Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Kollin på över 20kg till privatpersoner?
- Detta ämne har 21 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 9 månader sedan av Arne_1921.
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2018 kl. 22:05 #184676Jonas.LDeltagare
@Haddock 91305 wrote:
För att service point inte funkar med tunga grejor och att dom inte har hemkörning till privatpersoner förutom home delivery som är svindyrt.
Om jag inte fått något om bakfoten, men jag har ställt frågan till dom utan vettigt svar.DHL paket tar över 20 kg och går att sända till privatpersoner oxå.
28 januari, 2018 kl. 22:15 #184677JonkejoberDeltagare@Jonas.L 91333 wrote:
DHL paket tar över 20 kg och går att sända till privatpersoner oxå.
Japp, men då åker man på en svindyr avgift om 155kr + moms för ”felaktiga adressuppgifter”. Den fick jag betala så snällt trots att mitt paket var till en företagsadress, men det stod bara ett namn, inget företag.
Skickat från min Lenovo P2a42 via Tapatalk
29 januari, 2018 kl. 09:08 #184679HaddockDeltagarePrecis DHL paket är ett alt men dom har även ibland tagit sig friheten att göra om det till home delivery.
Men nånstans måste det ju finnas en vettig(are) lösning gissar jag.
MVH
29 januari, 2018 kl. 11:09 #184680EkraftDeltagareEtt sätt att lösa det hela kan ju vara att ta betalt för tunga saker, antingen på priset eller genom fraktkostnad. Som konsument uppskattar de flesta att få tunga paket hemkörda. Man vill inte bära runt på en kartong som väger 30-40kg någon längre sträcka, och har man inte en kombi är det ofta problem med att få rum med större paket i bilen (om man har någon). Naturligtvis får det här kosta.
29 januari, 2018 kl. 14:36 #184683Arne_1921Deltagareska samla på mig lite frågor till dhl och ringa supporten…blir alltmer förvirrad av deras instruktioner. Om jag fattar rätt så ska paket över 20kg stå på pall?? blir ju betydligt meckigare packa tycker iof inte att det rimmar med det man själv fått levererat…
Är pallen dessutom inte stapelbar betalar man väll för flakmeter? då är det la dyrare…
Ja gör 576kr i ”vinst” på en vara som är 120x50x50cm och väger 19kg.
Pall + låda och det är 450kr kvar max… tveksamt va kunden tål i frakt men ska det bli nått över till mig så får ju kunden stå för större delen iaf.
30 januari, 2018 kl. 07:36 #184687Stefan72DeltagareJa det är det här som gör det svårt att vara ”liten” Med kulor i ryggen, skapligt lager och en omsättning på grejerna så är det inga problem att få skräddarsydda avtal vilket jag antar att de flesta större har. Då kanske man säljer möbler eller vad det nu är och enbart skrymmande sådant men prognosen säger 1000 kolli i veckan. Då ler dom bara och säger ”vi fixar det här”
Är man då mindre med 10 kolli i veckan så är man fast vid standardavtal som inte direkt ger utrymme till stora skrymmande saker till bra pris.30 januari, 2018 kl. 09:36 #184688Arne_1921DeltagareMen om man lämnar själv då? Den stora kostnaden för fraktoblaget när man skickar ett fåtal paket är väll upphämtningen, den skulle man ju kunna lösa, iaf jag som har 2 mil till DHL terminalen i gbg
30 januari, 2018 kl. 11:43 #184691Stefan72DeltagareTror inte det finns nå avtal där det blir billigare för att man lämnar själv. Upphämtningen är nog så liten del av det hela att det liksom ingår i tjänsten vare sig man vill eller inte.
30 januari, 2018 kl. 12:04 #184694Arne_1921DeltagareLåter konstigt…Förstår ju att dom kanske inte går med på det men upphämtningen borde väll vara det dyraste enskilda delen i en transport när man skickar få saker?
DHL åker extra till mig för att hämta tex ETT paket
storföretaget fyller typ en lastbil.Därefter är ju hanteringen samma för mig som för storföretaget
31 januari, 2018 kl. 07:18 #184705Stefan72DeltagareDom åker inte enkom till dig,dom åker förbi dig på den vanliga rundan. Det är nog ytterst få kunder som bor så avlägset att de får en bil speciellt för dem.Men samma där, det ingår det också.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.