarna.
Vi hade egentligen tänkt köra allt på fortnox där vi sköter fakturering och ekonomi, men den orderhantering med pack och plock Specter erbjöd var så mycket mer vad vi var ute efter då många större order kan behöva invänta leveranser innan de skickas och där orderhanteringen i fortnox är mer fokuserad på enkelhet. Vi fortsätter dock med offerter, ekonomi och fakturering via fortnox och fyller på artiklarna via deras api.
Kassasystem är ofta oflexibla. Vi tycker att just lagersaldot är så viktigt att det bängliga i webbaserad kvittoutskrift eller manuell hantering av betalterminal ändå fått oss välja Specter.
2 mars, 2016 kl. 08:16 #180979LillaTegelbruketDeltagareTack Fredrik, intressant.
Vi har nu fått tag på en firma som kan hjälpa oss att bygga integrationen till Specter så vi väger nu över att gå åt det hållet.
När du säger manuell hantering av kortterminal vad menar du då? Jag ser att Specter har integration mot ex Bambora och förstår som att det ska fungera som en integrerad betalning i deras butikskassa.
Tar ni först in betalningen i Specters butiksskassa och sedan manuellt skriver in totalen i kortterminalen för betalning? Hur blir det då med delade köp (både kontanter/presentkort och betalkort)?
Mycket frågor men den fysiska delen är helt ny för oss.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.